Jak nenápadná socialistická Škodovka porazila Aston Martin. O takovém úspěchu se zlým kapitalistům ani nezdálo
Tento vůz od automobilky Škoda Auto byl ve své době slavnější než Aston Martin Jamese Bonda. Dodnes se najdou nadšenci, kteří po něm touží a byli by za něj ochotni utratit veškeré úspory. Není divu!
Pamatujete si retro hororový snímek Upír z Feratu? Film režiséra Juraje Herze, který šel do kin v roce 1982, vypráví příběh doktora Marka. Toho ztvárnil Jiří Menzel. Martin zůstane v šoku, když zjistí, že jeho milovaná zdravotní sestra Mima (Dagmar Havlová) podepsala smlouvu se zahraniční automobilkou Ferat na práci jezdkyně rallye.
Sportovní vůz Ferat však nejezdí na benzín, ale na lidskou krev! Proč vám tento příběh vlastně líčíme? Není to náhodou. Sportovní automobil Ferat použitý ve filmu byl ve skutečnosti prototypem bohužel nerealizovaného modelu Škoda 110 Super Sport vyráběného společností Škoda Auto, nyní obecně označovaného jako Škoda Super Sport „Ferat Vampir RSR“. Tento vůz, ovšem v bílé verzi, si také zahrál malou roli ve filmu Zítra se probudím a opařím se čajem. I ten se dnes řadí mezi klenoty české filmografie.

Jak vznikl nápad na tvorbu supervozu
Než se Škoda 110 Super Sport stala filmovou hvězdou hororu Upír z Feratu, ohromila svět. Hlavně tedy milovníky auťáků na bruselské autosalonové výstavě v roce 1972. Hranaté, ostře vypadající kupé vypadalo jako něco z jiné planety, nikoli z východního bloku!
Technické specifikace
Dvoumístný vůz s motorem zasazeným před zadní nápravou používal uspořádání typické pro supersporty, které tehdy teprve začínaly získávat pozornost automobilových nadšenců. Měl i spoustu dalších atributů supersportu. Výklopná přední světla? Samozřejmě! Ale nejen dvě, čtyři nebo pět. 110 Super Sport jich měl šest, namontovaných společně na přední rampě.
Vzadu měl šestnáct kulatých světel. Ta připomínala trysky vesmírné rakety. Auto se pyšnilo efektivní aerodynamikou. Jeho další výhodou byla nízká hmotnost (zhruba 900 kilogramů). No a přesně díky tomu dokázal vůz i s malým motorem o objemu 1,107 litru a výkonem 73 koní dosáhnout vcelku velké rychlosti. Posuďte sami, Ferat to zvládal rozjet až na 180 km/h.
Původní plán konstruktérů počítal dokonce ještě s větším motorem, který by měl objem kolem 1,5 litru. Ten byl v té době ve vývoji. Nakonec ale z výroby sešlo. Nainstalován byl výkonnější motor. Ten měl objem 1,147 litru ze soutěžního vozu Škoda 110 L Rallye. Není tak divu, že jel jako blesk. Maximální rychlost? 211 km/h!
Automobilka původně chtěla uvést na trh alespoň limitovanou edici Feratu, ale tehdejší situace v Československu tomu zrovna nepřála. Nakonec byl tedy postaven pouze prototyp. Čas modelu 110 Super Sport měl teprve přijít. Téměř deset let poté, co byl navržen a vyroben, byl tento vůz vybrán k titulní roli závodního vozu poháněného jezdcovou krví ve výše zmíněném sci-fi hororu.

Návrat kultovního upíra
Nejprve však musel změnit vzhled, a to razantně. Nesměl vypadat jako UFO ani jako vesmírná loď, ale spíše jako závodní vůz ze sci-fi filmu. Projekt byl svěřen do těch nejlepších rukou Theodora Pištěka. Kostýmový výtvarník spolupracoval s režisérem Milošem Formanem a za práci na jeho filmu Amadeus získal dokonce Oscara. Nebylo tak pochyb o tom, že odvede dobrou práci.
Automobil Ferat získal kultovní status nevšedním způsobem. Bylo to auto hodné Batmana nebo Jamese Bonda a jiných filmových hrdinů. A u nás byl dokonce slavnější než Bondův Aston Martin. Nebyl snad žádný Čechoslovák, který by po něm netoužil. Ve své době porazil prostě všechny auťáky, jež se s ním nemohly ani náhodou měřit.
I proto se na scénu černý krvežíznivý sportovní vůz vrátil na chvíli ještě v roce 2016. Škoda se tehdy na Rallye Bohemia rozhodla připomenout pětatřicet let od premiéry filmu Upír z Feratu. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem tak na start nastoupili ve Fabii R5 s černo-červeným lakováním, které připomínalo Ferat. Kopecký následně soutěž také vyhrál. Tak, co koupili byste ho?