Jedna z největších českých bank zavedla důležitou novinku. První dojmy jsou nadšené
Během dospívání děti řeší úplně jiné starosti než dospělí a často si ani nevšimnou, jak rodiče mluví o penězích. Jenže když se o nich doma nemluví vůbec, nemají odkud čerpat informace. Aby se to změnilo, přišla velká česká banka s nápadem, jak děti naučit alespoň základy financí.
I v dnešním moderním světě, kdy nám každý den radí umělá inteligence, mají mnozí lidé problém vyznat se v penězích. Některým slovům z oblasti financí vůbec nerozumí a ani netuší, jak přesně funguje půjčka. A to i přesto, že už si dvě vzali. Přitom právě tyto znalosti rozhodují o tom, jestli na tom člověk bude později finančně dobře nebo naopak.
Finanční gramotnost se ve školách dlouho přehlížela. Velice často se o ní mluvilo, ale nikdo ji doopravdy neučil. Děti se dodnes učí počítat odmocniny, ale neumí spočítat, kolik přeplatí na půjčce. To se teď ale může změnit. Jedna z největších českých bank přišla s novinkou, která má pomoci školákům pochopit svět peněz jednoduše.
Proč by se měly děti učit o penězích?
Aby se dítě naučilo zacházet s penězi, musí mít přehled i jeho rodiče. Ti totiž svému potomkovi předávají víc, než si myslí. Dítě vidí, jak se rodiče chovají, sleduje jejich nákupní zvyky a vnímá, jak mluví o penězích. Když slyší, že peníze nejsou důležité nebo že rodiče neustále finance nemají, vytváří si k penězům vlastní postoj. A ten se často přenáší i do dospělosti.
Dítě by se tedy mělo učit o penězích už od mala, protože právě tehdy si vytváří vztah k financím i práci. Ti, kteří pochopí, že peníze nevznikají samy od sebe, s nimi dokáží později zacházet rozumněji. Děti se přitom mohou učit i hrou. Třeba při hře na obchod, kdy nakupuje a počítá, nebo když prodá své staré hračky a vidí, že i věci mají hodnotu.
Postupně mu lze svěřovat menší částky a nechat ho rozhodnout, za co je utratí. Tím se učí plánovat a přemýšlet, jestli něco opravdu potřebuje. S finanční gramotností u dětí se teď snaží pomoci i jedna z největších českých bank. Vytvořila proto vlastní vzdělávací program.
Vzdělávací program od české banky
Nadace České spořitelny spustila vzdělávací program Skoala. Je dostupný zdarma pro první i druhý stupeň základních škol a také pro střední školy. Jde o digitální platformu s lekcemi, videi, testy a hrami, které dětem vysvětlují, jak peníze fungují.
Učitelé zde najdou hotové materiály, které mohou použít ve výuce. Děti se v nich učí například to, jak sestavit rozpočet, jak se vyhnout dluhům nebo proč je dobré mít úspory. Místo učení nazpaměť si děti zkouší situace, které je mohou potkat v běžném životě.
„Podpora vzdělávání je pro nás klíčová, proto jsme se zavázali k tomu, že zpřístupníme kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v Česku,“ shrnuje Monika Hovorková, šéfka značky a komunikace České spořitelny. „Kromě dětí je to inspirace i pro jejich učitele, abychom jim za pořádající Nadaci České spořitelny ukázali, jak jednoduše se v platformě dá orientovat a pracovat s ní. Od ředitelů, učitelů i samotných dětí máme velmi pozitivní zpětnou vazbu. Žákům se líbí využívání moderních technologií,“ řekl za nadaci Vlastimil Vaněk.
Nauka o finanční gramotnosti pro učitele i děti
Skoala je plná hotových lekcí a aktivit, které dohromady vystačí na více než sto hodin výuky. Učitelé si z nich mohou rovnou vybírat podle věku žáků. Ti mladší se učí, jak zacházet s penězi nebo proč mají některé věci vyšší cenu. Starší už řeší situace z běžného života. Třeba to, jak reklamovat zboží, co znamená investovat nebo jak poznat klamavou reklamu. Nechybí ani hry a videa, díky nimž děti lépe pochopí, jak finance fungují v praxi.
A jak se platforma líbí dětem a učitelům, kteří ji už vyzkoušeli? Podle reportáže Deníku si ji školáci oblíbili hned při prvním seznámení. „Nejvíc se nám líbily otázky, které se týkaly složení počítače, či za jaké nepotřebné věci získáme peníze,“ shodla se dvojice dívek.

Pedagožka Jitka Řeháková z litoměřické ZŠ Masarykova hodnotí program pozitivně. „Líbí se nám učitelům a nadšené byly i děti. Ve škole máme finanční gramotnost v několika projektech a v matematice je zařazená přímo do výuky. Skoala ale pomůže znalosti školáků ještě rozšířit,“ uvedla pro Deník.
Zdroje: financnigramotnost.mfcr, e15, pr.denik