Důležitá změna v doručování balíků od roku 2025. Česká Pošta zavádí tyto změny
Objednali jste si balík, na který čekáte již dlouhé dny. Ve schránce pak najdete oznámení o uložení zásilky, a musíte se vypravit na nejbližší pobočku, abyste si objednávku vyzvedli. Stále častěji se objevují zákaznické stížnosti, že už doručovatelé ani nezvoní a lístečky do schránek hází rovnou. Na druhou stranu, při dopolední obchůzce adresátů bývá málokdo doma, aby si balík převzal. V určitých oblastech už navíc pošťáci a pošťačky nechodí každý den, obecně Česká pošta v minulém roce snížila počet zaměstnanců, a tak se někdy doručovací lhůta balíčků a dopisů výrazně protáhne.
Česká pošta již několik let prochází velkými proměnami. V roce 2023 se celoplošně rušily pobočky, došlo také k velkému propuštění. Společnost trápila finanční situace, snížení počtu zaměstnanců jí mělo v tomto kalendářním roce ušetřit 200 milionů korun. Za minulý rok pošta vykázala ztrátu 1,7 miliardy korun, letos se jí ale schodek povedlo právě díky ekonomicky úsporným opatřením o jednu miliardu snížit. Od roku 2026 by měl být podnik opět ziskový. „Těchto výsledků se daří dosáhnout díky řadě stabilizačních opatření. Zlepšování provozního hospodaření je také důležitou podmínkou pro získání investičních prostředků na dokončení transformace,“ uvedl generální ředitel Miroslav Štěpán.
Opatření sice snižují finanční ztrátu, bohužel kvůli nim ale lidí přicházejí o práci a otevřené pobočky jsou kolikrát přeplněné. Nyní společnost zaměstnává okolo 20 tisíc občanů. Snížení počtu pracovníků poště sice finančně ulevilo, některé oblasti však nápor zásilek s menším počtem zaměstnanců špatně zvládají.

Na poštu už chodit nemusíte
Pro navýšení úspor opustilo Českou poštu kvůli již zmíněnému propouštění především velké množství dodavatelů. „Zkrouhli počet doručovatelů. Pro oblast, kde dřív byli tři čtyři lidi, zůstala třeba jen jedna doručovatelka,“ řekla pro deník Právo jedna z aktuálních pracovnic. Navíc dodala, že jsou zaměstnanci přetížení a zásilky, které normálně chodí do druhého dne, se protáhnou na tři až čtyři dny.
Jestliže si zásilky necháváte posílat rovnou na poštovní pobočky, právě protože víte, že vás doma pracovníci nejspíš nezastihnou, od ledna už budete mít smůlu. Služba „Balík Na poštu“ totiž končí. Nově si balíček budete muset objednat přímo na vaši adresu nebo do některého z výdejních boxů společnosti Balíkovna. Právě společnost Balíkovna se dubna 2025 od české pošty odtrhne a bude fungovat nezávisle, s poštou bude nicméně stále spolupracovat. „Provoz komerčních a veřejných služeb v jednom státním podniku je neudržitelný, vyčlenění komerčních služeb do samostatné entity je nevyhnutelné,“ řekl Štěpán. Balíkovna bude zatím nadále ve státním vlastnictví, v budoucnu se ale nevylučuje její prodej do soukromé sféry.
Zavádění nových systémů
Od nového roku také Česká pošta plánuje celorepublikově nasadit dva nové systémy doručování, konkrétně KonDor a Jeden pošťák, jedno území. První zmiňovaný systém se skládá ze dvou sítí – kontaktní a doručovací. Druhý jmenovaný funguje na principu jednoho pracovníka mající na starost určitou oblast.
„Každý doručovatel má jedno přiměřené území a každý den doručuje prioritní zásilky. Doručování ostatních zásilek může rozložit do více dní. Velká výhoda obou variant je, že každý den pošťák doručuje ve svém stálém okruhu a prohloubí tak znalost místních podmínek a vztah s klienty v daných lokalitách,“ popisuje na svém webu Česká pošta. Nespornou výhodou je, že lokální pracovníci budou velmi dobře znát své doručovací okolí, na druhou stranu právě možnost rozložit si doručení balíků a dopisů do více dnů se může projevit na delších čekacích lhůtách.

Ke změnám dojde i v názvosloví. „Doporučený balíček“ najdete pod pojmem „Doporučená zásilka“, vnitrostátní „Cenný balík“ bude k dispozici pod titulkem „Cenná zásilka“. Změny mají za úkol přispět k transformaci pošty, snížit finanční ztrátu a pomoci k větší efektivitě.
Pošta letos očekává pokles listovních zásilek zhruba o 20 %, jelikož stále více lidí využívá elektronickou variantu. I tak si ale lidé stěžují na pomalý pohyb dopisů a pohledů. O negativní zkušenost z letošního léta se podělil pro Právo čtenář Jan: „Pohled z Pece pod Sněžkou došel teď v srpnu na pražské Jižní Město až po jedenácti dnech. Máma mi říkala, že ten den jí přišlo do schránky najednou asi pět zásilek.“ Další čtenář uvedl, že doporučený dopis putoval z Hradce Králové do Pardubic čtyři dny, a to obě města dělí pouhých čtyřiadvacet kilometrů.
Naštěstí to vypadá, že je Česká pošta z nejhoršího venku, po zavedení opatření už ji žádný kolaps v poslední době nepotkal. Ředitel podniku Miroslav Štěpán několikrát zdůraznil, že pošta problémy intenzivně řeší a snaží se problémy zvládat i přes menší množství zaměstnanců. Pomoci by měly právě i nově zavedené lednové změny.