Češka nic neprovedla, ale stejně do Kauflandu už nevkročí. Tohle nechcete, aby se vám stalo
Nakupování v obchodě se může velmi snadno změnit v nepříjemný zážitek, který s vámi bude rezonovat ještě několik dnů. Někdy se to ale může stát i tak nečekaným způsobem, jako je nevysvětlitelná ztráta nákupního vozíku.
Nakupovat potraviny chodí nejspíš každý z nás. Tedy až na výjimky – to jsou lidé, kteří si svůj nákup raději objednají v online supermarketu. Návštěva obchodu sama o sobě není kdovíjak zajímavým zážitkem, někteří lidé to ale mají velmi rádi. Prohlédnou si výrobky, vyberou si něco, co ještě nikdy předtím nezkusili, nebo si zkrátka nakoupí v klidu a užívají si, že po celém dni konečně nemusí nikam spěchat.
Naše čtenářka Leona se s námi podělila o svou zkušenost s nákupem, po kterém si příště rozmyslí, jestli půjde nakoupit do velkého obchodu, nebo si raději vybere menší supermarket, který je přehledný a všechny potraviny najde mnohem rychleji.

Plánovala velký nákup, nakonec neměla nic
Když se Leona vydala na nákup do Kauflandu, plánovala pořídit spoustu věcí. Docházely jí zásoby ve spíži, potřebovala naplnit lednici potravinami na celý týden a navíc chtěla nakoupit trvanlivé potraviny a nápoje na chatu. Nákup proto byl opravdu dlouhý, trval asi dvě hodiny. „Nakupuji ráda. Prohlížím si výrobky, dívám se, jaké přibyly novinky a jednoduše si to užívám. Jenže tentokrát jsem se musela příšerně naštvat,“ říká čtenářka pro web Techsvět.
„Po více než dvou hodinách nakupování jsem se na chvíli vzdálila od svého nákupního vozíku a pak jsem ho nemohla najít. Nerozumím tomu. Někdo ho vzal? Nebo si zaměstnanci mysleli, že tam vozík někdo nechal, tak ho odvezli pryč? Každopádně jsem ho už nenašla a můj nákup takto skončil,“ popisuje Leona, která se ještě ptala nejen zaměstnanců obchodu, ale také samotných zákazníků. Najít se jí ho ale nepodařilo, takže vztekle opustila obchod a rozhodla se jít do menší prodejny, kde měla všechno pod palcem a nemusela se strachovat o svůj nákupní vozík. „Nakonec to mělo i pozitivní dopad. Uvědomila jsem si, že mám mnohem raději menší obchody. V těch velkých se cítím příliš ztracená a vystresovaná, což mi pochopitelně nevyhovuje. Do Kauflandu už ale nevkročím.“
Pro někoho mohou být velké prodejny matoucí
Řetězce jako Kaufland, Globus, hypermarket Albert či Tesco nepochybně patří mezi velké obchody, kde mohou zákazníci nakoupit za velmi výhodné ceny. Jenže na někoho mohou tyto prodejny působit nepříliš dobře. Důvodem je zejména rozlehlý prostor, desetitisíce kusů různých výrobků i nadbytek informací a podnětů.

V neposlední řadě je na vině složité uspořádání – regály se zbožím, na které je zákazník zvyklý, se bohužel poměrně často mění. Řetězce se tímto způsobem snaží dosáhnout toho, aby zákazníci v obchodě trávili více času. Pokud se v obchodě „ztratíte“, pravděpodobně projdete mnohem víc uliček, než když jdete pro jednu specifickou věc. Zvyšuje se tak šance, že si koupíte více výrobků.
V některých osobách může nakupování ve velkých obchodech vyvolávat dokonce i stres a úzkost, což může zhoršit jejich schopnost soustředit se na svůj nákup. Senioři se mohou ve velkých prodejnách špatně orientovat a podobné problémy mohou mít i lidé s různými kognitivními poruchami. Naštěstí však mají zákazníci možnost volby a pokud se jim velké prodejny nelíbí, mohou chodit do malých obchodů, kde jsou výrobky umístěné přehledně, není jich tolik a v případě potřeby jim poradí personál.