Bylo zavedeno nové číslo tísňové linky 603 111 158. Zejména pro seniory je životně důležité
V České republice bylo oficiálně zavedeno nové tísňové číslo 603 111 158, které má sloužit především pro komunikaci se sluchově postiženými občany. Linka je založena na principu komunikace pomocí SMS zpráv a rozšiřuje tak dostupnost pomoci těm, kteří nemohou kvůli zdravotnímu postižení využívat běžné hlasové hovory.
Policie České republiky tímto krokem reaguje na potřeby specifických skupin obyvatel a posiluje dostupnost pomoci ve všech situacích.
Pro koho je linka určena a jak funguje?
Linka 603 111 158 je dostupná nepřetržitě 24 hodin denně a provozuje ji Policie České republiky. Jedná se o speciální tísňovou linku určenou primárně pro osoby se sluchovým či kombinovaným postižením, které nemohou zavolat na běžnou linku 158. Umožňuje odeslat textovou zprávu, v níž může volající uvést základní informace o krizové situaci, poloze a povaze incidentu. Operátoři jsou vyškoleni v komunikaci přes SMS a připraveni okamžitě reagovat.
Tento systém byl vyvinut ve spolupráci s odbornými organizacemi zaměřenými na podporu neslyšících a slabě slyšících. Uživatelům se doporučuje zprávu formulovat stručně, jasně a přehledně: kdo, co, kde se stalo a co potřebují. Linka je schopna přepojit závažné situace i na složky integrovaného záchranného systému.

Význam pro seniory
Přestože je číslo primárně určeno pro osoby se sluchovým postižením, jeho důležitost stoupá i mezi seniory. Řada starších lidí trpí ztrátou sluchu, což jim v krizových situacích může ztížit nebo znemožnit telefonické přivolání pomoci. V takových případech může být SMS komunikace jedinou možností, jak kontaktovat pomoc.
Je však třeba zdůraznit, že pro většinu seniorů zůstává nadále nejvhodnější volání na standardní tísňovou linku 158, protože operátoři mohou reagovat rychleji a efektivněji při hlasovém hovoru. Speciální linka 603 111 158 má sloužit především těm, pro které je běžná komunikace nemožná nebo extrémně ztížená. Je tedy doplňkem, nikoli náhradou běžné tísňové linky.
Co napsat do zprávy a na co si dát pozor
Správně formulovaná tísňová SMS by měla obsahovat tyto údaje:
- Co se stalo (např. „úraz, muž v bezvědomí“)
- Kde se nacházíte (ulice, město, orientační bod)
- Kdo je v ohrožení (např. „já, žena 75 let“)
- Co potřebujete (např. „záchranka“)
Doporučuje se zprávu odeslat najednou a nečekat na odpověď, pokud to není nezbytné. Operátoři se ozvou v případě potřeby doplnění údajů. Zprávu nepište příliš dlouhou, aby mohla být rychle zpracována. Dbejte také na čitelnost údajů a vyhněte se používání zkratek nebo emotikonů.
Osvěta a projekt Tiché zprávy
Policie ČR ve spolupráci s organizací Tiché zprávy realizovala v roce 2023 informační kampaň, která měla za cíl zvýšit povědomí o této službě mezi cílovou skupinou. Součástí kampaně bylo i preventivní video, které zábavnou a srozumitelnou formou vysvětluje, jak službu využít. Projekt získal pozitivní odezvu a vedl ke zvýšení počtu registrovaných uživatelů.
Kampaň oslovila nejen neslyšící občany, ale i jejich příbuzné a známé, kteří tak mohou pomoci šířit důležité informace dál. Podobné iniciativy zvyšují celkovou bezpečnost a dostupnost pomoci pro zranitelné skupiny obyvatel.
Linka nejen pro krizové situace
Ačkoli se jedná o tísňovou linku, některé krajské útvary policie využívají SMS komunikaci i pro jiné účely, například potvrzení přijetí oznámení nebo informování o průběhu zásahu. To vše zvyšuje důvěru veřejnosti a usnadňuje přístup k pomoci těm, kteří byli v minulosti znevýhodněni.
Zavedení této služby je příkladem toho, jak může moderní technologie podporovat rovnoprávnost v přístupu k pomoci. Vedle SMS tísňové linky se do budoucna uvažuje i o vývoji mobilních aplikací nebo online chatů pro neslyšící občany.
Tísňová SMS linka 603 111 158 je zásadním krokem ke zvýšení dostupnosti krizové pomoci pro osoby se sluchovým postižením. Pro seniory se zhoršeným sluchem může být v určitých situacích doslova záchranou života. Jde o příklad toho, jak může moderní technologie a empatie státu vůči svým občanům vytvořit skutečně funkční a inkluzivní nástroj pomoci. I když není určena ke každodennímu použití pro většinu populace, její význam je nepopiratelný.
Pokud vy nebo někdo z vašich blízkých máte problémy se sluchem, doporučujeme si toto číslo uložit do telefonu. V krizové situaci může rozhodnout každá sekunda a vědomí, že existuje možnost napsat zprávu místo volání, může mnohým zachránit život.