Právě teď se v Německu rozhoduje o budoucnosti Česka. Zatím to nevypadá vůbec dobře
Tlak, nervozita a obavy panují nejen mezi německými zaměstnanci, ale také českými podnikateli, dělníky a manažery. Od začátku roku německý automobilový průmysl, a spolu s ním navázané dodavatelské řetězce, prochází otřesy, které už dávno nejsou jen „regionální krizí“. Jen za posledních dvanáct měsíců zrušily německé automobilky a jejich klíčoví dodavatelé přes padesát tisíc pracovních míst.
Kolabuje výroba, propouštějí se technici, mechanici i manažeři, zavírají se subdodavatelské závody. Tenhle problém se navíc týká spousty českých firem, které buď dodávají díly do německých továren, nebo v Německu přímo zaměstnávají české dělníky.
Lidé přicházejí o práci
Nejvíce otřesená je v současnosti skupina ZF Friedrichshafen, která má v Německu podle tiskové konference propustit až 14 tisíc lidí. Continental ohlásil už začátkem roku rušení tisíců míst – jen v Česku zruší stovky pracovních pozic, v Brandýse nad Labem a v Jičíně čekají například během následujících dvou let enormní škrty. Bosch, Schaeffler, Brose a další hlásí postupné omezování výroby a odkládání investic. Velká část propouštění je zatím soustředěna skutečně v Německu, ale riziko, že se škrty rozšíří i do českých poboček a logistických center, je čím dál vyšší. Potvrzují to ostatně poslední výroky managementů i českého Sdružení automobilového průmyslu.

Všichni odborníci a průmyslové svazy varují, že uzavírání fabrik v Německu závažně ovlivní nejen český automotive, ale také další navázaná odvětví: logistiku, dodávky energií, IT služby i maloobchod. Případné kolapsy německých dodavatelů znamenají okamžitý domino efekt: přicházejí poklesy zakázek, prodlužování platebních lhůt, rušení rozběhnutých projektů, omezování vývoje i ztráty v exportu. Odborníci komentují, že „Volkswagen a Škoda zatím nepřicházejí dostatečně rychle s atraktivními elektromobily se špičkovým softwarem, což je problém nejen pro německý trh, ale pro celý region. Mezi českými dodavateli už roste tlak, firmy se bojí o obrat, likviditu, a vyhlíží případné poklesy zaměstnanosti.“
Češi v napětí
K situaci přispívá i rostoucí vlna bankrotů v německém automobilovém sektoru – podle odborníků z Falkensteg má počet insolvencí v roce 2025 narůst až o 40–50 %, což zasáhne dodavatelské řetězce v Česku. V loňském roce zbankrotovalo v Německu 56 firem, letos se počítá s ještě větší vlnou. Krachy postupně dopadají i na větší jména. Těm menším, specializovaným dodavatelům, kteří jsou na německých automobilkách závislí prakticky existenciálně, hrozí rychlý propad. Výjimkou nejsou ani středně velké české firmy, které kvůli ztrátě zakázek musí začít propouštět.
Nejvíc zasažené regiony jsou nejen Morava a severní Čechy, ale i firmy v oblasti Plzeňska, Mladoboleslavska či v okolí Ostravy. Spousta Čechů přímo pracuje v Německu, kde škrty ohrožují nejen zaměstnanecké pozice v automobilkách, ale i celé rodinné rozpočty.
Dlouhodobé dopady krize jsou jasné
Ekonomika Česka je symbioticky svázána s německým průmyslem, zejména automobilovým. Pokud si německé automobilky neporadí s přechodem na elektromobilitu, poklesem tržeb, vyššími regulacemi a globální konkurencí, propouštění, rušení zakázek a omezování výroby dopadne na český trh nejtvrději v moderní historii. Nové investice se zastavují, firmy sázejí na úspory, český export má blízko k zamrznutí“.

Odborníci vyzývají k monitorování situace a aktivnímu hledání diverzifikace: „České firmy musí hledat nové trhy, inovovat, investovat do vývoje a nebýt vázány výhradně na německý dodavatelský řetězec. Jinak se riziko prohloubí v příštích letech ještě víc,“ komentuje Zdeněk Petzl ze Sdružení automobilového průmyslu. V této chvíli je jasné jen jedno: To, co se rozhoduje v Německu, je otázka české budoucnosti, a zatím to nevypadá vůbec dobře.