Na české silnice míří nová značka. Řidiči si budou muset změnit návyky parkování, nebo přijdou o auto
Důkladná znalost dopravního značení na silnicích a kolem nich je něčím, bez čeho se žádný účastník silničního provozu neobejde. Značek je však velké množství, navíc jsou nezřídka doplněny spoustou doplňujících tabulek, jejichž význam je při řízení někdy docela složité rozklíčovat. Nedávno provedené změny Ministerstvem dopravy by měly občasný chaos v dopravním značení vyřešit. Zároveň však přibydou i některé značky zcela nové, upravující třeba parkování nebo jednosměrný provoz.
Vyhláška upravující některé české dopravní značky vešla v účinnost 1. července letošního roku. Inspirací nového systému bylo německé značení, podle kterého vzniká zcela nový systém značení tzv. náhradních tras kolem českých dálnic. Od zjednodušení dopravního značení a snížení počtu značek si představitelé Ministerstva dopravy slibují zejména větší přehlednost a srozumitelnost, což jistě my všichni, kteří se po českých silnicích pohybujeme, oceníme.
Jednosměrky a slepé ulice budou mít nové značky
Procesem zjednodušování projdou například zavedené značky pro jednosměrný provoz nebo slepé ulice. Nově budou mít více variant, které budou obsahovat informace dříve uvedené pouze na doplňkových tabulích pod hlavními značkami.
Jedná se hlavně o slepé ulice a jednosměrky, kterými mohou projíždět cyklisté. Takovou situaci ještě donedávna upravovala černobílá menší značka s ikonou jízdního kola. Nyní se tento obrázek objeví přímo na modré značce jednosměrky a slepé ulice, na první pohled tedy bude jasné, zda může či nesmí cyklista danou ulici využít a nebude docházet ke zbytečné spotřebě materiálu na doplňkové značení.

Systém náhradních tras podle německého vzoru
V dopravě je Německo velmi často považováno za nedosažitelný vzor. Naši severozápadní sousedé mají velmi propracovanou a kvalitní dopravní infrastrukturu. Na některých dálnicích dokonce umožňují jízdu libovolnou rychlostí, po čemž sice mnozí čeští řidiči volají také, neuvědomují si však už to, že německé dálnice jsou kvalitnější a jejich řidiči ukázněnější. Proto si mohou dovolit i to, co by u nás v Česku neprošlo.
Také nově zavedený systém tzv. náhradních tras se inspiroval německým příkladem. U problematických úseků dálnic, kde často dochází k zácpám, budou předem umístěny zelené navigační značky, které řidiče povedou po určených komunikacích od jednoho dálničního nájezdu k následujícímu, aby se případné koloně vyhnuli.
Pozor na změny v parkování
Kromě výše zmíněných změn by se měly objevit i nové značky upravující parkování. Na ně je obzvlášť důležité dát si pozor a seznámit se s nimi, neboť jejich neznalost by vás v lepším případě mohla stát pokutu, v tom horším třeba i odtažení vašeho auta.

V tomto směru je důležitá zejména značka označující parkovací místo určené pro nabíjení elektromobilů. Modrá značka s velkým písmenem P a piktogramem nabíjejícího se elektrického vozu značí, že na daném místě lze stát pouze s elektromobilem, a to jenom po dobu, kdy dochází k aktivnímu nabíjení vozidla. Jestliže své auto se spalovacím motorem na takto označeném místě zaparkujete, riskujete udělení pokuty v řádu nižších tisíců korun nebo odtažení auta. Ani elektromobil by ale neměl stát na tomto místě zbytečně dlouho, pakliže se nenabíjí, měl by uvolnit místo dalším.
Nově označí křižovatky i emisní zóny
Známá značka křižovatky s vedlejší komunikací také dojde změny. Původní značka neodrážela skutečnou podobu křižovatky, pouze upozorňovala na existenci křižovatky s hlavní a vedlejší komunikací nebo více komunikacemi. Nyní bude tato značka schopna zobrazit variantu s pouze levým či pravým nebo i šikmým připojením vedlejších silnic. Pokud bude křižovatka složitější, bude pod ní umístěna příslušná dodatková tabulka.
Kolem silnic se objeví i nové značky začátku a konce emisní zóny. Ty upozorňují na oblasti, kde je stanovena nízkoemisní zóna, mohou do nich tedy pouze vozidla splňující dané emisní podmínky, nebo bude alespoň nutné zaplatit poplatek.
Zdroje: novinky.cz, md.gov.cz, garaz.cz