Zdánlivá úspora peněz, které vám zničí auto. Typický nešvar českých šetřílků se skutečně nevyplatí
Češi jsou národ kutilů, ale taky šetřílků. A někdy to šetření přeroste do naprostého ignorování varovných signálů auta. Doslova. Protože nic neříká „je mi to jedno“ tak hlasitě, jako svítící kontrolka oleje nebo žhavení, která bliká už třetí den a vy si říkáte: „To přejde.“ Nepřejde.
Možná vás to překvapí, ale motorový olej není nesmrtelný. A kontrolka oleje na palubovce tam není pro srandu králíkům. Když začne svítit žlutě, znamená to, že oleje ubývá. Když se ale rozsvítí červeně, tak už vám auto v podstatě křičí: „Prosím, zastav! Umírám!“
Mnoho lidí si řekne, že těch pár kilometrů dojede. Jenže motor bez dostatečného mazání se za chvilku promění v přehřátou kovárnu, kde si písty hrají na kamna a válce na gril. V lepším případě vás čeká drahá oprava. V tom horším výměna celého motoru. A to už není šetření, ale pořádná díra do rozpočtu.
Žhavení? To je jen pro zimní romantiky
Dieselové motory mají svoje specifika a jedním z nich je žhavení. V zimě je to nezbytnost, bez které auto prostě nenastartuje. Jenže pokud kontrolka žhavení bliká nebo svítí i po startu, znamená to problém. A ne, nejde jen o to, že auto bude startovat o dvě sekundy déle. Vadné žhaviče mohou vést k horšímu spalování, vyšším emisím, ztrátě výkonu a v krajním případě i k poruše dalších komponent.
Baterie není perpetuum mobile
Kontrolka dobíjení se většinou rozsvítí tehdy, když je problém s alternátorem nebo napětím. Lidi si často řeknou, že baterka ještě něco vydrží. No… nevydrží. Alternátor totiž není zbytečnost, ale hlavní zdroj elektrické energie pro auto. Bez něj běžíte jen na baterii a ta se vybije dřív, než řeknete „startér“.
Jakmile baterka klekne, auto se zastaví. Ale co hůř, může přestat fungovat posilovač řízení, elektronika, světla, a nakonec i brzdy. V noci, na dálnici, v dešti. Skvělá kombinace. A to jen proto, že si někdo myslel, že kontrolka s obrázkem baterie je tam jen jako vánoční dekorace.
Voda není jen na čaj
Kontrolka teploty motoru nebo chladicí kapaliny má také své důvody. Přehřátý motor totiž není vtip. Pokud se vám motor začne vařit, je třeba okamžitě zastavit a nečekat, že se to nějak „ochladí“. Neochladí. Pokud budete pokračovat, riskujete prasklé těsnění, zkřivenou hlavu válců nebo rovnou celou kuchyňskou sadu z motorového bloku.
Diagnostika není sprosté slovo
Když se rozsvítí kontrolka motoru nebo se objeví „check engine“, většina lidí se tváří, jako by šlo o reklamní banner. Jenže tahle kontrolka často znamená reálný problém. Může jít o špatnou lambda sondu, vadné čidlo, problémy se vstřikováním nebo výfukovým systémem. A tady už nejde jen o výdaje, ale i o emise. A za ty můžete dostat vesele pokutu.
Co dělat, když kontrolka svítí
Nejdřív zastavte a vypněte motor. To platí hlavně u červených kontrolek jako je olej, chladicí kapalina nebo dobíjení. Tyhle signály nepočítají s tím, že si dáte ještě výlet kolem komína.
Pokud víte, jak na to, zkontrolujte hladiny oleje a vody. Možná stačí jen dolít a je po problému. Jestli ale kontrolka nezhasne, netvařte se jako hrdina. Zavolejte asistenční službu nebo odtah. Je to bezpečnější než doufat, že se auto rozmyslí a přestane stávkovat.

Šetřit se dá chytře, ne riskantně
Řidiči, kteří ignorují kontrolky, si hrají na ruskou ruletu. Jen místo revolveru mají klíčky v zapalování a místo náboje hrozbu drahé opravy. Možná si myslíte, že „to ještě chvíli vydrží“. Ale pravda je taková, že moderní auta nám říkají, co potřebují. Jen je třeba poslouchat.