Je lepší zahřát motor pomalou jízdou, nebo ho nechat běžet na volnoběh? Automechanik prozradil, kde je pravda
V zimním období je třeba k našim autům přistupovat s jistou péčí, aby na nich náročnější mrazivé a vlhké podmínky nezanechaly následky a my jsme nemuseli na jaře řešit návštěvu autoservisu. Často opakovanou otázkou je, jestli je v zimě lepší nechat auto po startu chvíli běžet na volnoběh, aby se motor zahřál, nebo raději hned vyjet a nechat ho ohřát pozvolnou, klidnou jízdou. Podle automechaniků záleží na typu vašeho vozu.
Každé auto vyžaduje trochu jiný přístup a péči, vše se odvíjí od výrobce, typu motoru nebo stáří vozidla. Správná provozní teplota je velmi důležitá pro to, aby motor běžel hladce a zbytečně se v chladném počasí netrápil. U starších vozů se vžila poučka, že by měl řidič správně auto nechat několik minut běžet na volnoběh, pro moderní vozidla je však z dlouhodobého hlediska prospěšnější spíše úplný opak, raději na nic nečekat a hned vyrazit na cestu.
Zahřát se do provozní teploty může trvat
Mrazivé počasí autům obecně příliš dobře nedělá, obzvlášť v případě, že jste nuceni parkovat někde venku pod širým nebem. Přístřešek nebo ideálně vyhřívaná garáž jsou samozřejmě pro auto mnohem lepší, ale ne každý je má k dispozici. O motor svého auta by se ale měl starat každý, bez ohledu na to, kde parkuje.
Při zahřívání motoru záleží na tom, jaké podmínky v počasí daný den panují. Čím větší mráz, tím déle motoru trvá se ideálně prohřát. Podle mechaniků u většiny aut dosahuje motor optimální teploty asi po pěti až patnácti minutách provozu.
Chvilku volnoběh, pak raději vyrazit
Příznivci zahřívání na místě na volnoběh i odjezdu hned po nastartování mají svým způsobem pravdu oba. Správný přístup se odvíjí od typu auta a motoru. U starších aut s karburátory bylo lepší nechat motor zahřát v klidu na volnoběh. Výrobci moderních aut však tvrdí, že s jejich auty je možné vyrazit prakticky hned za jakéhokoliv počasí.

Jako ideální postup tedy mechanici doporučují zlatou střední cestu. Motor nastartujte, nechte několik desítek sekund zaběhnout a pak vyrazte na cestu. Motor se nejlépe ohřeje při jízdě, ale je třeba brát na váš vůz alespoň několik prvních minut ohled, rozhodně na něj hned po odjezdu příliš netlačte. Jeďte v klidu, nenuťte motor do příliš vysokých otáček, dokud se celé jeho ústrojí důkladně neprohřeje. Teprve v tu chvíli je možné jet naplno, aniž by to mělo následky na motor.
Jiná je situace u elektromobilů. V jejich pohonném ústrojí není žádný olej, který by bylo nutné zahřívat. S elektrickým vozem tak můžete prakticky hned vyrazit, v silných mrazech se ale i u nich doporučuje obezřetnost a alespoň na začátku jízdy opatrnější jízdní styl. U plug-in hybridů je situace komplikovanější. Kratší vzdálenosti se v zimě vyplatí jet v plně elektrickém režimu, protože pak není nutné auto tak dlouho zahřívat. Pokud se ale chystáte na delší cestu v hybridním režimu, raději svůj plug-in hybrid zahřívejte stejným pozvolným způsobem jako klasické spalovací auto.

Zásadní je správný olej
U zahřívání motoru se vlastně jedná o to, aby se zahřátý olej dostal do všech soukolí pohonného ústrojí, kde je potřeba. Některé oleje jsou ale do mrazivého počasí vhodnější než jiné. Navíc je nutné olej často měnit. Starý olej má horší vlastnosti a motor se pak mnohem více opotřebovává, obzvlášť v chladných zimních měsících.
S vhodným olejem bude auto v zimě lépe startovat. Obecně se doporučuje v zimě zvolit spíše některou z řidších forem oleje, ten se pak rychleji dostane na ta správná místa. Husté tekutině by to trvalo déle. Odborníci doporučují oleje specifikace 0W-20 nebo 0W-30, ty mají ty správné vlastnosti pro nižší teplotní podmínky.
Zdroje: Autozive.cz; Garaz.cz; Auto-mania.cz