Za porušení této značky vám hrozí 50 000 Kč pokuty a zabavení automobilu. Většina Čechů o ní v životě neslyšela
Při cestách do zahraničí mohou řidiče překvapit dopravní pravidla a značky, které v České republice neznáme. Jejich porušení je může přijít velmi draho. Pozor by si měli dát hlavně na jeden přísný rakouský zákon. Kromě desetitisícové pokuty jim může být dokonce i zabaven automobil.
Jednou ze specialit, se kterou se můžete setkat na silnicích v sousedním Rakousku, je značka omezující rychlost doplněná o dodatkovou tabulku s tajemným nápisem IG-L. Co se za těmito třemi písmeny skrývá a jaký postih vám hrozí, když nařízení neuposlechnete?

Zákon, který Češi neznají
Zkratka IG-L pochází z německého Immissionsschutzgesetz-Luft, což v překladu znamená zákon na ochranu ovzduší. V Rakousku byl zaveden v roce 1998 s cílem snížit emise a zlepšit kvalitu vzduchu, zejména v horských oblastech, kde se znečištění může koncentrovat. Vychází z předpokladu, že pomaleji jedoucí vozidla produkují méně škodlivých zplodin.
I když zákon platí už skoro 30 let, většina Čechů o něm vůbec neví. Cesta do ciziny se jim tak může výrazně prodražit.
Typy IG-L zón
IG-L zóny jsou označeny standardním dopravním značením omezujícím rychlost (zpravidla na 100 km/h nebo 80 km/h), které je doplněno dodatkovou tabulkou s nápisem IG-L.
Existují dva typy těchto zón:
- Permanentní IG-L zóny. Rychlost je zde omezena trvale, například v Tyrolsku na dálnicích A12 a A13.
- Dynamické IG-L zóny. Rychlost je limitována dočasně podle aktuálního stavu ovzduší.
Celková délka úseků s tímto omezením v Rakousku dosahuje přibližně 440 kilometrů.
Hrozí tučná pokuta i odebrání vozidla
Porušení rychlostního limitu v IG-L zóně není trestáno jako běžný dopravní přestupek, ale jako přečin proti zákonu o ochraně životního prostředí. Pro řidiče to znamená přísnější postihy. V první řadě si budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. Pokuta může dosáhnout až 2 180 eur, což je v přepočtu na naši měnu více než 54 tisíc korun.
To ale není vše. Policisté vám mohou také odebrat klíčky od auta nebo ho na 24 hodin znehybnit botičkou. V extrémních případech může dojít k zabavení vozidla. Překročení rychlosti v IG-L zóně je posuzováno podobně jako vypouštění nebezpečného odpadu do řeky. Jde o vědomé znečišťování životního prostředí, které je v Rakousku považováno za závažný prohřešek.
Pro srovnání: Když pojedete rychleji mimo IG-L zónu, dostanete pokutu „jen“ v řádu stovek eur.
Nekompromisní rakouská policie
Policisté v těchto úsecích provádějí častější kontroly a jsou nekompromisní. I to je důvod, proč se místní řidiči snaží dodržovat předpisy a nepřekročit povolenou rychlost ani o 10 kilometrů.
Od roku 2021 existuje výjimka pro elektromobily a vozidla s vodíkovým pohonem, která mohou v IG-L zónách jet standardní rychlostí až 130 km/h.

Změna s novou vládou
V poslední době se v Rakousku diskutuje o smysluplnosti těchto omezení. Například ve Štýrsku nová zemská vláda v březnu 2025 oznámila, že ruší IG-L omezení na dálnicích A2 a A9. Důvodem je zjištění, že od roku 2020 nedošlo k překročení emisních limitů. Přísnější normy, které bude EU vyžadovat od roku 2030, v současnosti nejsou dosažitelné.
Místo plošného omezování rychlosti se štýrská vláda chce zaměřit na jiné způsoby snižování emisí, jako je například podpora obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetické účinnosti.
„Data jasně ukazují, že můžeme řidičům ulehčit a maximálně stovku skutečně zrušit,“ okomentoval to nový zemský hejtman Mario Kunasek.