Za opravu tohoto problému na autě platíte v servisu tisíce. Odborník radí, jak ho snadno vyřešit svépomocí
Mnoho řidičů se alespoň jednou za čas setká s nevyzpytatelnou poruchou vozu. Auto nestartuje, motor se dusí, elektronika vypadává, a přesto žádná kontrolka nesvítí a diagnostika nic neodhalí. Výsledkem je zbytečná návštěva servisu a faktura na několik tisíc korun.
Slavný americký mechanik Scotty Kilmer upozorňuje na jednoduchou příčinu, kterou lze vyřešit doma za pár minut, a kterou vám v servisu, dle jeho slov, často „zapomenou“ připomenout.
Problém, který stál stovky dolarů
Scotty Kilmer na svém YouTube kanále vysvětluje, že mnoho řidičů netuší, jak velký vliv může mít uvolněný kontakt autobaterie. Pokud je kabel na kladném nebo záporném pólu volný, auto může ztrácet napětí, za jízdy vynechávat nebo dokonce zcela vypnout motor. Nejednou se stalo, že majitel vozu v panice volal odtahovou službu a nechal si vyměnit řadu komponentů, přestože by stačilo dotáhnout jeden šroub.
Typické příznaky této závady jsou slabý nebo žádný startér, náhodné výpadky elektriky, problémy s autorádiem nebo klimatizací a blikající kontrolky na palubní desce. Jelikož se neobjeví žádný chybový kód, mechanici mohou dlouho hledat problém a vy za to platíte.

Základní kontrola, kterou můžete udělat sami
Otevřete kapotu a vezměte za kontakt baterie. Pokud se pohybuje, je uvolněný a může způsobovat problémy. Pevně dotáhněte kontakt klíčem (nejčastěji 10 mm) a ujistěte se, že se již nehýbe. Pokud je kontakt znečištěný nebo zoxidovaný, použijte jemný kartáč a čisticí sprej na elektroniku. Není třeba žádného speciálního nářadí, jen špetka pečlivosti.
Tato operace trvá několik minut a je zcela zdarma, na rozdíl od návštěvy servisu, kde za totéž zaplatíte i více než tisíc korun.
Kolik stojí „zbytečná“ oprava v servisu
Ve Velké Británii stojí diagnostika poruchy mezi 30 a 100 libry. Podobně i v českých servisech zaplatíte za kontrolu výstupu řídicí jednotky a základní testy elektroniky většinou mezi 500 a 1 500 Kč. Pokud technik zjistí, že je vadný kontakt baterie, může vás čekat další účtovaná práce za dotažení nebo výměnu svorek.
Přitom zcela postačí zkontrolovat, zda je kontakt pevný. I drobný pohyb může znamenat přerušení dodávky proudu a způsobit nepředvídatelné chování vozidla.
Co říkají další řidiči
Na sociálních sítích a v komentářích pod videem se objevila řada pozitivních reakcí. „Doslova se mi to stalo tento týden,“ napsal jeden z uživatelů. „Auto nešlo nastartovat, příčina? Uvolněný kladný kontakt. Dotáhl jsem a auto jelo jako nové.“

Další komentář přidal: „Děkuji, Scotty, ušetřil jsi mi stovky dolarů.“
A podobné zkušenosti má i řidič z Redditu: „Myslel jsem, že mi odešla baterie, ale stačilo pořádně dotáhnout svorku. Než jsem na to přišel, stihl jsem si objednat novou. Zbytečně.“
Jak se problému vyhnout do budoucna
- Pravidelně kontrolujte svorky baterie, ideálně každé 3 měsíce.
- Při každé výměně baterie pečlivě dotáhněte svorky, ale ne příliš – hrozí poškození pólů.
- Používejte kvalitní baterie a svorky s odolností proti korozi.
- Pokud často jezdíte v deštivém počasí nebo parkujete venku, dbejte na pravidelné čištění kontaktů.
Kdy je čas zajet do servisu
Pokud jsou kontakty pevně dotažené, přesto problémy přetrvávají, například vozidlo se stále vypíná, nebo nereaguje na klíč. V tu chvíli je vhodné navštívit odborníka. Může se jednat o problém s alternátorem, relé, pojistkami nebo kabeláží.
Uvolněný kontakt na baterii však zůstává jednou z nejčastějších a nejbanálnějších příčin závad, které vypadají jako vážné poruchy. Vyplatí se tedy začít právě u baterie, než zaplatíte za složité diagnostiky. Trocha vlastní iniciativy a znalostí vám může ušetřit nejen peníze, ale i zbytečné stresy na silnici.