Z pojízdné konzervy od sardinek máme trauma dodnes. Největší průšvih socialismu se v roce 2027 vrací, aby zválcoval evropské trhy
Kdo během socialismu někdy vyrazil na dovolenou do Jugoslávie, ten moc dobře znal populární automobil Yugo, který rozhodně nebyl vhodný pro početnou rodinu. Jednalo se o malý hatchback, který vyráběla jugoslávská automobilka Zastava. Ten se prodával nejen v “Jugošce”, ale i v Československu a dokonce i v USA. astava nedávno překvapila zprávou, že se svět brzy dočká nové verze tohoto vozu. Tentokrát má být mnohem lepší a bezpečnější než stará verze, na kterou má spousta lidí traumatické vzpomínky.
Yugo byl až doposud považován za maličký retro automobil, který si pořídí maximálně tak vášniví sběratelé nebo fanoušci, i když není jisté, jestli vůbec nějaké má. Byl to totiž nesmírně nespolehlivý vůz pocházející z let 1980 až 2008, kterému se často přezdívalo konzerva od sardinek. Nebylo totiž pěkné, velké, bezpečné ani spolehlivé. Dalo by se říct, že to bylo opravdu příšerné auto.

Automobilka Zastava se ale pravděpodobně chce polepšit, proto před několika měsíci světu oznámila, že se v roce 2027 vůz vrátí v moderní a sportovnější verzi. Zatím pro veřejnost poodhalila, jak by zhruba měl vůz vypadat. Je skutečně velmi podobný své staré verzi.
Příšerný počin jugoslávské automobilky Zastava
Automobil Yugo v dnešní době ještě stále překvapuje, avšak úplně jinak, než by měl. Překvapující je zejména to, jak mohl takový vůz vůbec jezdit po silnicích. Yugo nemělo kvalitní zpracování ani montáž, což vedlo k odpadávání interiérového obložení či špatného těsnění oken i dveří. S tím se pojí i mizerná bezpečnost – Yugo ale nebylo rychlé auto, ve kterém by lidem hrozilo velké nebezpečí. Mělo přibližně 45 koní a zrychlení bylo nesmírně pomalé (0-100 km/h asi za 14 sekund). Jeho spotřeba ale ani přesto nebyla nijak zvlášť nízká. Původní verze Yugo existovala i jako kabriolet.

Mnozí si možná všimnou, že se Yugo až nápadně podobá vozu Fiat 127, což samozřejmě má svůj důvod. Automobilka Zastava využívala licence Fiatu pro své modely, aby mohla mít co možná nejnižší výrobní náklady. Jenže právě snaha maximálně ušetřit a prodávat co nejlevnější auto se pro automobilku Zastava ukázala být jako poměrně špatná cesta. Lidé na automobily vzpomínají jako na něco mimořádně nepovedeného.
Yugo se vrací ve vylepšené verzi
Nové Yugo bude představeno pravděpodobně už v roce 2027 a mělo by mít moderní a sportovní vzhled. K dispozici má být verze s manuální i automatickou převodovkou a pravděpodobně se dočkáme i elektromobilu a hybridu, to ale není jisté. Yugo bude (podobně jako v minulosti) cenově dostupné, bude tedy konkurovat zejména Dacii, Citroënu či Renaultu. Automobilka ale zatím ani přibližně nenastínila cenu – je známo jen to, že má být poměrně nízká.

Yugo bude představeno na veletrhu Expo 2027, který se bude konat v Bělehradě. Zastava představí koncept vozu, který bude následně vyráběn sériově. Jenže těžko říct, jestli bude auto tentokrát skutečně úspěšné, nebo sklidí posměšky podobně jako v minulosti. Tehdy mu totiž nepomohla ani nízká cena.
I když bude Yugo nové a zmodernizované, stále bude mít retro vzhled připomínající ten původní z roku 1980. Dost možná bude mít i třídveřovou karoserii, která už dnes není běžná. Je tedy jasné, že ani tentokrát nepůjde o rodinný vůz, ale spíše o auto pro pár.