Z Číny přicházejí varovné zprávy pro Česko. Tohle se týká i nás a nebudeme to mít snadné
Čínské e-shopy se těší velké oblibě díky nízkým cenám a nepřebernému množství zboží. Netrvalo to dlouho a na praktiky těchto e-shopů začala reagovat Evropská komise. Ta totiž došla k nepříjemným zjištěním.
Letos v červenci zvažovala Evropská unie uvalení cel na zboží z e-shopů, jako je Temu, Shein nebo AliExpress. Toto opatření je součástí širšího plánu, jehož cílem je ochrana evropského trhu před extrémně levným zbožím z dovozu. Takové zboží totiž ohrožuje domácí výrobce, kteří takovým cenám nedokáží konkurovat.
Clo a čínské e-shopy
Podle současných celních pravidel Evropské unie jsou online nákupy z nečlenských států EU osvobozeny od cla, pokud jejich cena nepřekročí 150 eur. Tento limit měl tehdy usnadnit online nakupování. V poslední době ale nastal problém, jelikož tento druh nákupů výrazně narostl. V roce 2023 dorazilo do Evropské unie více než 2 miliardy balíčků s hodnotou pod 150 eur. Evropská unie proto uvažuje o zrušení tohoto limitu, aby došlo ke zpřísnění pravidel pro čínské prodejce s levným zbožím. Taková změna by mohla mít pozitivní dopad na strukturu evropského trhu, jelikož by domácí výrobci a prodejci neměli tak obrovskou konkurenci.
Kritika a vyšetřování Temu
Během tohoto listopadu se Evropská komise zaměřila na online tržiště Temu. Ta, po koordinovaném vyšetřování na evropské úrovni, informovala Temu o několika praktikách, které tento obchod na své platformě porušuje v rámci evropských spotřebitelských zákonů. V minulosti už bylo obchodu podáno několik výzev, které se týkaly kvality zboží. Síť CPC nyní nařídila společnosti Temu, aby své podmínky přizpůsobila EU zákonům. Temu se tedy nyní nachází ve vyšetřování a bylo požádáno o poskytnutí dalších informací. Žádné informace k tomu zatím od obchodu nepřišly.

Vyšetřování e-shopu bylo zahájeno kvůli řadě podnětů, které se týkají nekalých obchodních praktik. Tento způsob obchodování prý může uvádět spotřebitele v omyl nebo je až příliš silně ovlivňovat v jejich nákupním rozhodování. Součástí vyšetřování je také to, zda Temu předkládá nakupujícím dostatečné informace o svých právních povinnostech, včetně práva na vrácení peněz a vrácení zboží. „Je nepřijatelné, aby společnost Temu posílala do EU tolik produktů, a to zcela bez ohledu na spotřebitelské právo,“ řekl Agustín Reyna, generální ředitel evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Co je předmětem vyšetřování?
Bylo identifikováno několik praktik, které jsou považovány za porušení pravidel EU na ochranu spotřebitelů. Prvním problémem jsou podle Evropské komise falešné slevy. Ty prý vytvářejí u spotřebitele dojem, že jsou produkty nabízeny se slevou, i když tomu tak není. Další praktikou je tlak na rychlý nákup. E-shop vytváří dojem, že nákup je časově omezený a dostupnost zboží taktéž. Kromě toho jsou nakupující nuceni hrát nevyžádané hry, např. kolo štěstí, bez kterého přístup na platformu nezískají. Navíc nejsou nikde jasně vysvětleny pravidla těchto her. Podle Evropské komise také na stránkách chybí informace o právu na vrácení zboží a podmínkách vrácení peněz. Velkým problémem jsou také falešné recenze, existuje totiž velké podezření, že některé recenze nejsou autentické. Další nepřípustnou praktikou jsou skryté kontaktní údaje pro řešení stížností. Spotřebitel jen velice obtížně dohledá nějaký kontakt na Temu.
Hrozba pokuty
Síť národních spotřebitelských orgánů nyní poskytla Temu měsíční lhůtu, do které se má k těmto zjištěním vyjádřit. V reakci by měl čínský e-shop navrhnout konkrétní kroky, jak odstraní problémy s dodržováním spotřebitelských práv v EU. Pokud společnost neprojeví ochotu k napravení těchto chyb, národní orgány mohou přistoupit k razantnějším krokům, jako je uložení pokuty. Ta by se odvíjela od výše obratu společnosti v členských státech EU. „Pokud Temu výzvám nevyhoví, úřady budou muset vycenit zuby a začít udělovat vysoké pokuty,“ řekl Agustín Reyna.
22. 11. 2024 Přidáno vyjádření společnosti Temu:
Společnost Temu uznává obavy vznesené Evropskou komisí a vnitrostátními spotřebitelskými úřady a znovu zdůrazňuje náš závazek úzce spolupracovat s příslušnými regulačními orgány na řešení jakýchkoli problémů a zajištění souladu se zákony EU.