Konec výstražného trojúhelníku: Příští rok si budete muset pořídit nákladnou světelnou signalizaci s GPS
V blízké budoucnosti se plánuje několik důležitých změn a novinek v oblasti dopravy a automobilového průmyslu, především díky modernizaci a digitalizaci, které postupně mění pravidla silničního provozu. Jednou z největších novinek je právě postupné vyřazování výstražných trojúhelníků, které mají být nahrazeny modernějšími technologiemi. Vypadá to tedy, že po mnoha letech výstražným trojúhelníkům zcela odzvoní. A řidiči si za nová řešení připlatí.
Výstražný trojúhelník je bezpečnostní prvek používaný v silniční dopravě k označení zastaveného nebo havarovaného vozidla. Jeho hlavním účelem je upozornit ostatní účastníky silničního provozu na nebezpečnou situaci, aby mohli zpomalit a předejít kolizi. Výstražný trojúhelník je součástí povinné výbavy vozidla, která dále zahrnuje lékárničku (je třeba hlídat si expiraci), reflexní vestu a sadu na opravu pneumatiky nebo rezervní kolo. K tomu může patřit i uzavřená pojistka s asistenční službou.
Výstražný trojúhelník bude brzy minulostí
Řidiči se tak budou muset připravit na velkou změnu. Trojúhelník by se měl brzy stát minulostí. Nahradí jej světelná signalizace s GPS, která bude mnohem nákladnější. Namísto výstražných trojúhelníků se očekává zavedení automatizovaných systémů výstrah přes automobilové senzory nebo aplikace v mobilních zařízeních. Při poruše by vozidlo automaticky odesílalo varování okolním vozidlům prostřednictvím přímé komunikace.
Podle Evropské unie jde o revoluční změnu, která má zajistit lepší bezpečnost silničního provozu. Již na počátku tohoto roku představila Evropská komise návrh, který se týká nejen bezpečnosti, ale i pravidel silničního provozu. Zdá se, že od příštího roku čeká řidiče mnoho novinek, na které si budou muset zvyknout.
Již nyní lze zakoupit alternativní řešení v podobě výstražného majáku. První evropskou zemí, ve které si řidiči mohou vybrat mezi trojúhelníkem a majákem, je Španělsko. Ti, kteří se rozhodli pro majáky, jsou nyní ve výhodě, protože španělská vláda zavedla pravidlo, že pokud byste museli při umístění trojúhelníku vyjít na silnici, nesmíte ho použít. Tato situace je sama o sobě velmi nebezpečná a za její porušení jsou udělovány pokuty.
Nový výstražný systém klade důraz na bezpečnost
Zatímco nyní je tato inovace platná pouze ve Španělsku, dá se předpokládat, že EU bude chtít tento systém rozšířit i do dalších evropských zemí. Cílem je zvýšit bezpečnost a rychleji signalizovat nehodu nebo poruchu vozidla, aniž by řidič musel vstoupit na vozovku. Tato novinka by mohla být povinná již od 1. ledna roku 2026.
Španělského systému se ujaly společnosti Vodafone, Kapsch a Inspide. Vodafone poskytne datové připojení, které by mělo být po dobu dvanácti let součástí nákupu světelné signalizace. A co lze očekávat od této novinky, která by měla být od roku 2026 povinná také pro české řidiče? Nová světla budou vybavena LED technologií a dokážou signalizovat poruchy vozidla a nehody z několika směrů, což zlepší viditelnost a zvýší bezpečnost. Výstražné trojúhelníky se stanou minulostí, protože vstup řidiče na vozovku, aby mohl trojúhelník použít, je velmi nebezpečný. Zatímco umístění výstražného majáku na střechu zvládne řidič přímo z vozidla, aniž by musel vystoupit.
Od moderní výbavy se očekává také schopnost přenášet informace o aktuální poloze vozidla prostřednictvím mobilní sítě, což značně usnadní přístup záchranným složkám. Nové systémy tak nabídnou komplexnější a efektivnější řešení než tradiční výstražné trojúhelníky, což přispěje k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Zdroj: autojournal.cz, autosalon.tv