Výstražné trojúhelníky končí. EU je chce nahradit zcela novým zařízením. Španělé jsou první
Kdo zažil nouzové zastavení na dálnici nebo rychlostní silnici, moc dobře ví, jak stresující je nejen samotná situace, ale i povinnost vylézt z vozu, popadnout výstražný trojúhelník a vydat se několik desítek metrů po krajnici, kde kolem vás v plné rychlosti sviští ostatní auta. Tato scéna bude už brzy evropskou minulostí.
Výstražné trojúhelníky, které se staly symbolem bezpečnostních povinností motoristů, totiž čeká v příštích letech nevyhnutelný konec. Evropská unie totiž prosazuje technologický pokrok s cílem zvýšit bezpečnost a komfort řidičů. Španělsko je první zemí, kde revoluce začíná: Ostrý start má už v lednu příštího roku.
Španělské prvenství: Výstražné trojúhelníky mizí z dálnic
Zatímco v Česku a dalších zemích je výstražný trojúhelník stále povinnou součástí výbavy auta, španělský dopravní úřad Dirección General de Tráfico (DGT) rozhodl, že od 1. ledna 2026 bude možné stávající výstražné trojúhelníky používat už jen na venkovských silnicích a v městských oblastech. Na dálnicích a rychlostních silnicích budou kompletně zakázané.
Průlomem je přechod na speciální zařízení – výstražné světlo typu V16, které funguje na baterie a vypadá trochu jako moderní majáček, který známe třeba z vozu odtahové služby. Španělsko je první evropskou zemí, kde došlo k takto plošnému ukončení éry klasických trojúhelníků na nejvýznamnějších tazích, a brzy budou následovat další státy, neboť Evropská unie s těmito standardy v oblasti silniční bezpečnosti počítá i do budoucna.
Proč se starý trojúhelník loučí s dálnicemi?
Hlavním cílem je ochrana života a zdraví – a to nejen samotného řidiče, ale i ostatních účastníků provozu. Dle zkušeností z praxe bývají krizové situace s odstaveným vozidlem na dálnici jedny z nejnebezpečnějších, protože řidič pověřený povinností vystoupit a jít umístit trojúhelník se okamžitě vystavuje smrtelnému riziku. Jen v rámci EU tak každoročně dochází k desítkám závažných úrazů přímo při této „povinnosti“, často v mlze, dešti nebo ve tmě, kdy ostatní motoristé skoro nevidí.

Výhoda V16: Bezpečnost bez opuštění vozidla
Podle německého autoklubu ADAC je revoluční výhodou nového světla V16 to, že řidič vůbec nemusí vystupovat z vozu a pohybovat se v nebezpečných zónách. Světlo stačí pohodlně umístit otevřeným oknem na střechu auta, kde se díky silnému magnetu automaticky přichytí. Po aktivaci začne blikat extrémně intenzivním světlem, jehož viditelnost je až jeden kilometr, a to i v husté mlze, dešti nebo hluboké tmě. Signál je navržený tak, aby jej i v hustém provozu a za špatných světelných podmínek nepřehlédl žádný řidič z žádné strany vozu.
Zajímavostí je, že nová světla V16 mají často i funkci nouzové komunikace na dálku. Některé modely jsou vybaveny SIM kartou a umí automaticky odeslat informaci o lokalizaci vozidla záchranným složkám. Řidič v potížích tak může být rychleji objeven a pomoc přivolána často ještě dříve, než stihne zcela vychladnout motor jeho vozu.
Navíc se jedná o řešení univerzální – světla jsou kompaktní, baterie vydrží klidně i několik let bez výměny a náhradní komponenty lze snadno pořídit. Plánuje se, že nová povinná výbava bude cenově dostupná, aby si ji mohl pořídit opravdu každý motorista.
A co zbytek Evropy?
Odborníci očekávají, že španělský příklad bude brzy následovat většina evropských zemí a výstražné světlo V16 se stane standardem nejen ve Španělsku, ale i v Německu, Francii a během pár let i v Česku. Evropská unie k této změně doporučuje členským státům samostatně zavádět legislativu i v rámci vlastních silničních zákonů.

Při nákupu příští výbavy auta proto zvažte investici do výstražného světla. Brzy se může stát, že ho budete potřebovat nejen na dovolené ve Španělsku, ale i doma (aktuálně jsou však španělskou stranou plně respektovány mezinárodní úmluvy o povinné výbavě a maják tak není povinný pro auta registrovaná mimo Španělsko).
Pamatujte, že když jde o bezpečí vaše i vaší rodiny, je často právě technologie tím nejlepším parťákem na silnici. Výstražné trojúhelníky tak budou už brzy minulostí a nastupuje nová éra bezpečnosti, kterou vítají odborníci i samotní řidiči.