Vyhlašujeme 10 nejkrásnějších aut všech dob: Škodovka se dostala do první pětky
Některá auta se zapsala do historie nejen technikou, ale i krásou. V redakci jsme sestavili vlastní anketu o deseti nejkrásnějších vozech všech dob. Vybírali jsme podle designu, kulturního dopadu i originality. V žebříčku nechybí legendy světového stylu, ale ani tuzemská Škoda.
Výběr deseti aut, která považujeme za nejkrásnější, vznikl kombinací několika kritérií. Nehodnotili jsme pouze tvary karoserie, ale i to, jak vozy ovlivnily dobu, designovou školu, nebo celou automobilovou historii. Zohlednili jsme také odvážnost, originalitu a v některých případech i počet vyrobených kusů, protože výjimečnost mnohdy přidává na kráse. Právě tak se mezi světové ikony dostala i dvě české značky.
Pojďme si představit deset nejkrásnějších automobilů podle našeho výběru:
Alfa Romeo 33 Stradale (1967–1969)
Skvost italského designéra Franca Scaglioneho, který propojil ladnost s motorsportem. Nízká, zaoblená karoserie připomíná umělecké dílo. Vzniklo jen 18 kusů, což dodává tomuto vozu punc naprosté výjimečnosti.

Bugatti Type 57SC Atlantic (1936–1938)
Jean Bugatti vytvořil siluetu, která je i po více než osmdesáti letech považována za mistrovské dílo. Zvláštní spojení karosářských dílů nýtováním, proudnicové křivky a unikátní proporce z něj dělají vůz, který dnes patří mezi nejcennější klasiky světa.

Citroën DS (1955–1975)
Francouzská „Bohyně“ (DS jako Déesse – francouzsky bohyně) ohromila veřejnost nejen vzhledem, ale i technologií. Aerodynamika, samonivelační hydropneumatika a luxusní interiér byly revoluční. Design působil jako z jiné planety, a možná právě tím je nadčasový.
Mercedes-Benz 300SL Gullwing (1954–1957)
Křídlové dveře nejsou jediným důvodem, proč se Gullwing stal legendou. Aerodynamický tvar vycházející z motorsportu, vstřikování paliva a lehká hliníková konstrukce z něj dělají mistrovské dílo automobilového designu.
Lancia Fulvia Coupé (1965–1972)
Elegantní fastback s decentními křivkami, který zaujal i v soutěžním světě. I přes skromný objem 1,3 až 1,6 litru v zajímavé konfiguraci V4 působila Fulvia neuvěřitelně vyváženě a sportovně. Design byl jednoduchý, ale dokonale proporčně vyladěný.

Škoda Popular Monte Carlo (1936)
Český příspěvek do světového designového dědictví. Popular v edici Monte Carlo navázal na úspěch značky na slavné rallye. Proudnicová karoserie, maska s chromovanými žebry a otevřený dvoumístný roadster vypadaly jako z Hollywoodu. Svým vzhledem směle konkuroval britským a francouzským sporťákům třicátých let.

Jaguar E-Type (1961–1967)
„Nejkrásnější auto všech dob,“ prohlásil o něm samotný Enzo Ferrari. Podlouhlá kapota, jemné linie, proporce postavené jako socha. E-Type se právem dostal do sbírky Muzea moderního umění v New Yorku.

Tatra 97 (1936–1939)
Technologicky i vizuálně odvážné auto, které ovlivnilo samotného Ferdinanda Porscheho při tvorbě slavného Volkswagenu Brouk. Proudnicová karoserie, motor vzadu a mimořádná aerodynamika činily z Tatry 97 revoluční vůz své doby.

Ferrari 250 GTO (1962–1964)
Vítězství ve světových soutěžích, dokonalý poměr délky, šířky a výšky, ladné přechody karoserie. To vše činí z GTO ikonické auto. Jeho krása má i hodnotu: v roce 2018 se jeden kus prodal za téměř 70 milionů dolarů.
Lamborghini Countach LP400 (1974–1990)
Auto, které obrátilo svět superaut naruby. Klínovitý tvar, agresivní hrany, nízký profil a pantové dveře vzhůru. Countach nebyl jen krásný, ale redefinoval, jak má vypadat výkonné auto budoucnosti. První generace LP400 byla navíc vizuálně nejčistší a nejčistší ze všech verzí.
Proč právě těchto deset?
Mnoho jiných vozů by si zasloužilo zmínku: Aston Martin DB5, Porsche 911 nebo třeba Delahaye 165. Ale náš výběr spojuje nejen vzhled, ale i význam. Každý z těchto modelů byl v něčem přelomový. Ať už šlo o tvar karoserie, společenský dopad, nebo inspiraci pro další generace. Překvapit může zařazení dvou českých vozů, ale jak Tatra 97, tak Škoda Popular Monte Carlo obstojí v konkurenci světových ikon.
V redakční anketě jsme se pokusili propojit krásu s historickým významem. A i když je vnímání estetiky subjektivní, věříme, že tento výběr obstojí i před přísným pohledem nadšenců i znalců.