Vláda rozhodla: Toto auto už nesmíte koupit. Přitom v něm jezdil každý druhý Čech
Mnoho oblíbených aut mizí z trhu. Důvodem nejsou prodeje ani kvalita, ale emisní limity, které postupně zakazují prodej spalovacích motorů. V Česku se to dotýká i modelů, které dříve patřily ke stálicím silnic. Na některé z nich jsme byli zvyklí léta a teď tiše končí bez náhrady. Výrobci už nechtějí investovat do přizpůsobení stávajících motorů přísnějším normám, a tak je jednoduše stahují z nabídky.
Evropská unie postupně zpřísňuje emisní normy. Aktuální norma Euro 6 byla náročná sama o sobě, ale plánovaná norma Euro 7 přináší ještě přísnější požadavky na emise oxidů dusíku, CO₂ i pevných částic. Podle návrhu Evropské komise nebude od roku 2035 možné prodávat nová auta se spalovacím motorem. Cílem je výrazné snížení uhlíkové stopy v dopravě.
V důsledku toho řada automobilek ukončuje výrobu některých modelů, které by s novými limity nesplnily požadavky. Přestože zákaz se formálně týká jen nových vozů, jejich dostupnost na trhu tím zásadně ovlivňuje už dnes.
Které oblíbené vozy končí?
Z českých silnic se vytrácejí modely, které byly léta symbolem dostupného a spolehlivého auta. Příkladem je první generace Škody Fabia, která byla vyráběna od roku 1999 a ještě nedávno se hojně objevovala na silnicích. Dnes už ji však nelze koupit ani v bazarech ve slušném stavu. Mnohé vozy tohoto typu navíc brzy nesplní podmínky pro provoz ve větších městech, kde se plánují zóny nízkých emisí.
Ukončení výroby se týká i novějších modelů. Kvůli Euro 7 hrozí konec oblíbeným modelům Škoda Kamiq, Scala i nové Fabii. Podle odborů automobilky Škoda není možné tyto modely udržet v nabídce při současné cenové dostupnosti a současně plnit nové emisní požadavky.

Podobně dopadla i auta jako Ford Fiesta, Volkswagen Up! nebo Renault Twingo. Dříve běžné malé vozy pro každodenní ježdění končí, protože jejich modernizace by byla pro výrobce příliš nákladná.
Zmizely i motory, které Češi milovali
S přísnějšími normami zmizela z nabídky i řada motorů, které byly dlouho oblíbené. Zejména naftové agregáty dostaly tvrdý zásah. Dieselové motory, jako například 1.9 TDI od Volkswagenu nebo 1.6 HDi od Peugeotu, už v nových vozech nenajdeme. Nejen kvůli emisím, ale i kvůli vysokým nákladům na filtry pevných částic a systém AdBlue.
Benzinové motory to nemají o moc lepší. V minulosti rozšířené atmosférické jednotky, jako například 1.6 MPI od Škody, byly vytlačeny moderními tříválcovými turbomotory. Ty jsou sice papírově úspornější, ale v reálném provozu často méně odolné.
Co čeká řidiče v nejbližších letech?
Zatímco zákaz spalovacích motorů platí až od roku 2035, některé kroky přicházejí dříve. Například zpřísnění měření emisí už dnes znamená, že starší dieselové vozy mohou při STK propadnout. Některé městské zóny, například v Německu, už dnes omezují vjezd autům s emisní normou Euro 4 a starší.

V Česku se připravuje legislativa, která by umožnila vznik takzvaných nízkoemisních zón. Zatím není jasné, které město bude první, ale spekuluje se o Praze, Brně a Ostravě. Pro starší auta to může znamenat konec každodenního používání.
Co to znamená pro běžného řidiče
Dostupná auta mizí. Mnoho modelů, které ještě před pár lety stály pod 300 tisíc korun, už dnes neexistuje. Výrobci místo nich nabízejí hybridní nebo elektrické alternativy, které jsou výrazně dražší. To komplikuje situaci zejména mladým rodinám a lidem na venkově, kde je automobil často nezbytností.
Stále více lidí proto hledá ojetiny, ale i zde platí, že vozy s „čistším“ motorem mají vyšší cenu. Státní pobídky na nákup elektroaut zatím nejsou plošně zavedeny a nákup nového vozu se tak pro mnoho domácností stává nedostupným.
Shrnutí
- EU plánuje zákaz nových aut se spalovacím motorem od roku 2035
- Emisní norma Euro 7 ohrožuje dostupná auta a oblíbené modely
- Skončily nebo brzy skončí modely jako Fabia, Kamiq, Scala, Fiesta, Up!
- Končí i řada oblíbených motorů – 1.9 TDI, 1.6 MPI a další
- Ceny nových vozů rostou, nabídka se přesouvá k elektromobilům
- Starší vozy mohou mít problém při STK i s vjezdem do měst
Zatímco se automobilky připravují na budoucnost bez emisí, řada řidičů se ocitá ve stále složitější situaci. Oblíbená auta mizí z ceníků, nové jsou drahé a města chystají další omezení. Pro Čechy, kteří byli na levný a dostupný automobil zvyklí, to není dobrá zpráva.