Vláda rozhodla, od kolika let můžete vozit dítě vepředu. Čeští řidiči to vůbec nevědí a riskují zdraví i řidičák
Člověk by řekl, že po tolika letech osvětových kampaní snad není řidiče, který by nevěděl, že dítě patří do autosedačky. Jenže realita je úplně jinde. Spousta rodičů stále neví, jaká pravidla platí pro přepravu dětí na předním sedadle. A kvůli tomu zbytečně riskují nejen pokutu a body, ale hlavně zdraví svých potomků.
Tak schválně – od kolika let nebo výšky můžete dát dítě dopředu? Přemýšlíte? Nejste sami. Stále jsou totiž rodiče, kteří se řídí pravidly, jež dávno neplatí. Dříve totiž existoval věkový limit 12 let, ale ten už neplatí. Podle aktuálního zákona můžete dítě posadit dopředu v sedačce prakticky kdykoliv. Podmínkou ale je, že pokud vezete dítě proti směru jízdy, typicky v tzv. „vajíčku“, musíte deaktivovat airbag. Jinak hrozí vážné zranění, v horším případě smrt.

Na věku už nezáleží
Dnes je zásadním kritériem výška a váha dítěte. Povinnost vozit dítě v sedačce nebo na podsedáku platí, dokud nedosáhne výšky 150 cm nebo hmotnosti 36 kg. Poté už může dítě sedět normálně připoutané bezpečnostním pásem. Nezáleží přitom na věku. Od pěti let už by sice také dítě mohlo sedět na podsedáku, ale je to spíš v nouzové situaci. Bezpečnější je pořád plnohodnotná sedačka, která lépe chrání hlavu a krk. A co se týče těch nejmenších, hmotnost jejich hlavičky činí až 25 procent jejich celkové hmotnosti, oproti dospělému člověku, u kterého je to zhruba šest procent. V případě nárazu tak působí na hlavu a krk malých dětí, které sedí ve směru jízdy enormní síly. Ty by mohly způsobit trvalé zdravotní následky. Z toho důvodu vešla nedávno v platnost nová evropská norma, která posunula hranici věku dítěte pro instalaci autosedačky proti směru jízdy z 8 na 15 měsíců.
Jaká pokuta hrozí
Za nedodržení pravidel můžete dostat pokutu až 5000 Kč a k tomu čtyři body. Na místě vám může být vyměřena pokuta od 1500 Kč do 2500 Kč, ve správním řízení se pokuta pohybuje v rozmezí od 2500 Kč do 5000 Kč. Mnohem horší je ale to, že dítě bez sedačky čelí několikanásobně vyššímu riziku smrtelného zranění.

A jaká sedačka je vlastně ta správná
Na trhu jich je obrovské množství – od „vajíček“ pro novorozence přes sedačky s vlastními pásy až po podsedáky pro starší děti. Rozhodně byste měli volit sedačky homologované a nejlépe nové. Pokud chcete ušetřit nákupem sedačky z druhé ruky, dobře si prověřte její historii. Sedačka z bouraného auta patří rovnou do kontejneru, struktura už může být narušena a v kritickém momentu selže. A jak je to s její životností? Ta je asi deset let, použijete ji tedy asi na dvě děti. „I z mé zkušenosti vím, že po dvou dětech je v případě, že je intenzivně každodenně používána, dobitá. Možná v některých případech vydrží déle, ale nelze se na to spoléhat obecně,“ řekl pro iDNES.cz Franz Peleska, uznávaný odborník na bezpečnost dětských sedaček.
Většina moderních sedaček využívá systém ISOFIX, který nabízí pevné a snadné upevnění do auta. Výhodou ISOFIXu je i jednoduchost použití, což minimalizuje riziko špatného uchycení. Důležité je také správné vedení bezpečnostního pásu, nesmí být přes krk dítěte ani pod pažemi. A nakonec ještě jedno pravidlo, které mnoho rodičů ignoruje. Nikdy dítě nepřevážejte na klíně. Při nehodě nemáte nejmenší šanci ho udržet, a následky jsou katastrofální. Dokonce i když jedete jen kousek, na návštěvu za roh, poutat musíte. Životy se totiž nepočítají na kilometry.
Řidiči, buďte proto odpovědní a neberte bezpečnost svých dětí na lehkou váhu. Nejde jen o pokutu nebo body. Vždycky jde hlavně o život.