Mobilní operátoři zavádějí varovný systém proti podvodným hovorům
Podvodníci, jejichž cílem je okrádat lidi podvodnými zprávami nebo dokonce telefonáty, pravidelně vymýšlejí nové techniky, jak své oběti lapit do pasti. Hlavním rizikem může být nejen finanční ztráta potenciálně šplhající až do řádu statisíců, ale i únik citlivých osobních dat a údajů. Mobilní operátoři se proto spojili a zavádějí nový varovný systém, který má udržet jejich zákazníky v co největším bezpečí.
Spoofing, tedy podvodné telefonáty zpravidla z falešných nebo anonymních telefonních čísel, je hrozbou, která může padnout na každého z nás. Jedná se bohužel o hojně rozšířený způsob, jakým podvodníci nekalým způsobem tahají z lidí peníze a pod falešnou identitou od nich dokonce zjišťují citlivé osobní informace jako hesla nebo čísla účtů.
Tři čeští operátoři Vodafone, T-Mobile a O2 se proto rozhodli v boji proti těmto nezákonným praktikám spojit a přišli s novým bezpečnostním řešením. To nese název Firewall 2.2 a je založené na principu obousměrného ověřování hovorů. Systém má tak za úkol kontrolovat, jestli číslo, které se vám snaží dovolat, je opravdu tím, za které se vydává. V momentě, kdy systém nabývá podezření, že se může jednat o falešného volajícího, hovor automaticky zablokuje a volajícího s vámi vůbec nepropojí. Tato ochrana navíc momentálně funguje nejen napříč mobilními, ale i pevnými linkami. Systém je tak nyní dostupný všem zákazníkům vybraných operátorů, a to kompletně zdarma.

Postupnou implementaci dále rozvádí Jakub Ludvík, manažer korporátní bezpečnosti ve společnosti T-Mobile: „Ochranný firewall umí zjistit, zda volající číslo je podvržené. Pokud je hovor podvodný, zablokuje ho. Před dvěma lety se dalo toto řešení používat pouze v síti T-Mobile, ale díky spolupráci s O2 a nyní i Vodafonem zajistí maximální možnou ochranu mobilních čísel na celém území,“ řekl Ludvík.
Bezpečnější volání a příklad dobré spolupráce
Význam pro zákazníky jednotlivých operátorů je v tomto případě naprosto neoddiskutovatelný. Nejen, že jsou jejich hovory nyní o poznání bezpečnější, ale ruku v ruce s tím jde o výrazně nižší riziko závažných podvodů, manipulace a ztráty nejen peněz, ale například i citlivých osobních dat.
Za pochvalu stojí, že na implementaci systému Firewall 2.2 spolupracovali hned tři čeští operátoři, čímž dost pravděpodobně ušetřili náklady na vývoj, ale také zajistili širší ochranu pro co největší počet obyvatel v Česku. Tento příběh tak může být dobrou inspirací nejen pro zahraniční trhy, ale i pro další komerční odvětví, která se se zločinem tohoto typu musí dennodenně potýkat.
Stále se mějte na pozoru

I přesto, že implementace bezpečnostního systému Firewall 2.2 by měla rizika spojená se spoofingem výrazně snížit, je dobré myslet na to, že každý systém může dělat chyby, a proto je stále nutné mít se na pozoru. Nejspolehlivější poučkou tak stále zůstává rada, abyste nikdy nesdělovali citlivé osobní údaje, jako jsou například hesla, PINy nebo ověřovací kódy z SMS zpráv náhodným volajícím. Pokud byste během hovoru nabyli byť jen drobného podezření, že druhý volající není tím, za koho se vydává, hovor ukončete a zavolejte znovu na oficiální číslo dané instituce, abyste se ujistili, zda opravdu nešlo o pokus o podvod.
Obezřetnosti ale není dost ani v on-line prostoru. Hrozby totiž často čekají i v podvodných e-mailech, které se vydávají za oficiální komunikaci, stejně tak i na falešných e-shopech, ale v poslední době stále víc i na sociálních sítích v podobě falešných obrázků či videí, které tvoří umělá inteligence.