Tuhle škodovku si Češi mohli odpustit. Největšímu národnímu autopřešlapu se směje celý svět
Firma Škoda Auto patří mezi nejznámější a nejstarší automobilky nejen u nás, ale i ve světě. Dlouhodobě jde o největší tuzemskou firmu, co se tržeb i počtu zaměstnanců týče. Má dlouholetou tradici, která sahá až do roku 1895. Největší výrobní závod najdeme v Mladé Boleslavi, kde má firma také sídlo. Její ikonické logo dnes pozná téměř každý, na našich silnicích jsou škodovky k vidění prakticky nonstop. A zatímco většina modelů je skvělá a oblíbená, najdou se i výjimky, které se příliš nepovedly.
Známou značku založili na konci 19. století Václav Laurin a Václav Klement. Samotný název Škoda Auto se začal používat od roku 1925, letos tedy slaví 100 let od vzniku. Za svou dlouhou existenci Škoda vyrobila nespočet různých modelů vozů. Automobilka jich přitom nabízí opravdu širokou škálu – v jejím repertoáru najdeme malé vozy, rodinné modely, terénní SUV nebo elektromobily. Právě i díky variabilitě se značka stále těší obrovské oblibě a vozy jdou na dračku. Přesto však najdeme tipy škodovek, které se tak úplně nepovedly, zákazníci se jim vyhýbají a raději dávají přednost spolehlivějším a hezčím druhům.

Spolehlivý a dostupný
V roce 2012 společnost uvedla na trh model s názvem Rapid. Škoda Rapid se vyráběla až do roku 2019 a šlo o cenově dostupnější alternativu k notoricky známé Octavii. Jednalo se o velmi spolehlivý vůz, který preferovaly především firmy, které svým zaměstnancům zajišťovaly firemní vozy – a to právě z důvodu nižší ceny. Model Rapid totiž oplýval spolehlivostí, nízkými provozními náklady a pohodlným interiérem, a to za příznivou cenu. Proto se těšil velké oblibě jak u společností, tak u soukromých majitelů. Šlo zkrátka o obyčejné, ale spolehlivé auto.
Rozšíření se nepovedlo
Klasický Rapid byl populární, a tak se Škoda rozhodla rozšířit nabídku ještě o jeden jeho model, a to hned o rok později od úvodního uvedení na trh. V roce 2013 tak světlo světa spatřila Škoda Rapid Spaceback. Jde o prodloužený hatchback, tedy auto s dvouprostorovým typem karoserií s otevíratelnou, nahoře zavěšenou a oknem opatřenou, výklopnou zadní částí. Ta se prudce svažuje jako například u vozů typu kombi, je ale kratší. Může být třídveřová i pětidveřová. Faktem je, že tato varianta lidem nabízí komfort v podobě velkého zavazadlového prostoru. Ačkoliv byl tento model praktický, důvěru zákazníků si ve značné míře nezískal.
Příliš mnoho nedostatků
Ačkoliv byl Spaceback vnímán pozitivně pro svůj pěkný design a prostorný kufr, stále šlo o kratší hatchbackovou verzi Rapidu, mnoho lidí tedy dávalo přednost úvodnímu klasickému modelu. Odborníci také kritizovali jeho tvrdší podvozek, který mohl být komfortnější. Některé verze se silnějšími motory se pak prodávaly za vyšší cenu. I to způsobilo nižší zájem veřejnosti, jelikož se za podobnou finanční sumu daly pořídit lepší a výkonnější vozidla.
„Spaceback je levný a praktický. Ale existují lepší auta, která dělají v podstatě totéž,“ řekli o tomto modelu odborníci z britské společnosti Top Gear, která se specializuje na hodnocení a testování vozidel. „Rapid Spaceback působí jako solidně postavený vůz. Ve srovnání s mnoha konkurenty je levný a vzhledem ke své velikosti praktický, ale v konečném důsledku je kompromisem stárnoucí platformy, na které je založen. Nejezdí se s ním moc dobře a dobře se ani neovládá, a i když si ho lze koupit s dobrým benzínovým motorem o objemu 1,0 litru, nestačí to k vyrovnání nedostatků,“ dodávají. Negativ si všimli i zájemci, kteří v drtivé většině dali přednost jiným modelům. A zatímco se tedy jiní škodovky těšily velkému zájmu, Spaceback naopak na odbyt moc nešel.

Nahradila ho vylepšená verze
Během sedmiletého výrobního období se tohoto modelu automobilu prodalo v Evropě jen 103 100 kusů. V roce 2019 pak Škoda výrobu řady Rapid ukončila a tento model nahradila nová série s názvem Scala. Stále jde o auto nižší střední třídy, které si zachovalo provedení hatchback. Škoda u tohoto modelu ale odstranila nedostatky, které trápily jeho předchůdce, a tak se z něj stalo žádané, spolehlivé, komfortní auto ideální pro rodinu.
„Škoda Scala je velmi praktické auto. Takové, které mají Češi rádi. Jako každá škodovka vám padne okamžitě do rukou a velmi rychle se s ní sžijete. Velkou výhodou Scaly je také její provozní nenáročnost,“ říká odborník ze společnosti Tip Cars Marek Knieža. Po nepříliš úspěšném Spacebacku se tak Škoda vykoupila jeho lepší variantou, která už si v srdcích zákazníků našla místo. Za prozatímních 6 let na trhu už se Scaly prodalo více než 260 000 kusů.
K dostání v bazarech
Jak jsme zmínili výše, dnes už se Spaceback na českém trhu nevyrábí. Jestliže byste o tento kousek měli přece jen zájem, stále ho seženete v ojeté variantě v bazarech a na internetových portálech. Při koupi ojetého vozu nicméně nezapomeňte zkontrolovat jeho celkový stav, a především jeho historii. A mějte na paměti, že za prodejní cenu tohoto modelu pravděpodobně seženete lepší a výkonnější auto.