Touto podřadnou škodovkou za totáče jezdil milion Čechů. Luxusní verze pro boháče strčila do kapsy Mercedes i BMW
Většina Čechů si při vzpomínce na model Škoda Favorit vybaví spolehlivý, ale nenápadný hatchback, který zaplavil silnice v 90. letech. Byl levný, dostupný a praktický, ačkoli ve srovnání se zahraniční konkurencí působil skromně. Jenže málokdo tuší, že automobilka Škoda zvažovala i jeho mnohem atraktivnější variantu.
Designově odlišené kupé mělo ambice zaujmout sportovněji založené zákazníky a mohlo se stát alternativou ke stylovým vozům západní konkurence.
Prototyp, který mohl změnit historii
Model Škoda Favorit Coupé vznikl na počátku 90. let jako designový koncept, který měl rozšířit portfolio mladoboleslavské automobilky. Oproti klasickému hatchbacku měl dvě dveře, sníženou střechu, dynamičtější boční profil a interiér laděný více do sportovna. Zachovával základní technické prvky běžného Favoritu, ale vizuálně působil zcela jinak. Dravěji, moderněji, stylověji.
Design byl navržen tak, aby oslovil zejména mladší řidiče, kteří hledali vůz nejen na každodenní ježdění, ale i pro zábavu a reprezentaci. Například zkrácený zadní převis a ostřeji řezané linie přední masky připomínaly styl tehdejších kupé od BMW nebo Mercedesu. Ostatně ve stejné době, kdy vznikal koncept Favorit Coupé, se na trhu objevovaly modely jako BMW řady 3 Coupé (E36) či Mercedes-Benz CLK, které kombinovaly komfort se sportovními rysy. Favorit Coupé by byl samozřejmě jednodušší, ale esteticky měl co nabídnout.

Proč nikdy nevznikla sériová verze?
Ačkoliv prototyp sklidil pozornost a měl určitou podporu uvnitř vývojového oddělení, nakonec zůstalo jen u jednoho jediného kusu. Důvodem byla především složitá situace, ve které se automobilka nacházela. Krátce po revoluci bylo prioritou rozjet spolehlivou sériovou výrobu základního modelu, který měl být dostupný co nejširšímu okruhu zákazníků.
Roky 1990 a 1991 byly pro Škodu klíčové. Docházelo ke změnám ve vlastnické struktuře a začínalo se jednat o spojení s koncernem Volkswagen. Ten se po převzetí zaměřil na stabilizaci výroby a standardizaci modelové nabídky. Varianta kupé tak do těchto plánů nezapadala. V očích nového vedení nešlo o vůz, který by měl ekonomický potenciál, přestože by mohl zaujmout specifickou klientelu, výrobní náklady a složitost výroby by pravděpodobně nebyly vyváženy počtem prodaných kusů.
Navíc existuje domněnka, kterou sdílejí i někteří pamětníci z automobilky, že příliš atraktivní design mohl být vnímán jako konkurence pro jiné vozy uvnitř koncernu. A tak se projekt zastavil ještě před zahájením výroby. Jediný vyrobený exemplář zůstal uložen jako prototyp a později se stal výstavním exponátem.
Luxusní verze lidového vozu?
Myšlenka vytvořit z Favoritu stylový model s prvky luxusu nebyla náhodná. Už v osmdesátých letech vznikaly odvozeniny Favoritu jako byl například Rapid, který měl dvoudveřové karoserie a snažil se cílit na zákazníky s většími nároky. Favorit Coupé měl tento koncept posunout dále, s využitím modernější platformy a designu, který by obstál i v západoevropské konkurenci.
I když byl Favorit vnímán jako vůz „druhé kategorie“, tedy dostupný lidem v tehdejším Československu a masově rozšířený, designové pokusy ukazují, že snaha přiblížit se evropským standardům zde byla. Verze kupé tak nebyla jen estetickým experimentem, ale reálnou snahou vytvořit model, který by mohl oslovit náročnější zákazníky, a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

Dědictví, které přežilo pouze v prototypu
Dnes je Favorit Coupé připomínkou odvahy a nápaditosti českých konstruktérů na přelomu epoch. Jeho existence ukazuje, že i v náročném období transformace měla Škoda ambice překročit hranice utilitárního pojetí automobilu a nabídnout i něco navíc. Tento jediný vůz dnes přežívá jako muzejní kus a zůstává symbolem nevyužité příležitosti.
Přestože se nikdy nedostal do sériové výroby, zaslouží si Favorit Coupé své místo v historii značky. Je dokladem toho, že i na platformě masového modelu mohl vzniknout automobil, který by, byť jen symbolicky, konkuroval mnohem dražším vozům své doby. A i když se z něj nikdy nestal rival pro Mercedes nebo BMW, ve své době mohl být vozem, který by změnil pohled veřejnosti na české automobilky.