Toto skvostné SUV odsouvá Kodiaq na vedlejší kolej. Naše krásná Škodovka vedle něj vypadá jako jeho šedý stín
Na první pohled to vypadá jako souboj obra s trpaslíkem. Nový Zeekr 9X Grand, futuristický kolos z dílny čínského giganta Geely, dorazil s tak pompézní výbavou, že vedle něj působí i elegantní Škoda Kodiaq trochu jako skautík s buzolou vedle astronauta. Ale pozor, kdo si myslí, že to znamená konec českého SUV, ten by se mohl mýlit.
Začněme u toho, co je očividné. Zeekr 9X Grand je velký. Opravdu velký. Dlouhý přes 5,2 metru, což je skoro o půl metru víc než Kodiaq. Má tři řady sedaček, přičemž každá z nich působí, jako by si mohla účinkovat ve vlastní talkshow. Kodiaq vedle něj vypadá kompaktně, ale to není urážka, spíš připomínka toho, že větší nutně neznamená lepší. Zejména na českém parkovišti u Lidlu.
Výkon, který vás přimáčkne do sedačky
Zeekr 9X Grand má takovou porci výkonu, že by zvládl odtáhnout i lokomotivu. Hybridní kombinace benzinového motoru a dvou elektromotorů mu dává dohromady až 898 koní (660 kW). Z nuly na sto za tři vteřiny? Ano, tohle SUV opravdu umí zahanbit i sportovní kupé. A k tomu přihodí čistě elektrický dojezd až 380 km a nabití z 20 na 80 % za pouhých 9 minut. To je rychlejší než vaše ranní káva.
Ale ruku na srdce, jak moc to využijete na českých silnicích v provozu mezi semafory a dírami ve vozovce? Zatímco Zeekr by si nejraději zaletěl do práce, Kodiaq si stále drží nohy na zemi. Jeho motory jsou pouze dvoulitrové, výkony kolem 150–204 koní, ale pro každodenní provoz to úplně stačí. A navíc, s nižší hmotností a příznivou spotřebou vás Kodiaq nezruinuje na benzince ani v servisu.

Interiér: hi-tech vs. rodinná pohoda
Uvnitř je to opět jiný svět. Zeekr 9X vypadá jako paluba vesmírné lodi: obří 30palcový displej, ambientní osvětlení, elektricky výsuvná opěrka na nohy, masážní sedačky a minibar. Přepych, který u nás zatím známe jen z katalogů snů.
Škodovka naproti tomu sází na funkční praktičnost. Interiér Kodiaqu je kvalitní, přehledný, ergonomicky zvládnutý a především rodinně přátelský. Drobnosti jako držáky na nápoje, chytré úložné prostory nebo skvěle fungující infotainment s českým jazykem, to je přesně to, co ocení každý, kdo vozí děti, psa nebo tchýni.
Technologie? Oba drží krok
Zeekr nabízí nejmodernější asistenty: autonomní řízení úrovně 3, pět LiDARů, kamery, radarové systémy. Řidič může (teoreticky) klidně číst knížku. Jenže v EU takový autopilot zatím nenajde využití.
Autonomní řízení úrovně 3 znamená, že auto může řídit samo, ale řidič musí být připraven kdykoli převzít řízení.
V EU zatím tuto úroveň povolily jen některé země, například Německo (pro schválené úseky dálnic, nízká rychlost, typicky do 60 km/h) a nebo Velká Británie (zatím testovací provoz)
V ostatních zemích (včetně Česka) zatím neexistuje dostatečně přehledná legislativa, která by řízení bez rukou na volantu legálně umožnila.
Kodiaq na druhou stranu také není žádná vykopávka. Nechybí mu adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v koloně nebo parkovací kamera. Možná to není sci-fi, ale je to dostupné, ověřené a funkční.
A co cena?
A tady se láme chleba. Zeekr 9X Grand v přepočtu vychází na dvakrát tolik než Kodiaq. V Číně začíná na částce odpovídající cca 1,8 milionu Kč, a to ještě, než se k nám dostane s DPH, clem a dovozní přirážkou. Kodiaq startuje na cca 900 000 Kč, a ve slušné výbavě se vejde do 1,3 milionu. A hlavně je k dostání teď a tady, v síti autorizovaných prodejců, s dostupným servisem a českou podporou.
Bitva technologií vs. zdravý rozum
Zeekr 9X Grand je bezesporu technologický zázrak a ohromující kousek moderního inženýrství. Pokud chcete zářit, bavit se výkonem a mít pocit, že sedíte v luxusním apartmá na kolech, Zeekr je to pravé.
Ale Škoda Kodiaq není žádný poražený. Je to spolehlivý parťák do každodenního provozu, praktický a stále vizuálně velmi povedený vůz, který navíc vznikl v Česku a svou funkčností potěší i ty, kdo nesní o hyperpřetíženém SUV z budoucnosti.