Toto auto je připomínkou jedné z nejtemnějších kapitol české historie. Mnoha pamětníkům se z toho dodnes svírá žaludek
Tatra 603 byla spojena s utajovanou výrobou a nedostupností pro běžné občany. A tento symbol totalitní privilegovanosti dnes snad fascinuje už jen milovníky a sběratele veteránů. Pravdou je, že model 603 měla své přednosti a zajímavý design.
Tatra 603 je jedním z nejikoničtějších automobilů poválečné produkce v Československu. Vyráběla se v letech 1956 až 1975 v kopřivnickém podniku Tatra a šlo o nástupce jiných úspěšných modelů jako Tatra 600 Tatraplan.
Ikonická a obávaná Tatra 603
Auto většinou nevyužívali obyčejní občané. Bylo určeno výhradně pro státní instituce a vládní činitele. Veřejnost ho mohla spatřit hlavně při přepravě funkcionářů, a právě kvůli tomu získala Tatra 603 v povědomí lidí silně politický nádech. Byla symbolem moci a uzavřeného systému.
To ovšem neznamená, že by se ani tak nedostala do povědomí všech Čechoslováků a zejména pak milovníků motorových vozidel. Tatra 603 totiž obsahovala několik unikátů a hlavně se opírala o vyšperkovaný design své karosérie.
Peripetie s vývojem
Vývoj Tatry 603 přitom nebyl jednoduchý. Výrobní podnik v Kopřivnici musel od roku 1951 přestat vyrábět osobní vozidla a soustředit se jen na ty nákladní a vojenské. Vozidlo bylo tedy vyvíjeno pod automobilkou v Praze. Naštěstí státním představitelům chyběla moderní a dostatečně kvalitní limuzína a tak byl vývoj od roku 1954 státem posvěcen a stal se oficiálním.
V čem byla Tatra 603 tak výjimečná
Tento vůz byl už od počátku vyvíjen jako luxusní limuzína, která měla mít perfektní jízdní vlastnosti, zejména co se týče komfortu při samotné jízdě a to díky kvalitnímu odpružení a samostatnému závěsu kol.
Velkorysí byl také prostor v interiéru, který měl být určen pro 6 osob. Díky všem těmto specifikacím mohl vůz vozit politiky, důležité delegace a vysoké důstojníky na dlouhé vzdálenosti po celém Československu.
Její aerodynamická karoserie vycházela z dřívějšího, velmi pokrokového vývoje už od 30. let. Efektní byl vůz i ve svém výkonu. Vzduchem chlazený osmiválcový motor s objemem 2,5 litru mohl mít výkon 105 koní. Díky němu Tatra 603 dosahovala rychlosti 160 km/h.
Unikátem byly tři světlomety umístěné pod jedním sklem přímo uprostřed. Později byly nahrazeny čtyřmi, které byly rozděleny lištou a logem na 2 a 2.

Jak by Tatra 603 přežívala v současnosti?
Tento vůz byl vyráběn od 50. do 70. let. A podle toho také vypadaly emise jeho velkého a těžkého motoru. Průměrná spotřeba na 100 kilometrů činila až 18 litrů a to mimo městský provoz. V současnosti je tak provoz takových veteránů extrémně neekologický a pro běžné užívání i finančně nevýhodný.
Co přišlo po Tatře 603
Výroba T 603 skončila v roce 1975. Už před tímto rokem ale měl model své další varianty, jako například Tatra 603A kombi, která trochu připomínala tehdejší americké kombíky a ve výsledku sloužila jako ambulantní vůz, nebo Tatra 603X Coupé, u které byl ale vyroben pouze jediný prototyp.

Na místo Tatry 603 tak nastoupil úplně nový a modernější model Tatra 613, který měl design od italského karosářského studia Vignale. Jeho vývoj začal už koncem 60. let, ale sériová výroba se kvůli politickým zásahům zpozdila.
Tatra 613 měla větší a výkonnější motor (až 165 koní), novou samonosnou karoserii a lepší jízdní vlastnosti. Stejně jako její předchůdce se však nikdy nedostala do rukou široké veřejnosti. Sloužila zejména ve vládě, u policie nebo jako diplomatické vozidlo.
Tatra 603 tak zůstává nejen výjimečným technickým dílem, ale i silným symbolem totalitní doby. Pro některé je to nostalgie, pro jiné bolestná připomínka režimu, který nadržoval úzké skupině vyvolených a zbytek držel v odstupu.