Tesly se zapnutým Autopilotem havarovaly téměř 300krát

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu oznámil, že od července loňského roku do 15. května došlo k 273 nehodám vozidel využívajících systém Autopilot, píše web Independent.

Další automobilkou s nejvyšším počtem byla Honda. Honda nahlásila 90 nehod s použitím systémů asistence řidiče, ale Honda uvádí, že na silnicích ve Spojených státech jezdí asi šest milionů vozidel. Další v pořadí bylo Subaru s 10 případy a všechny ostatní automobilky nahlásily pět nebo méně případů.

Tesla má na silnicích asi 830 000 vozidel s těmito systémy, a přestože šéf společnosti Elon Musk tvrdil, že nehody nemohou být zaviněny společností Tesla, protože údaje, které získala, ukazují, že Autopilot není při srážkách aktivní. NHTSA uvedla, že zjistila 16 případů, kdy Autopilot „přerušil řízení vozidla méně než jednu sekundu před prvním nárazem“. Funkce společnosti Tesla jsou považovány za asistenční systémy, u nichž je za všech okolností odpovědný řidič.

V příkazu z června 2021 NHTSA nařídila více než 100 výrobcům automobilů a technologickým společnostem zabývajícím se automatizovanými vozidly, aby hlásili závažné nehody okamžitě a zveřejnili méně závažné nehody do 15. dne následujícího měsíce. Agentura vyhodnocuje, jak systémy fungují a zda mohou být zapotřebí nové předpisy.

„Jakmile shromáždíme více údajů, bude NHTSA schopna lépe identifikovat jakákoli vznikající rizika nebo trendy a dozvědět se více o tom, jak tyto technologie fungují v reálném světě,“ uvedl Steven Cliff, správce agentury.

NHTSA rovněž uvedla, že při nehodách s asistenčními systémy řidiče zahynulo pět osob a šest jich bylo vážně zraněno.

Počet nehod společnosti Tesla může být vysoký také proto, že využívá telematiku ke sledování svých vozidel a získávání hlášení o nehodách v reálném čase. Ostatní výrobci automobilů takovou možnost nemají, takže jejich hlášení mohou přicházet pomaleji nebo nemusí být nehody hlášeny vůbec, uvedla NHTSA. Společnost Tesla zanechala zprávu s žádostí o komentář.

Nehody společnosti Tesla představovaly téměř 72 % z 392 nehod nahlášených tuctem výrobců automobilů. Ačkoli výrobce automobilů z texaského Austinu nazývá své systémy Autopilot a „plně samořídící“, tvrdí, že vozidla nemohou řídit sama a řidiči musí být vždy připraveni zasáhnout.

Aliance pro automobilové inovace, která zastupuje většinu výrobců automobilů, uvedla, že údaje shromážděné NHTSA nejsou samy o sobě dostačující pro vyhodnocení bezpečnosti automatizovaných systémů vozidel.

Nařízení NHTSA se týkalo také společností, které provozují plně autonomní vozidla, a 25 z nich nahlásilo celkem 130 nehod. Vedla odnož společnosti Waymo, která je součástí Googlu, s 62 nehodami, následovaná společností Transdev Alternative Services s 34 nehodami a společností Cruise LLC ovládanou General Motors s 23 nehodami.

Společnost Waymo má v provozu mnohem více vozidel než ostatní společnosti a provozuje plně autonomní službu spolujízdy v Arizoně a Kalifornii.

Při 108 nehodách plně autonomních vozidel nebyla hlášena žádná úmrtí a došlo pouze k jednomu vážnému zranění. Ve většině nehod byla vozidla sražena zezadu.

Zdroj: Independent