Taxi brzy vymizí z ulice a nahradí ho tyto stroje. V zahraničí již úspěšně fungují
Autonomní taxíky, které se už prohánějí po amerických městech, jsou víc než jen technologickou novinkou. Bez řidiče, s řadou moderních senzorů a schopností bezpečně převážet pasažéry, mění podobu městské dopravy.
V San Franciscu a Los Angeles se stal provoz těchto robotických taxíků realitou, a to díky společnostem jako Waymo a Cruise, které je uvedly do běžného provozu. Ale co nás čeká, až se tato technologie dostane i k nám?
Technologie budoucnosti již dnes
Waymo, divize autonomních vozů spadající pod Alphabet (mateřskou společnost Googlu), už několik let testuje své autonomní taxíky ve Phoenixu a od letošního roku rozšířila provoz i do San Francisca. Zatímco dříve byly jízdy dostupné jen pro předem schválené zákazníky, dnes může každý zájemce využít tohoto pohodlného způsobu dopravy jednoduše přes aplikaci. Waymo využívá vozy Jaguar I-Pace vybavené komplexním systémem kamer a senzorů, které jim umožňují pohybovat se samostatně i v hustém městském provozu.
Ačkoli je technologie fascinující, potýká se také s nečekanými problémy. V San Franciscu například způsobily tyto autonomní vozy nelibost mezi místními obyvateli, protože se pravidelně sjíždějí na noční „odpočinek“ na jedno parkoviště, kde pak kvůli bezpečnostnímu systému troubením varují jeden druhého před možným střetem. Takový ruch samozřejmě narušuje noční klid a upozornil na některé nedostatky v současném softwaru.

Tesla Cybercab a další autonomní projekty
Společnost Tesla nezůstává pozadu. Elon Musk nedávno představil nový model autonomního taxíku s názvem Cybercab, který bude, podle jeho slov, dostupný za méně než 30 tisíc dolarů (necelých 700 tisíc korun). Musk slibuje, že jeho autonomní taxíky budou levnější a efektivnější než stávající možnosti přepravy, a to díky absenci klasického volantu a pedálů. Cena za kilometr bude údajně téměř zanedbatelná, což může způsobit revoluci v hromadné dopravě. Podobně jako Waymo, i Tesla využívá pokročilou umělou inteligenci a kamery k navigaci a detekci okolního provozu.
Avšak Tesla čelí skeptickým reakcím ohledně bezpečnosti a regulace. Zatímco Waymo používá kombinaci kamer a radarových systémů, Tesla spoléhala výhradně na kamery, což se ukázalo jako problémové při špatné viditelnosti nebo náročných klimatických podmínkách. Analytici upozorňují, že Muskova predikce o levné a rychlé masové výrobě Cybercabu je možná až příliš optimistická.
Komické situace v provozu
Autonomní taxíky se setkávají i s nepředvídatelnými situacemi, které běžného řidiče často pobaví. V některých případech se tyto stroje „zasekly“ na křižovatkách, kde si nebyly jisté, zda mají pokračovat nebo zastavit, což vedlo k blokování provozu a k několika vtipným situacím, kdy museli operátoři na dálku přebírat kontrolu nad vozem. V Phoenixu bylo dokonce zdokumentováno, že autonomní taxi odmítlo nechat vystoupit pasažéra na určeném místě a místo toho obkroužilo blok několikrát, než se podařilo pasažéra vypustit.

Výhody a nevýhody autonomní dopravy
Jednou z hlavních výhod autonomních taxíků je schopnost snížit nehodovost způsobenou lidskou chybou, která se v současné době podílí na drtivé většině dopravních nehod. Podle statistik amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu by přechod na autonomní vozidla mohl významně snížit počet obětí na silnicích. Technologie také nabízí nové možnosti pro osoby se zdravotním postižením nebo ty, kdo nemohou nebo nechtějí řídit.
Nicméně existují i problémy. Kromě technologických výzev, jako je spolehlivost systémů v náročných klimatických podmínkách, vyvstávají i otázky ohledně pracovního trhu. Tradiční taxikáři a řidiči se obávají ztráty pracovních míst, což je fenomén, který se projevil i v Číně, kde robotická taxi od Baidu provozují službu za zlomek běžné ceny a vyvolala negativní reakce tamních řidičů.
V Los Angeles je pak regulace mírnější, a autonomní vozidla tam smějí jezdit vyšší rychlostí a bez ohledu na počasí, což svědčí o různorodém přístupu jednotlivých států k této technologii.
Jak autonomní taxíky mění dopravu po celém světě
Autonomní taxi nejsou jen americkou specialitou. V ruském Innopolis provozuje autonomní taxi společnost Yandex ve spolupráci s Uberem, zatímco v Číně je to již zmíněné Apollo Go. S rostoucí popularitou této technologie se rozvíjejí také nová partnerství a dohody mezi výrobci automobilů a technologickými giganty, což umožňuje stále širší expanzi.
Kalifornie dokonce povolila plně autonomní provoz vozů bez řidiče i ve velkých městech, což jen dokládá, jak rychle se tato technologie vyvíjí a přizpůsobuje novým podmínkám.
Budoucnost městské dopravy
Ačkoliv autonomní taxíky čelí různým výzvám a problémům, jejich potenciál pro transformaci městské dopravy je obrovský. Mohou nabídnout levnější, efektivnější a ekologičtější způsob přepravy, čímž mohou přispět k menším dopravním zácpám a menší uhlíkové stopě měst. Prozatím je ale jejich provoz omezen na vybrané oblasti a stále je co vylepšovat.
Bude zajímavé sledovat, jak se autonomní taxíky postupně rozšíří do dalších měst a států, a jaký vliv budou mít na ekonomiku, pracovní trh a životní prostředí.