Tato socialistická rarita byla Aston Martin mezi škodovkami. Kdyby ho viděl James Bond, zbledl by závistí
Auta vyráběná u nás v dobách socialismu rozhodně nepatří mezi nějaké krasavce. Svůj účel splnila, že by se s nimi ale chtěl někdo chlubit, se říct úplně nedá. Stačilo však málo a řidiči se mohli dočkat naprostého skvostu.
Škoda Auto má u nás velmi dlouhou historii a patří mezi nejoblíbenější značky vozidel mezi Čechy. A stejně tak tomu bylo v dobách socialismu, kdy nějakou škodovkou jezdila celá řada rodin. A není divu. Vozy to nebyly nijak zvlášť drahé a dokonale splnily svůj účel. V žádném případě se ale nedá říct, že by byly nějakým ideálem krásy. Snem mnoha řidičů a možná i řidiček byla vozidla ze Západu nebo i Itálie. Ty si ale mohl pochopitelně dovolit jen málokdo. Když už se některá taková auta do Československa dostala, byla extrémně drahá a byla jen v omezeném počtu kusů.
Nemělo obdoby
To se ale mělo změnit. Ve druhé polovině 60. let začala Škoda (tehdy ještě jako ASAP, tedy Akciová společnost pro automobilový průmysl) pracovat na zcela novém autě, které u nás do té doby nemělo obdoby. Mělo být nejen výkonné, ale také krásné na pohled.
Na podobě jeho karosérie se podíleli hned čtyři lidé – Milan Strejček, Josef Brokeš, Jan Žáček a nakonec Ital Giorgetto Giugiaro. Právě poslední zmíněný podobu auta doladil do posledního detailu, a tak vznikl naprosto dechberoucí návrh. Podle mnohých mohlo vozidlo označované jako Škoda 720 svým vzhledem konkurovat například vozidlům značky BMW či Alfa Romeo. Dodnes se spousta lidí s nadsázkou shoduje na tom, že by nám auto záviděl i James Bond.

Několik málo kusů
Nakonec se i vyrobilo několik kusů zmíněného modelu, a to hned v několika variantách, a sice jako sedan, kombi a kupé. Automobily to byly výkonné. Měly pohon jak předních, tak zadních kol a uměly jezdit rychlostí až 160 km/h.
Nakonec ale zůstalo jen u prototypů, které se průběžně vyráběly od roku 1967 do roku 1972. I když se už počítalo se sériovou výrobou, nikdy k ní nedošlo. Dodnes se dá jen spekulovat, proč tomu tak bylo. Ve hře je ale hned několik důvodů.

Velmi drahý projekt
V roce 1972 padlo politické rozhodnutí, na základě kterého byla sériová výroba kompletně zastavena. V té době se mezi lidmi šířilo, že sovětští politici považovali Škodu 720 za příliš velkou konkurenci pro jejich vozy Lada. To bylo ale po letech vyvráceno. “Dlouho se tradovalo, že výrobu tohoto vozu zakázali ze Sovětského svazu, aby nekonkuroval na západních trzích Ladám. Faktem ale je, že odtud žádný tlak nepřišel,” uvedl před časem Michal Velebný ze Škoda Auto Muzea.
Spousta odborníků se pak přiklání k tomu, že byla výroba skutečně zastavena čistě z finančních důvodů. Již postavené výrobní areály, v nichž se vyráběly jiné kusy aut, nebyly pro výrobu dílů do Škody 720 vůbec vhodné. I proces, jakým vznikaly díly do zmíněného typu vozidla, byly naprosto odlišné. Výstavba nových areálů a pořízení nových výrobních technologií by ve výsledku vyšlo na několik miliard Kčs. A do toho zkrátka tehdejší vláda vůbec investovat nechtěla. Výroba tedy oficiálně nikdy nezačala. Dodnes se ale dochovalo hned několik prototypů.
Některé z nich jsou v soukromém vlastnictví, jiné je možné si prohlédnout v muzeích. Jeden neprovozní exponát se nachází například v mladoboleslavském muzeu Škoda. Další v brněnském Technickém muzeu a pak třeba také v bratislavském Múzeu dopravy.
Automobiloví nadšenci dodnes smutní nad tím, že se vozidla nedočkala sériové výroby a není jich tedy více. A ze zrušení projektu neměli radost lidé ani tehdy. Na to, jak vozidlo vypadalo, bylo totiž překvapivě levné. V tehdy tajné dokumentaci automobilky se uvádělo, že se v základu mělo auto prodávat za cenu okolo 30 000 Kčs, což zhruba odpovídá dnešním 445 tisícům korun. O žádný ultra drahý vůz tedy nešlo.