Takto oklamal bankomat českého důchodce, všichni by se měli mít na pozoru
Představte si tu situaci. Přijdete k bankomatu, zadáte PIN, vyberete požadovanou částku a čekáte na šustění bankovek. Jenže nic. Obrazovka sice hlásí, že peníze byly vydány, ale v ruce nemáte ani korunu. Nejspíš si pomyslíte, že jste něco popletli, ale bankovní účet už ukazuje nižší zůstatek. Co teď?
Takový scénář se nedávno stal českému důchodci, který si chtěl vybrat hotovost na běžné denní výdaje. Jenže bankomat si zřejmě usmyslel, že mu žádné peníze nedá. Ačkoliv operace proběhla zdánlivě normálně, hotovost se nevysunula, a senior tak zůstal stát s prázdnou. Není první ani poslední, komu se něco takového přihodilo. Bankomaty jsou totiž jen stroje a někdy prostě selžou. A v horším případě se může stát, že na nich řádil i podvodník.
Bankomat vždy zkontrolujte
První zásada, kterou by měl mít každý při výběru z bankomatu na paměti, je kontrola samotného zařízení. Pokud bankomat působí podezřele, chybí některé tlačítko, je špinavý nebo se zasekává, je lepší ho vůbec nepoužívat. Technické problémy mohou znamenat nejen nefunkční výdej hotovosti, ale i riziko podvodů, například případů, kdy zloději odcizí údaje z vaší karty. Takže když něco nesedí, je lepší jít jinam.
Pokud se vám stane, že bankomat nevydá peníze, zachovejte klid a jednejte rychle. Nejprve si zkontrolujte stvrzenku, pokud ji bankomat vytiskne. Jestliže na ní vidíte, že peníze byly odečteny, ale nemáte je v ruce, hned kontaktujte zákaznickou linku banky. Telefonní číslo bývá napsané přímo na bankomatu. Důležité je mít připravené detaily transakce, tedy kdy, kde a kolik jste vybírali.

Výběr můžete reklamovat
V některých případech může bankomat peníze takzvaně „spolknout“ a nevrátit je zpět do svého systému. Pokud ho provozuje vaše banka, můžete reklamaci vyřídit přímo na pobočce. Jestliže jde o cizí bankomat, bude reklamace trvat déle, ale i tak máte právo na nápravu. Banky tyto situace běžně řeší a v drtivé většině případů vrátí peníze na účet do několika dní.
Dalším krokem, který by měl každý udělat, je nahlásit závadu bankomatu. Kromě telefonátu bance je dobré oslovit i správce budovy nebo místní policii, pokud máte podezření, že by mohlo jít o podvod. Každé oznámení pomáhá chránit další zákazníky, kteří by mohli dopadnout stejně.
Možností, jak dostat peníze zpět, je spousta
Bohužel ne vždy jde reklamace hladce. Podobný případ se stal manželskému páru, kdy muž vybíral z bankomatu částku 35 tisíc korun, ale bankomat vydal pouze 32 tisíc korun. Na účtence přitom bylo uvedeno plných 35 tisíc. Když se jeho manželka obrátila na pobočku, bylo jí sděleno, že reklamaci podat nelze, protože nelze prokázat, že obdrželi méně peněz. Banka ale nakonec doporučila obrátit se na jejího ombudsmana, což je další možnost, jak se domoci svých práv.

A co když vám banka peníze nechce vrátit? Můžete se obrátit na finančního arbitra, což je nezávislý orgán řešící spory mezi klienty a bankami. Finanční arbitr rozhoduje bezplatně a jeho verdikt je pro banku závazný. Stačí podat návrh na zahájení řízení, který lze vyřídit i online. Pokud se spor nevyřeší ani tak, můžete se obrátit na Českou národní banku nebo právního zástupce. V krajním případě se dá situace řešit i soudně.