V Česku vzniká utajený supersport. Bude konkurencí pro Ferrari a Lamborghini
Český supersport z devadesátých let se dočká znovuzrození. Limitovaná série má připomenout dobu, kdy jsme snili o autech světové úrovně.
Českých supersportů není mnoho. Většinou vznikaly jen v omezených sériích a často díky odhodlání lidí, kteří si byli jisti, že i u nás lze postavit supersport světové úrovně. Podobné kousky mají dnes ve sbírce hlavně automobiloví nadšenci, kteří si je pečlivě schovávají. Přesto je čas od času můžete vidět na různých výstavách nebo akcích. Nyní se ale vybraní tvůrci rozhodli, že by mohly některé legendy oživit.
Český supersport, který byl představen před 34 lety
Metalex, Tatra a designér Václav Král v roce 1988 vytvořili skicu Tatry MTX a postupně začali pracovat na jejím vývoji. I přesto, že se v roce 1989 dostala do Česka auta, která mohla na silnici a jednalo se o vozidla, o kterých se nám ani nesnilo, projekt Tatra MTX pokračoval. O pár let později, konkrétně v roce 1991, byl tento supersport představen na pražském autosalonu.
O vůz byl v té době velký zájem. Firma MTX dostala asi 200 objednávek na tento supersport a plánovalo se, že se vyrobí 100 kusů. Výroba ale nezačala. Během stavby třetího prototypu se projekt prodal novému majiteli. Zároveň došlo k požáru výrobních prostor a tím pádem se tento model přestal vyrábět. Celkem tedy vznikly jen 3 kusy (červený, černý a bílý). Až do dnešního dne jsou všechny pojízdné.

Co se skrývalo pod kapotou Tatry MTX?
Karoserie Tatry MTX V8 byla postavena z pevné ocelové konstrukce s lehkými hliníkovými nosníky. Panely ze sklolaminátu tvořily nízký a ostrý profil auta. Dveře se otevíraly dopředu a vzhůru. Přední světla byla z BMW řady 8. Hmotnost auta byla pouhých 1 350 kg.
Vzadu byl vzduchem chlazený osmiválec převzatý z Tatry 613. Jeho objem vzrostl z 3,5 l na 3,92 l. Motor byl k dispozici ve dvou verzích. Základní s karburátorem měl výkon 160 kW (218 koní). Silnější motor se vstřikováním Bosch měl 225 kW (306 koní).
Síla se přenášela na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Maximální rychlost byla 246 km/h u slabší verze a 265 km/h u silnější. Zrychlení z 0 na 100 trvalo 6,2 sekundy nebo 5,6 sekundy. V roce 1993 stála Tatra MTX V8 přibližně 2,7 milionu korun.
Česká automobilová legenda se vrací na scénu
Aktuálně se toto legendární auto vrací na scénu a možná trochu jinak, než by mnozí očekávali. Vznikl totiž projekt, který vede Přemysl Baláž, současný majitel prvního červeného prototypu a člověk, který vlastní kompletní dokumentaci k vozu. Chystá se limitovaná série, která má navázat na odkaz konstruktéra Václava Krále a týmu z Metalexu (MTX).
Do roku 2028 vznikne v prostorách společnosti MTX v Mělníku celkem deset nových exemplářů Tatry MTX. Do projektu se zapojili i technici, kteří stáli u zrodu původního vozu. Na designu se podílí také Jiří Král, syn původního konstruktéra, který dbá na to, aby reedice neztratila původní charakter.
Cílem tohoto projektu je zachovat původní design, ale doplnit ho o prvky nutné pro moderní homologaci, jako jsou airbagy nebo ABS. „Tatra MTX pro mě vždy byla symbolem toho, že i přes systémová omezení je možné tvořit úžasné věci, když jsou lidé zapálení, šikovní a týmoví. Vždy pro mě Tatra MTX byla symbolem pro zlaté české ručičky i divokého porevolučního období. Dnes jí k tomu všemu řadím i mezi nejzábavnější puristicky řidičská auta, které jsem měl tu čest řídit,“ popisuje supertatru současný majitel vůbec prvního vyrobeného kusu Přemysl Baláž.

S reedicí bude možné jezdit v běžném silničním provozu
I když je nepravděpodobné, že by noví majitelé jezdili s reedicí běžně po silnici, plán zahrnuje i modernizaci, aby se splnily současné bezpečnostní a emisní požadavky. Jinak bude auto stejné jako v minulosti. Zákazníci, kteří budou mít o reedici zájem, si nakonec budou přebírat vozidlo, které je prakticky identické s první vyrobenou Tatrou MTX. A cena? Ta se pohybuje okolo 10 milionů korun.
Tento projekt umožní automobilovým nadšencům znovu spatřit vůz, který je dosud spíše raritou vystavovanou na výstavách nebo ukrytou v soukromých sbírkách. Navíc o něj mohou zájemci s finančními prostředky projevit zájem a koupit si tak auto, které bezesporu patří mezi české automobilové legendy.