Technik na STK mi prozradil, jak zakrýt reznoucí auto, aby kontrolou bezpečně prošlo. Dělám to tak už 10 let
Jízda na STK je pro mnoho z nás stresující záležitost. A to nejen kvůli množství času, který technická kontrola zabere, ale hlavně kvůli stavu starších vozidel. Takový vůz může bez problémů a spolehlivě jezdit, ovšem neznamená to, že nutně projde přes STK. Podívejme se, na co se technici při kontrole zaměřují a jak se poprat s postupující rzí na podvozku i kapotě. Jde o jednoduchý trik, který si s rezavějícím vozidlem poradí.
Každé osobní vozidlo musí projít emisemi a STK jednou za 2 roky. Bez provedených emisí vás na STK nepustí, takže musíte absolvovat nejdříve kontrolu spalinových cest.
K čemu je STK a na co se technici zaměřují
Pod zkratkou STK rozumíme stanici technické kontroly, nikoliv státní technickou kontrolu, jak se mnozí domnívají. Technická kontrola se provádí v pevně daných intervalech u motorových vozidel, aby bylo jasné, že jsou způsobilá pro jízdu na veřejné komunikaci a neohrožují provoz a ostatní řidiče. Stav vozu musí odpovídat určitým standardům, které jsou pro všechny povinné. Vozidlo přitom nemusí být zcela dokonalé a může být jakkoliv staré. Každý majitel se ale musí postarat o funkčnost jeho důležitých částí a základních technologií.
Na co všechno se technici zaměřují:
- Brzdy: Celý brzdový systém musí být funkční, takže se testuje jeho účinnost, opotřebení, rozdíly mezi jednotlivými koly a netěsnosti, kudy může protékat brzdová kapalina.
- Řízení a geometrie: Geometrie vozu je zásadní pro polohu kol a náprav, které na sebe vzájemně působí a díky tomu vozidlo jezdí vyváženě. Součástí je také kontrola pneumatik, tedy jejich stavu a hloubky dezénu.
- Světla a výhled řidiče: Nejdůležitější je pro každého řidiče dobrá viditelnost. Musí být dobře vidět samotné vozidlo, ale musí vidět i jeho řidič. Proto se kontrolují všechna světla, ale také propustnost a případné poškození skel.
- Stav podvozku a koroze: Zásadní je, aby vozidlo neobsahovalo závažnou korozi, která se objeví na nosných částech, rámu, výfuku a karoserii. Koroze tedy může být tolerována, ale nesmí zasahovat do bezpečného provozování vozidla. To stejné se týká také závažné koroze brzd. Někdy může koroze zasáhnout i stav světel, když způsobuje zatékání vody.
Cena za emise a STK je různá, záleží na nabídce dané stanice. Obvykle je průměr 2 000 až 2 500 Kč. Emise stojí o něco méně, zhruba 800 až 1 000 Kč. Samotná technická kontrola mezi 1 000 a 1 200 Kč.

Jak se jednoduše zbavit koroze na autě
Korozi na vozidle můžete odstranit úplně, nebo ji alespoň zakrýt, aby nebyla vidět a unikla pečlivému zraku technika při kontrole. I v tom druhém případě fungují triky, které pomohou korozi alespoň zastavit. Důležitá je samozřejmě prevence v podobě pravidelné prohlídky v servise a kvalitního garážování auta mimo povětrnostní podmínky. Co ale dělat, když už se koroze přece jen objeví?
Představte si příběh majitele vozidla, který s korozí bojuje deset let. Jeho vůz ji má, protože celoročně stojí venku a tak se musí popasovat s rozmary počasí, vlhkem a kolísáním teplot. Proto se každý rok v létě pouští do jednoduchých opatření, která korozi nedovolí se rozšířit a navíc ji efektivně zakryje, takže při kontrole na STK nemá nikdy problém.

- Chemická čistidla: Při počáteční korozi lze využít čistící prostředky, které se na postižené místo nastříkají, chvíli se nechají působit a následně se jednoduše očistí. Říká se jim konvertory rzi. Využít se dá i notoricky známý prostředek WD-40.
- Mechanické očištění: Jde o pokročilejší úkon, při kterém se používá drátěný kartáč nebo brusný papír o zrnitosti 80 až 240. Rez by se takto měla co nejdříve obrousit na základní kov. V případě, že je koroze vážnější, už se používá dvousložkový tmel. Ten se po aplikaci nechá zaschnout, přebrousí se a nalakuje nebo přestříká barvou karoserie.
- Pravidelná aplikace nátěrů: Antikorozní nátěry se aplikují jako prevence i na místa, která už byla od koroze očištěna. Po aplikaci sice nezabrání návratu rzi, ale zpomalí ji.
Podle zkušeností diskutujících, ale i techniků STK na automobilových fórech pro potřeby STK skutečně někdy stačí místo koroze jen zbrousit, zatmelit a nastříkat sprejem, který nestojí více než několik málo stovek. To vše si může majitel vozu udělat úplně sám. Pokud ale má strach, že je koroze příliš vážná, rozsáhlá nebo jednoduše není tak manuálně zručný, je lepší vozidlo přenechat odborné péči. Autoservisy nemají problém opatřit i úplně celý podvozek antikorozním nátěrem, který vaše auto zakonzervuje na mnoho dalších let.
Zdroje: auto.cz, idnes, autozive.cz