Zimní pneumatiky: Nezáleží jen na vzorku. Důležité je i stáří a materiál pneumatik. Tyhle raději hned vyhoďte
Každoroční přezouvání z letních pneumatik na zimní je pravidelný kolorit řidičů. Stojí to nějaký čas i peníze, ale vlastnosti pneumatik pro dané období zachraňují životy a škody na majetku. Podívejme se, na čem všem záleží, abyste na zimních pneumatikách nedostali smyk nebo pokutu. Hloubka dezénu totiž není jedinou vlastností, kterou zimní pneumatiky musí mít.
Některé evropské země vyžadují jinou minimální hloubku dezénu. Například v Rakousku je to 4 mm, tedy o jeden více než v Česku, na Slovensku a v Norsku. Nejmenší vzorek u zimních pneumatik je v Německu, kde se počítá na 1,6 mm.
Co je minimální hloubka dezénu
Každá pneumatika obsahuje dezénové drážky. Jejich úkolem je odvádět vodu a nečistoty z povrchu pneumatiky a díky tomu zvyšují přilnavost pneumatiky, tedy její schopnost udržet kontakt s vozovkou a efektivně přenášet sílu při pohybu. Kvalitní pneumatiky s hloubkou dezénu v určitém období zlepšují ovladatelnost vozidla a bezpečí.
Letní a zimní pneumatiky mají jiný dezén, protože je nutné, aby se pneumatika přizpůsobila jiným teplotám a podmínkám v daném ročním období. Letní pneumatiky mají tvrdší směs kvůli lepšímu výkonu při vysokých teplotách (minimálně nad 7 °C) a menší dezén s většími bloky kvůli efektivnějšímu odvodu vody a ovladatelnosti pneumatiky na suchu.
Naopak zimní pneumatiky mají měkčí směs pro zachování pružnosti během nízkých teplot (maximálně do 7 °C). Dezén u zimních pneumatik je hlubší (v Česku je minimem 3 mm) s větším množstvím menších lamel kvůli lepšímu záběru na sněhu a ledu.

Na co si u pneumatik dát pozor
Řidiči se u pneumatik mohou dopouštět většího množství chyb než je nedostatečná hloubka dezénu. Pneumatiky by měly být pravidelně kontrolovány a časem vyměněny, aby byla jistota, že vydrží mnoho dalších let bez defektu nebo s narušenou funkčností. Výměnu je ale dobré provádět kompletní, to znamená nakoupit čtyři pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu a od stejného výrobce. Každý rozdíl ve vzorku a nerovnoměrné opotřebení pneumatiky může znamenat ztrátu stability, nerovnováhu při brzdění, ale také nerovnoměrné zatížení náprav.
Každý majitel vozidla si může jednoduše zjistit, jaké pneumatiky a disky se konkrétně pro daný vůz hodí. Tato informace je totiž uvedena nejen na bočnici pneumatiky, ale také v technickém průkazu. Pneumatiky by měly korespondovat s homologací vozidla, tedy s přísnými bezpečnostními a technickými normami, které vozidlo vyžaduje.
Jestliže je některá ze starších pneumatik poškozená, nedoporučuje se na ní jezdit a je vhodné provést co nejrychlejší výměnu. Materiál samozřejmě časem stárne a mohou tak vznikat mikrotrhliny, praskliny nebo bubliny. I když má pneumatika dostatečný dezén, to neznemaná, že není sjetá natolik, aby s ní nebylo možné bezpečně jezdit, neznamená to, že by se neměla vyměnit. Obvykle se pneumatiky mění v období po 6 až 10 letech jejich používání.

Co hrozí za špatné pneumatiky?
Za jízdu na problematických pneumatikách samozřejmě hrozí sankce. Zimní pneumatiky je nutné mít v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, ale není to nutné. Povinnost nastává, jestliže se v tomto období na vozovce objeví souvislá vrstva sněhu a ledu. Pak vás může zastavit policejní hlídka a udělit blokovou pokutu do výše 1 500 Kč a ve správním řízení mezi 2 000 až 5 000 Kč.
Mnohem horší následky ovšem hrozí v případě, že způsobíte nehodu. Pak se totiž může stát, že vám pojišťovna odmítne proplatit pojistnou událost, případně vám sníží pojistné plnění, protože jste nesplnili základní podmínky a jeli v zimě na letních nebo příliš opotřebených a poškozených pneumatikách.
Nezapomínejte, že pneumatiky se kontrolují i na STK, tedy mimo jiné, zda odpovídají údajům v technickém průkazu a jaké je jejich poškození.
Jízdu na nevhodných pneumatikách si dobře rozmyslete a nikdy jejich stav nepodceňujte. Nejde jen o to, že můžete způsobit škodu na majetku druhé osobě a sobě, ale také škodu na zdraví a v nejhorším případě trvalé následky nebo smrt. Správné pneumatiky jsou naprostým základem pro jakýkoliv provoz vozidla. Jsou-li sjeté nebo mají viditelné vady, hned je vyhoďte a kupte si nové. Vše lze přitom udělat v pneuservisu, kde vám novou sadu rovnou objednají a nainstalují.
Zdroje: policie.gov, auto-mania, idnes