O kolik km můžete od září překročit rychlost mimo obec, než dostanete pokutu 1 000 Kč, 5 000 Kč a ztrátu řidičáku
Překročení povolené rychlosti je jedním z nejčastějších přestupků, kterých se řidiči dopouštějí. Když s těžkou nohou na plynu projedete okolo radaru, koledujete si nejen o pokutu, ale v krajním případě i o ztrátu řidičského průkazu. Abyste nemuseli řídit s očima přilepenýma na tachometru, ale mohli se věnovat řízení, zákon nabízí možnost rychlostní limity do určité míry beztrestně překročit.
Spěch, pocit bezpečného rizika nebo znalost cesty, to jsou jedny z důvodů, proč řidiči přestávají respektovat rychlostní limity. Přispívá k nim i „tlak“ ostatních, rychlejších účastníků silničního provozu, například rychle jedoucí auto za zády. V některých případech také soutěživost či dokonce touha předvést výkon svého vozidla ostatním. Ve výsledku tak mnozí vnímají rychlostní limity spíše jako doporučení než pravidlo. Úřady však mají na takové ohýbání zákona svůj názor a překročení rychlosti bez milosti trestají.
Rychlostní limity v Česku se mění
Není asi žádnou novinkou, že nejvyšší povolená rychlost v obci je 50 km/h, v obytných zónách může být dokonce až 20 km/h. Mimo obec pak platí limit 90 km/h, na silnicích pro motorová vozidla 110 km/h a konečně na dálnicích 130 km/h. Možná vás ale překvapí, že rychlostní limit na dálnici neplatí vždy. Pokud totiž klesne viditelnost, třeba kvůli mlze, hustému dešti nebo silnému sněžení, klesá tento limit na 110 km/h.

Když je ale jasno a slunečno, rychlostní limit se od tohoto léta na některých úsecích dálnic zvyšuje na 150 km/h. Pilotně se zvýšení rychlostního limitu testuje na asi 50kilometrovém úseku dálnice D3 mezi Planou nad Lužnicí a exitem na Úsilné. Pokud zvýšení limitu osvědčí, zvažuje se o jeho rozšíření i na další úseky dálnic v České republice.
Zákon toleruje drobné překročení, ovšem ne vždycky
Ať už jsou důvody pro rychlou jízdu řidičů jakékoli, zákon rozlišuje, zda šlo o překročení výrazné či minimální. Existuje dokonce toleranční limit, kdy při překročení rychlosti o ±3 km/h u rychlosti do 100 km/h a o ±3 % km/h u rychlosti nad 100 km/h žádný postih nehrozí. Ovšem pozor, raději na to nespoléhejte. Přestupkový úřad může vaše jednání vyhodnotit jinak a pokutu udělit i v rámci tolerančního limitu.
Za rychlou jízdu hrozí i odebrání řidičského průkazu
Při stanovení výše pokut rozlišuje zákon překročení rychlosti v obci a mimo ni. Při překročení rychlosti v obci:
- do 10 km/h – pokuta na místě 1 500 Kč, ve správním řízení 2 000–5 000 Kč, bez bodu,
- o 10 až 19 km/h – na místě 1 500–2 000 Kč, ve správním řízení 2 000–5 000 Kč, 2 trestné body,
- o 20 až 39 km/h – na místě 2 500–3 500 Kč, ve správním řízení 4 000–10 000 Kč, 4 trestné body,
- o 40 km/h a více – pokuta na místě se neuděluje, přestupek se rovnou řeší ve správním řízení, pokuta 7 000–25 000 Kč, 6 trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 18 měsíců.
Mimo obec překračují řidiči rychlost méně častěji než v obci. Pokuty za překročení rychlosti jsou tu srovnatelné, ovšem s jinými limity:
- do 10 km/h – pokuta na místě 1 500 Kč, ve správním řízení 2 000–5 000 Kč, bez bodu,
- o 10 až 29 km/h – na místě 1 500–2 000 Kč, ve správním řízení 2 000–5 000 Kč, 2 trestné body,
- o 30 až 49 km/h – na místě 2 500–3 500 Kč, ve správním řízení 4 000–10 000 Kč, 4 trestné body,
- o 50 km/h a více – pokuta na místě se neuděluje, přestupek se rovnou řeší ve správním řízení, pokuta 7 000–25 000 Kč, 6 trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 18 měsíců.

Zodpovědnost a ohleduplnost na silnicích na prvním místě
Při čtení výše uvedených pokut by se mohlo zdát, že stačí znát hranice pokut a můžeme se pohybovat „na hraně“ toho, co je ještě tolerovatelné. Ve skutečnosti ale žádné překročení rychlosti tolerovatelné není. Každý kilometr navíc zvyšuje brzdnou dráhu, prodlužuje čas reakce a tím i pravděpodobnost, že v případě nečekané situace nezvládnou spěchající řidiči včas zastavit.
Rychlostní limity mají své důvody
Rychlostní limity také nejsou stanovené proto, aby stát vybíral peníze na pokutách. Jejich smyslem chránit bezpečnost všech účastníků provozu. I když se může zdát, že v některých úsecích nedává omezení rychlosti žádný smysl, je za ním pravděpodobně ne zcela patrná konstrukční možnost silnice, častá hustota provozu nebo omezená viditelnost.
Je také dobré mít na paměti, že většina fatálních nehod se nestává při rychlostech nad 200 km/h, ale při překročení rychlosti o „pouhých“ pár kilometrů nad limit. Viníci nehod často podcení křižovatku, neodhadnou vzdálenost, počasí, stav vozovky nebo rychlost ostatních. Rychlá jízda navíc nepředstavuje časovou úsporu, při překročení rychlosti na úseku o délce 20 kilometrů ušetří maximálně minutu či dvě. Riziko, které při tom nedbalí řidiči vyvolají, je ale mnohem vyšší, a to nejen pro jejich peněženky, ale i pro ostatní účastníky provozu.
Zdroje: Novinky, idnes.cz, tipcars.com