Říkalo se jí Drákulova škodovka a Čechům byla pro smích. Teď strčí do kapsy špičkové luxusní vozy a stojí polovinu
Automobilům z východních států se v minulosti Češi spíše smáli. Není divu, mnohdy totiž za nabídkou jiných automobilek o roky technologického vývoje zaostávaly. Dnes je tomu ale zcela jinak. Jedna známá značka pocházející z Rumunska se dokonce vyšvihla mezi nejprodávanější vozidla.
Nejspíš vás příliš nepřekvapí, když vám prozradíme, že se jedná o vozy značky Dacia. Ty jsou v dnešní době velmi oblíbené, protože nabízí skvělý poměr cena – výkon. Najdeme u nich podobné vlastnosti, jako u řady luxusnějších výrobců. Protože ale neplatíme za slavnou značku, bude nás nové auto stát podstatně méně.
Pojďme si ale nyní připomenout, jak šel s rumunskou Dacií, které se dříve často posměšně říkalo „Drákulova nebo rumunská Škodovka“, vlastně čas. Úplně první model sjel z výrobního pásu automobilky v Mioveni v roce 1968.

Jednalo se o okopírované Renaulty
Tenkrát z toho byla pochopitelně velká sláva, takže se jí účastnil také tehdejší diktátor Nicolae Ceausescu. Právě na jeho popud se také osobní automobily rumunské provenience začaly vyrábět, protože do té doby byl tento stát známý pouze výrobou nákladních aut. „Pro idioty dobré,“ okomentoval údajně politik první Dacie, které měl možnost spatřit.
Jednalo se o sedan Dacia 1100, což byl prakticky pouze pozměněný Renault 8. Nastartováním automobilového průmyslu byl totiž pověřen Mihai Pacepa, který působil jako šéf rumunské průmyslové špionáže a generál tajné policie Securitate. Po letech vzpomínal, jaké zadání od svého nadřízeného – rumunského prezidenta – obdržel.
„Ceausescu mě pověřil nákupem naprostého minima, základní licence na malé západoevropské auto, a následně ukrást všechno ostatní,“ uvedl před časem Pacepa otevřeně v rozhovoru pro Wall Street Journal.
Po rozpadu východního bloku to bylo s Dacií nahnuté
Zpočátku se první Dacie montovaly převážně z dovezených francouzských dílů, a proto se od výchozího Renaultu lišily pouze v drobných detailech. Teprve později se větší část výroby přesunula právě do Rumunska.
Automobilka přečkala i pád východního bloku v 90. letech, přestože to zpočátku vypadalo, že v konkurenci se západními výrobci nemůže nikdy obstát. Její modely byly totiž zastaralé, a tak je kromě Rumunů prakticky nikdo nekupoval. Na vývoj modernějších vozů zase chyběly jak prostředky, tak moderní výrobní linky. Nakonec se ale firma Renault rozhodla v roce 1999 Dacii koupit, což se dá zpětně vyhodnotit jako velmi chytrý krok.
Renault se nejprve podílel pouze na nezbytných vylepšeních, ale v roce 2004 vznikla první Dacia, která vzešla z této spolupráce. Šlo o legendární Logan, který se stal velmi oblíbeným a prodává se dodnes. Následovaly také další vozy, jako například Sandero nebo Duster.

Logan je jedno z nejprodávanějších aut v Evropě
Zmiňované modely dlouhodobě patří mezi nejpopulárnější auta v celé Evropě. Například Logan se velmi dobře prodává i jako ojetina a příliš neztrácí na ceně. Jeho příznivci si nejvíce pochvalují jeho spolehlivost a zároveň cenu, která je výrazně nižší, než u konkurenčních automobilek.
Majitelé prvních modelů z let 2005-2008 si sice stěžovali na korozi některých dílů, jinak ale neměli Loganu příliš co vytknout. Navíc u pozdějších generací výrobce tento nedostatek odstranil, a tak se dnes jedná o jedno z nejpopulárnějších rodinných aut.
V podobné kategorii jako Dacia Logan se nachází například vůz Škoda Octavia, který je též dlouhodobě velmi oblíbený jakožto univerzální a praktické rodinné auto. Cenové srovnání ovšem naznačuje, že Dacia bude pro řadu lidí výrazně dostupnější.
V roce 2024 se například cena nového Loganu pohybovala kolem 169 900 korun, což je skutečně velmi nízká částka v porovnání s jinými značkami. Oproti tomu za novou Škodu Octavii byste si museli připlatit, a to velmi významně. V základní verzi byste totiž platili 569 900 korun. Rozdíl je proto skutečně velký.