Řidičák už nebude platit doživotně. Nová kontrola může řadu lidí zaskočit
Nepochybně řada řidičů žije v domnění, že jakmile jednou udělají řidičák, už jim zůstane do konce života. Ve skutečnosti jsou přitom řidičské průkazy omezené dobou platnosti a i když řidičské oprávnění skutečně máte po celý život, ve chvíli, kdy nemáte platný řidičský průkaz, řídit nemůžete, a to i tehdy, když vaše řidičské oprávnění stále platí. V tom aby se čert vyznal, pojďme se tedy na to podívat podrobněji.
Každý, kdo v Česku úspěšně složí závěrečné zkoušky v autoškole, získává řidičské oprávnění, tedy právo řídit určitý typ vozidla. Pro potvrzení tohoto práva vystaví úřad řidičům plastovou kartičku zvanou řidičský průkaz. Platnost řidičského průkazu bývá omezena na 10 let u skupin A a B (tedy motorky a osobní auta). U skupin C a D (nákladní auta a autobusy) je platnost omezena na 5 let.
Klasický řidičský průkaz nemusíte vozit u sebe, musíte ale prokázat platnost oprávnění
Od roku 2025 už přitom neplatí povinnost vozit fyzicky u sebe řidičský průkaz. Silniční kontrole se stačí prokázat občanským průkazem, podle kterého si policie i celní správa dokáží ověřit, jestli máte platný řidičský průkaz i platné řidičské oprávnění. Zákon ale pořád říká, že řidič musí být schopen prokázat svou totožnost a existenci platného řidičského oprávnění.
Když vás tedy zastaví kontrola, která nemá přístup do Registru řidičů, což se stává při výpadku systému nebo v oblastech se špatným pokrytím, můžete mít na problém zaděláno. Stále tak platí, že onu růžovou plastovou kartičku byste měli mít u sebe pokaždé, když vyrazíte na cesty.

Mezinárodní řidičský průkaz
Řidičák, který dnes v Česku dostanete, je opatřen logem Evropské unie, což symbolizuje jeho platnost v zemích EU i Evropského hospodářského prostoru. Mimo tyhle země už ale náš řidičský průkaz sám o sobě neplatí. V těchto zemích se prokazujeme mezinárodním řidičským průkazem (MŘP) v podobě papírové knížečky formátu A6.
Vydává ho místně příslušný obecní úřad s rozšířenou působností a slouží jako překlad vašeho českého řidičáku. Sám o sobě je tedy MŘP neplatný, stejně jako váš klasický řidičák. Prokázat se tak v zahraničí musíte oběma průkazy najednou.
MŘP se vystavují dvojího typu na základě Vídeňské úmluvy z roku 1986 s platností na 3 roky nebo podle Ženevské úmluvy z roku 1949 s platností na 1 rok. Ženevská úmluva je starší a podepsaly ji hlavně mimoevropské země, jako jsou Spojené státy, Kanada, Austrálie, Thajsko, Japonsko či Egypt. Vyrazíte-li do těchto zemí, váš MŘP bude platností omezen na 1 rok.
Vídeňská úmluva z roku 1968 sjednocuje pravidla hlavně v Evropě, mezi signatáře patří mimo jiné i Česká republika a země kolem Evropy, jako je Turecko, Maroko, ale i Argentina. Zde se tedy uznává platnost MŘP na 3 roky. Když si půjdete na úřad požádat o vydání MŘP, úředník bude vědět, který z typů průkazu vám má vystavit.
Mladým řidičům už státy začínají omezovat platnost průkazu
Česko vydává všechny řidičáky skupin A a B s platností na 10 let bez ohledu na věk řidiče. Začínající řidiči však jsou pod drobnohledem státu víc než ostatní. Říká se tomu „řidičák na zkoušku“, kdy je k řidičům s ještě mokrým razítkem na papírech přistupováno jinak. Mladým řidičům, kteří během prvních dvou let po absolvování autoškoly spáchají závažný přestupek, může úřad řidičské oprávnění pozastavit a uložit povinnost absolvovat doplňující školení, případně i psychologické vyšetření.
Evropská unie přitom zvažuje, že v budoucnu by se první řidičské průkazy vydávaly s platností kratší, například jen na 5 let. Po jejich uplynutí by řidiči museli znovu prokázat základní znalosti pravidel silničního provozu, tedy absolvovat přezkoušení. Smyslem není penalizovat nové řidiče za to, že mají řidičák kratší dobu než ostatní, ale vést je k větší zodpovědnosti. Statistiky totiž dlouhodobě ukazují, že právě nezkušení řidiči s čerstvým řidičákem způsobují nejvíce dopravních nehod.
Seniorům hrozí odebrání řidičského oprávnění nejčastěji
Protikladem mladých a nezkušených řidičů jsou starší řidiči a senioři. Ti sice zpravidla mívají dostatek zkušeností, začíná jim ale působit neplechu jejich zdravotní stav. I senioři sice dostávají řidičský průkaz platný 10 let, ze zákona ale musí řidiči ve věku od 65 do 68 let absolvovat lékařské prohlídky s frekvencí 5 let, po 68 letech pak každé 2 roky. Pokud lékař uzná, že váš zdravotní stav neumožňuje řízení vozidel, úřad vám může řidičské oprávnění odebrat.
Mezi seniory se však najdou tací, kdo na lékařskou prohlídku zkrátka nejdou v domnění, že když lékaře nenavštíví, nemůže jim zjistit žádnou zdravotní vadu, která by je o řidičák připravila. Na takové „vykuky“ ale zákon myslí také, kdo zákonem povinnou lékařskou prohlídku neabsolvuje, automaticky ztrácí řidičské oprávnění.

Profesionální řidiči dostávají řidičák jen na 5 let
Nejpřísnější režim platí pro řidiče z povolání. Každý, kdo řídí nákladní auta, kamiony či autobusy, tedy má řidičské oprávnění skupin C a D, dostává řidičák s platností 5 let. Navíc musí každých 5 let absolvovat lékařskou prohlídku, po 65. roce věku se tahle frekvence snižuje na 2 roky. Nezbytnou součástí platného řidičského oprávnění bývají také kvalifikační karta řidiče a často i psychotesty.
Kartu řidiče získávají řidiči po absolvování vstupního školení a úspěšném složení závěrečné zkoušky, a to s platností 5 let. Poté je třeba absolvovat pravidelné školení, které platnost karty řidiče prodlužuje na dalších 5 let.
Více řidičských oprávnění na jednom průkazu
Jak je to s platností řidičského průkazu, na kterém je zaznamenáno více řidičských oprávnění s různou délkou platnosti? Vždy platí, že se pravidla určují podle nejpřísnějšího režimu, tedy máte-li řidičské oprávnění skupin B a C, platnost vašeho řidičáku bude 5 let, protože skupina C má kratší dobou platnosti než skupina B.
Když vám ale řidičské oprávnění pro skupinu C úřady odeberou (nebo si jej necháte odebrat sami), musíte si nechat změnit řidičský průkaz, ze kterého vám skupina C zmizí. Zůstane vám tak jen B, které platnost nově vydaného průkazu prodlouží na 10 let.
Zatímco řidičské oprávnění je právo řídit vozidla určité skupiny, řidičský průkaz je doklad, který toto právo deklaruje. Platnost průkazu bývá – na rozdíl od oprávnění – časově omezená, proto je nutné před koncem jeho platnosti včas požádat o vystavení nového. Pokud to nestihnete, bez platného řidičského průkazu nesmíte sednout za volant, a to ani v případě, že vaše oprávnění coby právo řídit v platnosti zůstává.
Platností jsou omezeny i další typy průkazů pro specifické situace. Tak, jako si profesionální řidiči musí obnovovat řidičák i profesní způsobilost každých pět let, musí senioři absolvovat pravidelné lékařské prohlídky. Pro všechny kategorie řidičů ale platí stejné pravidlo: řídit může jen ten, kdo má oprávnění i všechny doklady platné a v pořádku.
Zdroje: Ministerstvo dopravy, Besip, Portál veřejné správy