Kvůli velkému vozíku za auto už nemusíte do autoškoly. Za odpoledne uděláte rozšíření vašeho řidičáku
Pořízení řidičského průkazu patří mezi životní milníky mnohých z nás. Někdo se o řidičák snaží už v 18 letech, jiný až o mnoho let později. Tak jako tak je nutné znát obsáhlou teorii, technické základy vozidel a hlavně získat dostatečné schopnosti přímo na silnicích. Věděli jste, že vedle základních kategorií existuje také možnost modifikace jedné z nich? Jaký typ řidičáku potřebujete pro vozidlo s velkým vozíkem?
O vydání řidičského průkazu lze nově žádat online přes Portál dopravy, kam se dá dostat proklikem přes Portál občana. Tato digitalizace umožní komfortnější a efektivnější vydávání řidičáků.
Jak v Česku získat řidičské oprávnění
Být držitelem řidičského průkazu je v Česku v zásadě jednoduchý proces, který sice vyžaduje trochu píle, ale drtivá většina uchazečů požadované zkoušky splní. Nemusí to být zrovna napoprvé, ale na to už se budoucího řidiče nikdo neptá. Problém ale může být cena. Už v roce 2022 padla meta 20 000 Kč za celý kurz se zkouškami. Záleží ovšem na tom, jakou autoškolu zájemce absolvuje a kde, tedy v jakém městě a jakým způsobem autoškola využívá cvičné automobily a školicí prostory. Dražší jsou obvykle autoškoly, které si prostory i auta pronajímají. Ty, které mají vlastní flotilu vozidel i vlastní prostory, mohou lépe snižovat své náklady na provoz a tudíž nabídnout i nižší cenu za kurzy. Stále je proto možné se setkat s cenou i okolo 15 000 Kč.
Každý absolvent autoškoly musí splnit několik zásadních kroků, aby mu byl vydán řidičský průkaz. Tyto kroky jsou následující:
- Absolvování autoškoly: Patří sem absolvování teoretické výuky a ovládání vozidla v provozu, včetně základní funkčnosti vozidla. Hlavní součástí celého kurzu před zkouškami je samozřejmě praktický výcvik pod dohledem instruktora, který také sedí společně s nezávislým komisařem ve voze při závěrečné hodnotící jízdě. Vedle této jízdy musí žák splnit také teoretický test a ústní zkoušku na vybraná témata z ovládání a údržby vozidla. V případě, že v některé z dovedností žák neuspěje, může za příplatek danou část absolvovat znovu. K tomu všemu mají žáci celkem 3 pokusy.
- Žádost o řidičák na úřadě: Fyzicky na obecním úřadě s rozšířenou působnosti, ale i online je možné po absolvování zkoušek a jízdy požádat o vydání řidičského průkazu. K tomu bude absolvent potřebovat občanský průkaz, doklad o absolvování autoškoly ne starší než 6 měsíců a posudek o zdravotní způsobilosti od obvodního lékaře.
- Převzetí řidičáku: Řidičský průkaz se dá obdržet do 20 dnů od standardního podání žádosti, případně dříve, ovšem za příplatek.

Typy řidičského průkazu a k jakým vozidlům se dají využít
V Česku existuje celá řada skupin řidičských oprávnění. Jsou určeny typem vozidla. Drtivá většina řidičů začíná ve skupině B, která opravňuje k řízení osobních vozidel s hmotností do 3,5 tuny. Zároveň jde o vozidla, která umožňují přepravu maximálně devíti osob včetně samotného řidiče. Pak je tu další základní oprávnění, a to AM pro mopedy a skútry do objemu motoru 50 cm³ a rychlosti 45 km/h. Toto oprávnění mohou získat řidiči už od 15 let a často jej využívají k přípravě na budoucí zkoušky na skupinu B.
Dalším oprávněním je A1, A2 a A, které platí pro nejrůznější kategorie motocyklů podle jejich výkonu. Jestliže je někdo vášnivý motorkář, může si udělat řidičský průkaz jen na motorku. U nižších kubatur, tedy do 125 cm³ a výkonu 11 kW lze pro jejich řízení využít i řidičák na skupinu B, u kterého je možnost využití pro tuto skupinu A1 automatické.
Rozdělení skupin pro řidičské oprávnění:
- AM – mopedy a malé skútry do 45 km/h, objem do 50 cm³ (od 15 let).
- A1, A2, A – motocykly podle výkonu.
- B – osobní auta do 3,5 tuny, přívěs do 750 kg, nebo těžší přívěs, pokud celková hmotnost soupravy (včetně vozidla) nepřesáhne 3 500 kg.
- C, C+E – nákladní vozy nad 3,5 tuny, tahače a kombinace s přívěsem.
- D – autobusy a minibusy.
- T – traktory a pracovní stroje.
V některých případech se může stát, že za osobní vůz potřebuje řidič zaháknout přívěs, který přesahuje stanovenou hranici celkové hmotnosti soupravy 3,5 tuny (společně s vozidlem a přípojným vozidlem). K tomu už samotná skupina B nestačí, ale naštěstí existuje možnost rozšíření, a to dvěma způsoby.
První, náročnější volbou je rozšíření řidičského průkazu o skupinu E, která umožňuje řídit soupravy o hmotnosti do 7 tun. K získání skupiny E je ovšem nutné projít klasickým výcvikem v autoškole a složit všechny potřebné zkoušky, tedy jízdy i teorii. To znamená, že i když má řidič oprávnění pro skupinu B, absolvuje autoškolu znovu, ovšem se zaměřením na těžší soupravu. Logicky se řádný výcvik hodí, protože kombinace těžkého auta a vozíku zároveň může dělat problémy nejednomu zkušenému řidiči.
Druhou a méně náročnou možností je rozšíření skupiny B o číslo 96 (B96), které zahrnuje řízení soupravy do 4 250 kilogramů. Toto rozšíření nevyžaduje splnění zkoušek a stačí k němu jen několikahodinové školení se zkušební jízdou s přívěsem. Potvrzení vám ten den vypíše daný instruktor. Pak už jen stačí úřad požádat o rozšíření řidičského oprávnění se skupinou B o číselný kód 96.
Jaké typy vozíků jsou do skupiny B96 zahrnuty:
- klasický vozík pro přepravu materiálu,
- vozík pro přepravu motocyklu,
- různé druhy přívěsů,
- karavan.

Aby bylo jasnější, jaká je kombinace hmotnosti celé soupravy, tak jsou výpočty následující. Skupina B vystačí pro soupravu, kdy tažný vůz má hmotnost do 3,5 tuny a vozík 750 kg, nebo 2,5 tuny a 1 000 kg. Skupina B96 zahrnuje soupravu s tažným vozem do 3 tun a vozíkem do 1 tuny. Skupiny B+E jsou vhodné pro soupravy s tažným vozem do 3,3 tuny a vozíkem do 3,5 tuny.
Z toho plyne, že si řidiči musí dávat pozor nejen na váhu jednotlivých vozidel, ale také váhu celé soupravy. Velké automobily s těžkým tažným vozidlem mohou podléhat častějším a přísnějším policejním kontrolám na silnicích. A při zjištění nedostatečného řidičského oprávnění hrozí řidiči vážné potíže.
Zdroje: denik.cz, garaz.cz, portal.gov.cz, bezpecnecesty.cz