Řidiči, pozor: Na této silnici u Prahy přibude 8 radarů. Zde je mapa
Dálnice D4, spojující Prahu s Příbramí a Pískem, se stala prvním projektem v České republice realizovaným formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Tento unikátní model financování zahrnuje nejen výstavbu nového 32kilometrového úseku, ale také modernizaci dalších 16 kilometrů již existující infrastruktury. Vedle moderní konstrukce dálnice se ovšem nejvíce diskutuje o instalaci rozsáhlého kamerového systému, který by měl zajistit nejen bezpečnost, ale i efektivní monitoring provozu.
Na dálnici D4 bylo rozmístěno 195 kamer, jejichž účelem je sledovat dopravní situaci, včas identifikovat nehody, mimořádné události nebo změny počasí. Tento systém má zlepšit reakční dobu dispečinku v Letech, který prostřednictvím informačních tabulí může řidiče upozornit na rizikové situace.

Kamery však nejsou určeny pouze k monitorování provozu. Jsou klíčovým nástrojem při řízení dopravy v reálném čase, což umožňuje rychlou reakci na mimořádné situace, jako jsou dopravní nehody nebo změny počasí. Například během náhlé mlhy mohou být řidiči okamžitě informováni o nutnosti snížit rychlost. Tyto technologie přispívají ke snížení rizika dopravních nehod a ke zvýšení komfortu řidičů.
Měření rychlosti
Jedním z nejdiskutovanějších prvků je zavedení úsekového měření rychlosti. Na 48 kilometrech dálnice je umístěno osm měřených úseků, přičemž měření nebude probíhat ve všech zónách současně. Podle Ministerstva dopravy bude aktivní vždy pouze jeden úsek ve směru na Prahu a jeden na Písek. Délky jednotlivých úseků se pohybují mezi 640 a 3350 metry a měřené úseky se budou střídat. Řidiči budou na aktuálně aktivní úsek upozorněni prostřednictvím informační tabule.
Smyslem tohoto opatření je podle ministerstva zklidnění dopravy a prevence dopravních nehod. Měření se zaměřuje na řidiče, kteří dlouhodobě a významně překračují povolenou rychlost. Policie i místní samosprávy však předpokládají vysoký počet pokut, který by mohl zatížit administrativní kapacity. Například v Písku se odhaduje zpracování tisíců přestupků ročně, což vyžaduje nové software i personální posílení.
Měření rychlosti je rovněž předmětem debat ohledně jeho skutečného přínosu. Kritici tvrdí, že přehnaný počet měřených úseků může vést k tomu, že řidiči budou zbytečně nervózní, což paradoxně může zvýšit riziko nehod. Na druhé straně zastánci argumentují, že úsekové měření je efektivnější než měření okamžité, protože hodnotí průměrnou rychlost na delším úseku a nepenalizuje jednorázové překročení.

Kontroverze a otázky kolem rozsahu dohledu
Zatímco mnozí oceňují zlepšení bezpečnosti, jiní poukazují na možné zneužití kamerového systému. Kritici se obávají, že dálnice D4 představuje předobraz budoucího plošného sledování dopravy v Česku. Otázkou zůstává, zda instalace tak velkého počtu kamer skutečně odpovídá potřebě zajistit bezpečnost, nebo zda jde o krok směrem k masovému dohledu nad občany.
Například kritik zmiňovaný v jednom z článků se ptá, zda stovky kamer na tak krátké trase nejsou přehnané. Podle jeho názoru jde o opatření, které má za cíl nejen zlepšení bezpečnosti, ale také maximalizaci příjmů z pokut. Tento pohled podporuje i skutečnost, že některá města, jako Písek, již investovala do nového software a personálu, aby mohly pokuty efektivně zpracovávat.
Obavy z přehnaného dohledu jsou rovněž podpořeny tím, že podobné systémy se postupně zavádějí i na dalších českých dálnicích. Dálnice D4 tak může být prvním krokem k širšímu využívání těchto technologií, což vyvolává otázky ohledně jejich vlivu na soukromí a osobní svobody občanů.
Další technologie na dálnici D4
Kromě kamer a radarů jsou na dálnici instalovány další moderní technologie, včetně vysokorychlostních vah, které mohou kontrolovat přetížení nákladních vozidel. Součástí infrastruktury je také 10 meteorologických stanic, 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí a 48 nouzových SOS telefonů. Tyto prvky jsou navrženy tak, aby podpořily bezpečnost a plynulost provozu i v nepříznivých podmínkách.
Vysokorychlostní váhy jsou schopné okamžitě zjistit, zda nákladní vozidlo nepřekračuje povolenou hmotnost. Tento systém má potenciál snížit opotřebení silniční infrastruktury a zvýšit bezpečnost provozu. Meteorologické stanice zase poskytují důležité informace o aktuálních podmínkách na dálnici, což umožňuje rychlejší a efektivnější rozhodování v krizových situacích.