Prodejte své dieselové auto, dokud je čas. EU jim chystá zasadit poslední ránu
Dieselová auta zažívají těžké časy. Nové zvýšení spotřební daně na naftu společně s přísnými emisními normami, vysokými náklady na údržbu a celkovým růstem cen paliv způsobují, že dieselová auta jsou stále méně atraktivní. Tento vývoj výrazně ovlivňuje především majitele starších vozů a malé firmy, které se spoléhají na dieselové motory kvůli jejich dřívější ekonomické výhodnosti.
Dieselová auta v posledních letech zažívají strmý pokles v oblibě, a to především kvůli změnám v legislativě a rostoucím tlakům na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2). Evropská unie již přijala několik přísných emisních norem, z nichž jedna z posledních – norma Euro 6 – nutí automobilky zavádět nákladná opatření na snižování emisí. Tyto technologie, jako jsou filtry pevných částic (DPF) nebo systémy AdBlue, jsou nejen drahé na pořízení, ale také nákladné na údržbu a opravy.
Zvýšení spotřební daně
Další ranou pro dieselová auta je zvýšení spotřební daně, která od ledna 2024 výrazně zdraží cenu nafty na čerpacích stanicích. Spotřební daň na naftu v současnosti činí 9,95 Kč na litr, což je nižší než u benzínu, kde je daň 12,84 Kč na litr. Tato úleva pro dieselová auta však pomalu končí, a stát plánuje postupné zvýšení daně na úroveň benzínu, což znamená, že cena nafty se může v příštích letech výrazně přiblížit ceně benzínu, nebo ji dokonce předběhnout.
Tento krok vláda zdůvodňuje nutností snížit rozdíl mezi cenou nafty a benzínu, což by mělo vést ke snížení emisí a motivaci přechodu na ekologičtější alternativy, jako jsou elektromobily či hybridy. Pro mnoho majitelů dieselů to znamená jediné – další růst provozních nákladů.
Dieselová auta: drahá a náročná na údržbu
Kromě daní jsou diesely známé svou vyšší komplexností a náročností na údržbu. Moderní dieselové motory, aby splňovaly přísné emisní normy, musí být vybaveny řadou technologií pro snižování škodlivých emisí. Patří sem již zmíněné DPF filtry, ale také katalyzátory NOx, které redukují oxidy dusíku. Tyto systémy však často vyžadují drahé opravy, přičemž výměna filtru pevných částic může stát až desítky tisíc korun. Systémy jako AdBlue navíc vyžadují pravidelnou údržbu a doplňování speciální močoviny, což dále zvyšuje provozní náklady.
Naopak elektromobily mají výrazně nižší nároky na údržbu. Vzhledem k tomu, že nemají klasické spalovací motory, nepotřebují výměnu oleje, filtry, ani výfukový systém. Podle dostupných dat jsou průměrné roční náklady na údržbu elektromobilu výrazně nižší než u dieselů. Například náklady na údržbu dieselového vozu mohou přesáhnout až 30 000 Kč ročně, zatímco u elektromobilů je to jen zlomek této částky.
Konec malých dieselových vozů
Změny v trhu se spalovacími motory jsou jasně patrné i na nabídce automobilů. Malá auta s dieselovými motory už dnes téměř neexistují. Například Škoda Fabia či Scala se již v dieselové variantě nevyrábějí, a podobně je tomu i u dalších výrobců. Renault Clio bylo jedním z posledních malých vozů, které se ještě nabízelo v dieselové verzi pro modelový ročník 2018.
Z dlouhodobého hlediska se předpokládá, že diesely budou zcela nahrazeny hybridními a elektrickými vozy. Například automobilka Volvo oznámila, že od roku 2025 nebude vyrábět žádné vozy se spalovacími motory, a podobný plán mají i další automobilky, jako je Toyota nebo BMW.
Cena dieselů a jejich amortizace
Pokles poptávky po dieselových autech má významný dopad také na jejich zůstatkovou hodnotu. Dieselová auta ztrácejí hodnotu rychleji než jejich benzínové či elektrické protějšky. Podle odhadů klesá hodnota dieselového auta průměrně o 10–15 % ročně, což znamená, že po sedmi letech může auto ztratit až 70 % své původní hodnoty.
To představuje značný problém pro majitele, kteří si pořídili nové dieselové auto v posledních letech. Se zvyšujícími se náklady na provoz a poklesem hodnoty bude stále těžší dieselová auta prodat za rozumnou cenu. Například Škoda Octavia v dieselové verzi může po sedmi letech ztratit až 70 % své hodnoty, což znamená, že auto, které stálo původně 700 000 Kč, bude mít zůstatkovou hodnotu jen 210 000 Kč.
Co čeká dieselová auta v budoucnu?
Dieselová auta mají před sebou nejistou budoucnost. I když zatím dominují v určitých segmentech, jako jsou SUV nebo dodávky, jejich pozice je ohrožena jak legislativními změnami, tak technologickým pokrokem v oblasti elektrických vozidel. Evropská unie plánuje od roku 2035 zakázat prodej všech nových aut se spalovacími motory, což zahrnuje i dieselová auta. Tento krok má za cíl výrazně snížit emise skleníkových plynů a podpořit přechod na ekologičtější způsoby dopravy.
Vzhledem k tomu, že elektromobily a hybridní vozy jsou stále více dostupné a nabízejí nižší provozní náklady, je pravděpodobné, že dieselová auta budou v příštích letech z trhu postupně mizet. Někteří odborníci dokonce předpovídají, že diesely mohou zmizet ještě před rokem 2030, a to kvůli vysokým provozním nákladům a tlaku na snižování emisí.
Zatímco kdysi dieselová auta představovala ekonomicky výhodnou volbu pro řidiče s vysokým nájezdem, dnes jsou nákladná na údržbu, musí splňovat přísné emisní normy a čelí růstu daní. Zvýšení spotřební daně na naftu a pokles poptávky znamenají, že dieselová auta budou pro běžné řidiče čím dál nedostupnější. Vývoj na automobilovém trhu jasně ukazuje, že diesely mají nepříznivou budoucnost, a je možné, že je během následujících let nahradí elektrická a hybridní vozidla.
Pro majitele dieselových aut to znamená, že zvažovat prodej v příštích letech by mohlo být rozumné rozhodnutí, než jejich hodnota ještě více poklesne a náklady na provoz dále vzrostou.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]