Před 20 lety Škoda vyrobila auto tak dokonalé, že ho VW raději zařízl. Dodnes nejhezčí model v historii
Automobilka Škoda už od svého vstupu pod koncern Volkswagen v roce 1994 ukazovala, že má na víc než jen vyrábět ekonomicky dostupná auta pro masy. Jedním z nejpřesvědčivějších důkazů bylo dvoudveřové kupé Škoda Tudor, které debutovalo na ženevském autosalonu v roce 2002.
Designéři automobilky tehdy stvořili koncept, který se stal doslova legendou a mnoho fanoušků dodnes žaluje, že se nikdy nedostal do sériové výroby. Z velké části k tomu přispěly právě obavy u Volkswagenu, kde se raději rozhodli tento projekt rychle „zaříznout“. Tudor byl zkrátka až příliš dobrý.
Koncept, který měl vše – a možná až moc
Škoda Tudor nebyl pouhým designérským cvičením. Ačkoliv automobilka od počátku tvrdila, že jde pouze o studii, vůz byl plně pojízdný a jeho výroba vypadala jako zcela reálná možnost. Kupé s délkou přes 4,8 metru, vycházející z první generace Superbu, přineslo proporce, které i dnes působí mimořádně elegantně. Poháněl ho šestiválec o objemu 2,8 litru, který produkoval 193 koní a umožňoval zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund, což bylo v tehdejší době vynikající. Maximální rychlost se pohybovala kolem 240 km/h.
Interiér vozu působil velmi luxusně. Základ byl opět převzat ze Superbu, ale doplněný o sportovní volant, dva displeje a světlé čalounění. Palubní deska byla vylepšena hliníkovými prvky a ovládacími prvky, které nabízely sofistikovanost a modernost, jež bychom dnes hledali v prémiových vozech. Dokonce i světla na zadní části vozu byla propracovaná a koncept v nich poprvé představil dnes ikonický světelný podpis ve tvaru písmene „C“, který najdeme na moderních modelech Škoda.
Strach z konkurence
Jedním z hlavních důvodů, proč Tudor nikdy nepřešel do sériové výroby, byly obavy v sídle Volkswagenu. Auto bylo jednoduše až příliš dobré, a to natolik, že by mohlo konkurovat jiným modelům v rámci koncernu. V té době se koncern soustředil na to, aby Škoda zůstala pozicí levnější alternativy a masového výrobce, zatímco sportovní a prémiové modely si měli ponechat značky jako Audi či Volkswagen. Tudor měl ale jiné ambice – chtěl Škodu pozvednout na úroveň, na které by mohla konkurovat právě i modelům těchto prestižnějších značek.
Vzhledem k tomu, že Škoda již v té době zaznamenávala růst a zvyšovala svou kvalitu, mohlo toto luxusní kupé ještě více posílit její pozici na trhu a vystavět zcela novou konkurenci v rámci vlastního koncernu. Proto byla budoucnost Tudoru rychle ukončena a koncept skončil pouze v muzeu.
Tudor: Auto, které nestárne
I po více než dvaceti letech se Škoda Tudor řadí mezi nejpovedenější koncepty, které česká automobilka kdy vytvořila. Automobil je dodnes k vidění v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi, kde stále přitahuje pozornost. Kromě toho, že zůstal jedním z nejelegantnějších kupé, které automobilka kdy vytvořila, se stal také inspirací pro budoucí designové směry.
Škoda Tudor by tak mohla být symbolem toho, co automobilka dokáže, když jí dáte prostor k rozvoji. I když se nikdy nedostal do výroby, zůstává nezapomenutelným kouskem automobilové historie a symbolem toho, jak VW zabránil vzniku možná nejkrásnější škodovky všech dob.
Skvělá, ale neuskutečněná šance
Skvělý výkon, elegantní design a vynikající technické parametry zůstaly jen na papíře a ve formě jednoho konceptu, který dodnes můžeme obdivovat v muzeu. Je to jedno z největších zklamání pro fanoušky značky Škoda, ale i přes to Tudor zůstává ikonou – a ne jen proto, že se nikdy nepřestane říkat, jak skvělý mohl být.
Zdroj: auto.cz, autorevue.cz, denik.cz
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]