Porsche představilo novinku za 250 tisíc. Zrychlení z 0 na 100 vás ohromí
Porsche, značka známá především svými luxusními sportovními vozy, se nyní zapsala do světa dvou kol. Nejnovějším přírůstkem do jejich portfolia je elektrokolo Porsche eBike Cross Performance EXC, které se vymyká běžným představám o tom, co by mělo kolo zvládnout. Cena? Přes 250 000 Kč. Výkon? Ohromující. Styl? Nepřehlédnutelný.
Tento model vznikl ve spolupráci se značkou ROTWILD a těží z prémiových materiálů i konstrukčních řešení. Jeho karbonový rám zajišťuje nízkou hmotnost i potřebnou tuhost. Vedení kabeláže je ukryto uvnitř, což přispívá nejen k estetickému dojmu, ale i k ochraně komponentů před nečistotami a poškozením. Design vychází z filozofie automobilové divize Porsche, čemuž odpovídá i výběr barev inspirovaných karoserií vozů Taycan nebo Macan.
Luxusní cyklistika v podání Porsche
Srdcem kola je motor Shimano EP-801 s točivým momentem 85 Nm, který zajišťuje okamžitou odezvu při sešlápnutí pedálu. Energii dodává baterie s kapacitou 709 Wh, která poskytuje dojezd až 100 km v závislosti na terénu, stylu jízdy a zvoleném režimu asistence.
Jak rychle zrychlí? Vědecký pohled
Při hmotnosti kola přibližně 21 kg a s výkonem motoru přibližně 250 W, lze spočítat přibližný čas zrychlení z klidu na maximální rychlost 25 km/h. Za ideálních podmínek, kdy jezdec váží okolo 75 kg a odpor vzduchu i terénní nerovnosti jsou minimální, se elektrokolo dostane na tuto rychlost přibližně za 7 až 8 sekund.

Porovnání s autem za stejnou cenu
Zajímavé je srovnání s tím, co lze pořídit za stejnou cenu v automobilovém světě. Za částku okolo 250 tisíc korun si dnes koupíte například základní model Dacie Sandero. To je vůz, který nabídne klasický benzínový motor, střechu nad hlavou, čtyři kola, kufr a místo pro čtyři pasažéry. Z nuly na sto zrychlí za patnáct sekund, spotřebuje zhruba 5,5 litru benzínu na sto kilometrů a jeho provoz obnáší každoroční pojištění, údržbu, servis i povinné technické kontroly.
Na druhé straně stojí Porsche eBike Cross Performance EXC. Elektrokolo, které vás během několika vteřin vystřelí na svou maximální asistovanou rychlost 25 km/h, s tichým chodem a minimálními náklady na provoz. Žádné poplatky za dálniční známku, žádné povinné ručení, jen občasné dobití baterie. Opravy? Většinou levnější. Náklady na jeden kilometr jízdy se pohybují v řádu haléřů.
Rozdíl spočívá hlavně v účelu. Auto vás odveze dál, přepraví více lidí, je univerzálnější. Elektrokolo nabízí jiný zážitek. Kontakt s krajinou, fyzickou aktivitu i ekologickou šetrnost. A navíc se s ním v dopravní zácpě jen tak nezaseknete. Porsche v tomto ohledu přináší lidem na dvou kolech prestiž a kvalitu, kterou dosud nabízelo hlavně v podobě vozidel s plaketou 911.
Co vše se za tuto cenu skrývá?
Nad rámec motoru a baterie zaujme odpružení Fox Factory, bezdrátová sada SRAM XX1 AXS nebo hydraulické kotoučové brzdy. To vše v designu, který odráží estetiku vozů Porsche. Elektrokolo je k dispozici v několika barevných provedeních, inspirovaných automobilovými odstíny značky. Na zadní stavbě je navíc integrován snímač pro aplikaci eBike Flow, která sleduje výkon, stav baterie i vzdálenosti.
Porovnání s levnější alternativou – ale férově
Je jasné, že běžné elektrokolo z řetězce jako Lidl za cca 40 000 Kč se nemůže rovnat po stránce zpracování, výkonu ani výbavy. Levnější modely často nabídnou motor o nižším točivém momentu, slabší baterii a jednodušší odpružení. Zatímco Porsche sází na bezdrátové technologie a karbon, rozpočtová kola často používají mechanické přehazovačky a hliníkový rám.

Přesto má každá volba své místo. Zatímco elektrokolo z Lidlu může skvěle posloužit na cestu do práce nebo lehké rekreační vyjížďky, Porsche cílí na náročného zákazníka, který si potrpí na detaily a očekává špičkový zážitek nejen z jízdy, ale i z vlastnictví samotného stroje.
Kdo si ho koupí?
Toto kolo rozhodně není určeno pro každého. Osloví spíše ty, kteří již vlastní automobil značky Porsche, nebo hledají exkluzivní a technologicky pokročilý doplněk. Porsche eBike Cross Performance EXC je výrazem životního stylu, nikoli jen prostředkem pro dopravu.
Zároveň však není jen designovým doplňkem. Díky svým parametrům obstojí i v náročném terénu, čímž ukazuje, že i luxusní značka umí nabídnout produkt s reálným užitkem. Využitelnost je vysoká i v městském provozu, a to i v době dopravních špiček.
Zda je rozumné utratit za kolo čtvrt milionu, závisí na prioritách každého z nás. Porsche ale tímto modelem dokazuje, že svět elektrokol lze vnímat jinak – jako kombinaci precizního inženýrství, moderní mobility a designového požitku. A za jakou dobu dá toto kolo zrychlení z 0 na 100 km/h? Záleží na odvaze a svalech „řidiče“. Při slušném kopci to může být čas srovnatelný se zrychlením pomalejšího automobilu, tedy kolem 20 sekund. Každopádně se cyklista bude moci spolehnout, že i takovou rychlost kolo zvládne.