Plánuje se nová megadálnice, které obkrouží celé česko a spojí všechna krajská města
V posledních letech se stále více mluví o ambiciózním plánu na vybudování nové dálniční sítě, která by měla propojit všechna krajská města Česka. Tato koncepce, která byla poprvé představena již před několika lety, zahrnuje výstavbu stovek kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, které by měly významně odlehčit stávající infrastruktuře a přinést výhody jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu.
Stát již dlouhou dobu čelí problémům s nekompletní dálniční sítí, která je především radiálně soustředěna kolem Prahy. To způsobuje, že se řidiči, kteří potřebují projet například z Plzně do Brna, často uchylují k vedlejším silnicím první třídy, namísto využívání hlavních dálničních tahů. Tento problém reflektoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa, když uvedl, že velká část řidičů stále preferuje alternativní trasy mimo dálnice kvůli dopravní zátěži a zdlouhavým průjezdům přes hlavní město.

Projekt nové „megadálnice“, která by obkroužila celé Česko a propojila krajská města, se stal součástí dlouhodobých vládních plánů. Tento návrh zahrnuje jak nové dálnice, tak modernizaci a přestavbu stávajících silnic první třídy, které by mohly být rozšířeny o další jízdní pruhy, aby vyhovovaly zvýšené dopravní zátěži.
Realita a výhled
I když byla tato myšlenka přijata s nadšením, realita výstavby je značně komplikovaná. Kromě financování a dlouhých legislativních procesů jsou největší výzvou územní přípravy, které mohou trvat několik let. Podle odborníků, jako je dopravní expert Zdeněk Lokaj z ČVUT, může proces povolování nových staveb trvat až 13 let, což staví Česko na jedno z posledních míst v rychlosti realizace dopravních staveb v Evropě.
„Je důležité začít přemýšlet o propojování krajských měst co nejdříve. I když je současnou prioritou dokončení stávající dálniční sítě, nemůžeme zanedbat přípravu nové infrastruktury, která by reflektovala požadavky 21. století,“ řekl Pavel Švagr, který se podílel na přípravě dopravního programu vlády.

Hospodářské dopady a výhody
Propojení krajských měst by mělo přinést nejen lepší dopravní dostupnost, ale také významné hospodářské oživení regionů. Stát si od této infrastruktury slibuje snížení dopravní zátěže na přetížených úsecích a zlepšení kvality života v okolních obcích, kterým by se díky novým obchvatům mělo výrazně ulevit od těžké dopravy. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2016 projede například mezi Plzní a Českými Budějovicemi stovky nákladních kamionů denně.
Termíny? Zatím v nedohlednu
Bohužel, i přes velké ambice zatím nejsou stanoveny konkrétní termíny, kdy by se mohlo začít se samotnou výstavbou. Vláda prezentuje tuto ideu jako dlouhodobý plán s horizontem několika desetiletí. „V současné době je klíčové dokončení stávajících dálničních projektů, což bude trvat dalších 20 až 30 let,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy. Přestože je tento časový rámec dlouhý, stanovení této vize a zahájení územních příprav je důležitým krokem směrem k její realizaci.
Projekt propojení krajských měst je sice stále ve fázi plánování, ale odborníci se shodují, že je nezbytný pro budoucí rozvoj české infrastruktury. Pokud bude příprava úspěšná, mohla by tato síť výrazně změnit tvář českých silnic, zrychlit cestování a odlehčit stávajícím přetíženým trasám.
I když se zatím jedná spíše o výhled do daleké budoucnosti, myšlenka na „megadálnici“, která obkrouží celé Česko, zůstává na stole jako jeden z možných směrů rozvoje české dopravní sítě.