Do těchto měst se už ani nepokoušejte vjet dieselovým autem. Dostanete pokutu a hrozí i zákaz
Starší dieselová auta mají ve stále větším počtu evropských měst zavřené dveře. Opatření, která dříve platila jen v centrech, se nyní rozšiřují na celé aglomerace. V Belgii, Itálii, Německu, Francii i Španělsku hrozí řidičům pokuty v řádu stovek eur, a v některých případech dokonce úplný zákaz vjezdu.
Belgie patří k zemím, kde jsou kontroly dieselových vozů nejpřísnější. Brusel, Antverpy a Gent mají zavedeny tzv. nízkoemisní zóny (LEZ), kam smí jen auta s určenou emisní třídou.
V Bruselu nesmí od roku 2025 vjíždět vozy s diesely Euro 5 a nižší. Všechna vozidla jsou kontrolována pomocí kamer, které rozpoznávají SPZ. Zahraniční řidiči musejí své auto předem registrovat, jinak je čeká pokuta až 350 eur.
Antverpy používají podobný systém. Neoprávněný vjezd do zóny stojí poprvé 150 eur, při opakování 250 a více. Také zde se vše sleduje automaticky a zahraniční vůz bez registrace je vyhodnocen jako přestupek.
Ve městě Gent je systém totožný. Registrace i emisní třída se kontrolují online a překročení pravidel končí správní pokutou.
Milán a Řím zpřísňují
Itálie zavedla vlastní síť zón, které jsou u dieselů velmi nekompromisní. V Miláně funguje „Area B“, tedy zóna sledující všechna auta kamerami při vjezdu. Diesely Euro 5 už nemají neomezený přístup a město je postupně vyřazuje. Kdo zákaz poruší, zaplatí pokutu od 83 do 658 eur.

V Římě platí tzv. „Fascia Verde“, tedy zelený prstenec kolem města. Opatření zde původně mířila na nejstarší auta, nově ale zahrnuje i diesely Euro 3 a nižší, které nesmí jezdit od pondělí do soboty, 24 hodin denně. Přísnější zákazy pro diesely Euro 4 a 5 byly sice dočasně odloženy, ale zóny se rozšiřují a v roce 2026 se počítá s dalším zpřísněním.
Italská města používají různé kalendáře a výjimky. Řidiči by si proto měli ověřit stav na oficiálních stránkách města ještě před odjezdem.
Německo, Francie a Nizozemsko
V Německu platí v řadě měst povinnost mít na vozidle zelenou „Umweltplakette“. Například v Berlíně je vjezd bez ní považován za přestupek s pokutou 80 eur. Tato pravidla se vztahují i na turisty a vozidla s cizími značkami.
Francie používá systém známek Crit’Air, které se lepí na čelní sklo. V Paříži i v okolních městech tvořících oblast Grand Paris jsou starší diesely prakticky vyloučeny. Od roku 2025 probíhá tzv. „pedagogické období“, kdy se zóna sleduje, ale v mnoha městech mimo Paříž už pokuty platí. Za porušení pravidel je stanovena pevná částka 68 eur.
V Nizozemsku, zejména v Amsterdamu, mají zóny s pevně danými emisními limity. Od roku 2025 nebude do města smět žádný diesel s emisní třídou do Euro 4 včetně. Automatické kamery sledují vozidla při vjezdu a neoprávněný vstup do zóny je pokutován částkou kolem 120 eur.
Ve Španělsku je registrace nutnost
Ve Španělsku se systém jmenuje ZBE (Zona de Bajas Emisiones). V Barceloně je zákaz platný ve všední dny od 7 do 20 hodin a vztahuje se na auta bez ekologické známky DGT. To znamená, že většina starších dieselů má zákaz vjezdu.
Cizinci musí své auto předem registrovat. Bez registrace hrozí pokuta, i když vůz splňuje emisní limity. Sankce se pohybují od 100 do 499 eur. V Madridu platí celoměstská ZBE od roku 2025 a pokuty dosahují běžně 200 eur.

Co je potřeba zkontrolovat před cestou
Před vjezdem do velkých evropských měst je vhodné ověřit, jakou emisní třídu (Euro) má vaše vozidlo. Uvádí se v technickém průkazu, a pokud chybí, lze ji zjistit podle roku výroby a objemu motoru na oficiálních webech měst.
V různých státech se vyžadují různé značky a registrace:
- Crit’Air – Francie
- Umweltplakette – Německo
- LEZ registrace – Belgie
- ZBE registrace – Španělsko
Bez nich může řidič dostat pokutu, i když má vůz technicky vyhovující motor.
Proč přibývá zákazů
Evropská města snižují limity kvůli znečištění ovzduší oxidy dusíku a prachovými částicemi, které jsou u dieselů výrazně vyšší než u benzinových nebo elektrických aut. Cílem je zlepšit kvalitu vzduchu v centrech a postupně odstranit auta, která nesplňují nové normy.
Zákazy se tedy netýkají všech dieselů, ale především těch starších. Nové modely s filtry pevných částic a emisní normou Euro 6d zatím mohou jezdit, jejich doba však také může brzy skončit, protože do roku 2030 má většina metropolí v plánu úplný přechod na bezemisní zóny.
Zdroje: Comune di Milano; Comune di Roma; Stad Antwerpen; Brussels LEZ; AMB Barcelona