Metro D má první hotovou zastávku. Známe termín, kdy se poprvé svezete
Pražské metro denně využije zhruba 850 000 lidí. Jedná se o jeden z nejpoužívanějších a nejpohodlnějších dopravních prostředků. Metro hojně využívají také turisté, kteří se do našeho hlavního města vypraví na návštěvu. Aktuálně se pražský podzemní systém pyšní třemi linkami, již brzy k nim ale přibude čtvrtá. Její stavba už je v plném proudu a nyní projekt dosáhl dalšího milníku!
Není divu, že se metro těší obrovské oblibě. Je rychlé, efektivní a spolehlivé. Na rozdíl od povrchové dopravy se vyhýbá dopravním zácpám a má vysokou kapacitu – na jeden zátah dokáže přepravit mnohonásobně více lidí než třeba tramvaj či autobus. Podzemní vlaky také jezdí na elektřinu, což znamená, že jsou ekologičtější a šetrnější k životnímu prostředí. Nespočet jedinců metro využívá pravidelně. „Oscilujeme okolo jednoho milionu cestujících denně, dokonce už tam byl jeden den, kdy to byl jeden milion a 50 tisíc cestujících,“ říká náměstek ředitele organizace Ropid Martin Šubrt. A čísla stále rostou. Proto bylo nezbytné podniknout další kroky, aby se ulevilo především přetížené lince C a zlepšila se dopravní obslužnost na jihu Prahy.

Síť se rozroste
A tak se v roce 2022 spustil nový rozsáhlý plán, na jehož konci stojí další trasa pražského metra. Aktuálně hraje podzemní mapa třemi barvami – zelenou, žlutou a červenou. První jmenovaná reprezentuje linku A, která vede ze stanice Depo Hostivař do Nemocnice Motol. Druhá značí linku B startující z místa Černý Most a končící na Zličíně. Poslední označuje již zmíněnou trasu C, jejíž koncové body jsou Letňany a Háje. A za pár let k nim přibude další barva. Linka D bude modrá a její koncové zastávky ponesou název Depo Písnice a Náměstí Míru. Bude mít 10 stanic. Momentálně má pražská podzemní síť 65,2 km a celkem 61 stanic, nová trasa čísla posune na celkových 75,8 km a 71 zastávek.

Uleví statisícům
Rozšíření metra přitom bylo nutností. Čtvrtá linka byla už kdysi zahrnuta do původních plánů, celkem bylo do přípravy celého projektu investováno mnoho let. Linka D zásadně vylepší problematickou dopravní situaci na jihu Prahy. Z její výstavby by mělo benefitovat zhruba 150 000 obyvatel. Především lidé bydlící ve čtvrtích Lhotka, Krč nebo Libuš se stále musí spoléhat pouze na autobusové spoje. Celá linka ale podstatně uleví celému dopravnímu systému, který každoročně využívá stále více cestovatelů. Už teď jsou spoje prakticky na maximu, další dopravní alternativa tak zaručí lepší rozložení lidí. „Aby hromadná doprava udržela krok s růstem ekonomiky a mobility, využívá nyní v době nasazených základních jízdních řádů doslova všechny dostupné lidské i technické zdroje, přičemž už téměř neexistují žádné zálohy,“ píše Pražská integrovaná doprava. Expanze metra tak vskutku byla žádoucí.

Dělníci dokončili první stanici
Náročná výstavba jde nicméně zatím podle plánu. A po třech letech má na kontě první velký milník! Na konci října totiž dělníci dokončili první zastávku, která nese název Olbrachtova. Je nutné podotknout, že stanice ještě není úplně dokončená – je ale kompletně vyražená. „Stavba metra D je nejen jednou z priorit nového vedení pražské radnice, ale bezpochyby největším dopravním projektem v metropoli v tomto desetiletí. Prvních zhruba 1,6 kilometru tunelů a štol je už vyraženo, další metry a kilometry budou doufejme rychle přibývat,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy. Aktuálně probíhají ražby v další stanici, kterou je Pankrác D. Ty by měly skončit v první polovině následujícího roku. Teď se tedy pracuje na dvou stanicích, dalších osm je v plánu. Podle harmonogramu by měl být každý kalendářní rok postaven jeden úsek. Nová linka by se měla poprvé rozjet v roce 2031 a zcela hotová má být v roce 2036. Zprovozněním celého úseku se splní cíl propojit centrum města s jižními obytnými částmi.
Pomalu, ale jistě
Celý projekt představuje jednu z nejvýznamnějších staveb, co se pražské infrastruktury týče. Mezi klíčové body patří moderní cestování, větší komfort během jízdy, rychlost a ekologie. Je v plánu, že trasa D bude plně automatizovaná a obejde se bez pomoci strojvedoucích. „Praha potřebuje kvalitní a dostupnou veřejnou dopravu. Proto jsme se zavázali k pokračování v masivních investicích do jejího rozvoje. Jednou z takových investic budoucnosti pražské dopravy je právě metro D,“ říká Jana Komrsková, náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatického plánu. Pražané, návštěvníci i turisté se tak mají na co těšit. Jestliže vše nadále půjde podle plánu, modrou linkou se svezou na začátku příští dekády.
Zdroje: idnes.cz, dpp.cz, e15.cz, dopravadnes.cz, metro.cz, cs.wikipedia.org, pid.cz, ceskenoviny.cz