Odmrazování předního okna máte v autě už dávno. Jen 1 z 10 řidičů ví, kde ho zapnout
Je to problém, se kterým se v zimě potýká každý řidič, který neparkuje svůj vůz ve vyhřívané garáži. Přijdete k autu, chtěli byste hned vyrazit, ale čelní sklo auta je zamrzlé a vy musíte nejdříve několik minut namáhavě oškrabávat námrazu nebo ještě déle čekat uvnitř auta při běžícím motoru, aby se vnitřek auta dostatečně ohřál a sklo samo rozmrzlo. Tento problém se dá řešit několika různými způsoby, jedním z nich je i využití technologií přímo v autě, o kterých ne každý ví.
Odstraňování námrazy na oknech patří mezi noční můry mnoha řidičů. Pokud zrovna neoplýváte trpělivostí, může vám tento problém ráno pěkně podráždit nervy. Výrobci aut se snaží tento problém řešit a majitelům vozů to co nejvíce usnadnit. Mnohá moderní auta tak už nyní disponují funkcí elektrického odmrazování čelního skla. S ním se z velké komplikace stane jen chvilkové zdržení.
Námraze je možné předejít
Po opakovaných bojích s ranní námrazou mnozí řidiči sahají po různých způsobech, jak se ledu na oknech úplně vyhnout a nemuset ho tak vůbec odstraňovat. Osvědčených tipů, jak se v zimě námraze vyhnout, je několik.
Do velké míry záleží už na tom, na jakém místě parkujete. Jestliže máte samostatnou garáž, kam můžete vaše auto na noc před mrazem schovat, pak máte vyhráno a strasti s ranními mrazy se vás vůbec týkat nemusí. Ne každý však tuto možnost k dispozici má. I při venkovním stání však dost záleží na tom, kam auto postavíte. Vždy se snažte parkovat v alespoň malém závětří, pokud bude vaše čelní sklo po celou noc ošlehávat mrazivý vítr, led se na oknech pravděpodobně objeví.
Další možností je umístit na čelní sklo ochrannou látkovou nebo hliníkovou folii, která ho před nočním mrazem ochrání. Ráno pak jednoduše sbalíte krycí vrstvu do auta a můžete vyrazit na cestu. Pomůže také, pokud nebude v interiéru vašeho vozu přílišná vlhkost, vyplatí se tedy pravidelně větrat, nebo mít uvnitř pohlcovač vlhkosti.

Škrabka, sprej a klimatizace
Co se týče procesu odstraňování námrazy, volí stále většina lidí fyzický souboj s námrazou za pomoci obyčejné škrabky na sklo. Důležité je vybrat natolik kvalitní škrabku, abyste si při svém úsilí nepoškrábali zbytečně sklo, ale aby se také při boji s ledem nezlomila.
Ideální je kombinovat škrábání oken s dalším způsobem odstraňování námrazy, kterým je foukání teplého vzduchu klimatizací přímo na čelní sklo. Většina aut má tlačítko, které přesně tento typ proudění vzduchu aktivuje. Pokud však naprázdno necháváte motor v chodu jenom kvůli klimatizaci, hrozí vám pokuta až dva tisíce korun. Podle příslušné vyhlášky by řidič neměl zbytečně ponechávat motor v chodu, ani ve chvíli, kdy sedí v autě.
V posledních letech se stávají populárními také různé spreje, které by měly námrazu odstranit. Ty by měly být schopné po nastříkání rozpustit led během krátké chvíle. Na internetu se dají dohledat i mnohé návody, jak si takový rozmrazovací roztok vyrobit z dostupných surovin doma.
Nejlepší je funkce elektrického odmrazování
Moderní vozidla ale nabízejí ještě jednu funkci, díky které si s námrazou už nebudete muset dělat starosti. Jedná se o funkci elektrického odmrazování čelního skla. Jde o něco podobného, co se používá už dlouhou dobu u zadních oken osobních vozidel. Díky systému, který vyhřívá přímo povrch čelního skla, aniž by k tomu musel používat teplý vzduch z klimatizace, se ledu na okně zbavíte během pár vteřin. Stačí jen zmáčknout příslušné tlačítko a technologie se o problém postará sama. Tlačítko může připomínat spouštěč klimatizace nebo rozmrazování zadního skla, a mnoho řidičů o něm proto vůbec nemá ponětí.

Průkopníkem této funkce byl Ford, ale nyní se objevuje i u ostatních značek. Velmi často však není obsažena v základní výbavě, bývá pouze u prémiovějších variant. Kromě jiných aut najdeme tento systém i v některých Škodovkách, nabízí ho například některé varianty Škody Kodiaq.
Zdroje: Garaz.cz; Chalupari-Zahradkari.cz; AutoŽive.cz