Od ledna nesmí statisíce vozů s platnou technickou na silnici. Tohle si před cestou zkontrolujte
S blížícím se rokem 2025 české řidiče čeká revoluce v oblasti kontrol technického stavu a emisí jejich vozidel. I když máte platnou technickou kontrolu, od ledna můžete při silniční kontrole narazit na problém, který vás může stát vysokou pokutu nebo dokonce zabránění v další jízdě.
Inspektoři budou mít silnější pravomoci a zároveň nové technologie pro měření emisí a technického stavu vozů přímo v provozu.
Nový typ kontrol v provozu
Od ledna 2025 budou inspektoři Inspekce silniční dopravy (INSID) provádět kontroly technického stavu vozidel a emisí přímo na silnicích. To znamená, že se do hledáčku mohou dostat nejen kamiony, ale i osobní vozy. Na co si dát pozor? Například na nedostatečně funkční katalyzátory, odstraněné filtry pevných částic nebo další modifikace, které někteří řidiči provádějí po absolvování STK.
Inspektoři budou vybaveni mobilními jednotkami s moderními zařízeními na měření emisí. Tyto jednotky umožní zjistit, zda vůz splňuje platné emisní normy, a to i za jízdy nebo při zastavení na silnici. Pokud bude zjištěn nedostatek, může být řidič penalizován na místě a inspektoři mohou vozidlu zabránit v další jízdě. Novinkou je i možnost odklánění vozidel přímo na silnici za účelem podrobnější kontroly.
Martin Kupka, ministr dopravy, uvedl: „Kontrolní činnost Centra služeb pro silniční dopravu je v současné situaci plně závislá na asistenci příslušníků policie nebo celní správy. Silniční inspekce bude mít všechny pravomoci k provedení kontroly, takže bude moci provádět kontroly samostatně.“

Fanoušci tuningu, zpozorněte
Zvláštní pozornost by měli věnovat těchto změnám řidiči, kteří upravují svá vozidla, aby při pravidelné technické kontrole a měření emisí vyhověla. Typický příklad? Sundání katalyzátoru kvůli lepšímu zvuku nebo výkonu vozu. Takové praktiky nyní mohou být odhaleny přímo v provozu, protože inspektoři budou sledovat hodnoty emisí za reálných podmínek. Podobné pokusy o obejití pravidel mohou být nejen odhaleny, ale také tvrdě postihovány.
Další rizikovou skupinou jsou starší vozidla, která nemají závady dostatečně opravené. Nové mobilní jednotky na kontrolu emisí a STK dokáží rychle a efektivně odhalit, zda vozidlo splňuje všechny požadované parametry. Problémem mohou být i starší dieselové motory bez moderních filtrů nebo špatně servisované benzínové vozy, které nesplňují limity oxidu uhelnatého.
Co vás může čekat při porušení?
Pokud při kontrole inspektoři zjistí, že váš vůz nesplňuje stanovené parametry, mohou vám okamžitě na místě uložit pokutu, odebrat technický průkaz nebo dokonce zakázat další jízdu. To znamená, že vozidlo budete muset nechat odtáhnout a závadu opravit, než bude znovu povoleno do provozu. Mnoho řidičů, kteří spoléhají na úpravy „jen na STK“, tak může být nemile překvapeno. Inspektoři také nově mohou ukládat kauce na místě, což je další novinka, která má zajistit vymahatelnost pravidel.
Cílem zpřísněných kontrol je snižování emisí a ochrana životního prostředí. Podle různých měření se podíl vozidel, která nesplňují emisní limity, pohybuje v závislosti na metodice mezi 7 % a 77 %. Této situaci chce Ministerstvo dopravy předejít právě zavedením mobilních jednotek INSID. Ty budou vybaveny nejen moderní technikou, ale i pravomocemi, které inspektorům umožní na místě uložit pokutu nebo odebrat doklady od vozidla.
Další zpřísnění norem na obzoru
Kromě kontrol v provozu musí řidiči počítat i s novými emisními normami pro nově vyrobená vozidla od 1. ledna 2025. Nová norma Euro 7 přinese další snižování limitů oxidů dusíku a pevných částic. Očekává se, že tyto normy budou mít vliv nejen na nová auta, ale postupně i na ta starší, jejichž provoz se může stát v budoucnu finančně náročnější. Norma také zavádí povinnost prodloužené životnosti systémů emisní kontroly, což znamená vyšší nároky na údržbu.

Dlouhodobě se také hovoří o zpřísnění emisních pravidel pro všechna starší vozidla, což by mohlo vést k nutnosti dodatečných úprav nebo dokonce k omezení jejich provozu. Odborníci upozorňují, že tento krok je nezbytný, pokud chce Česká republika plnit své závazky v oblasti ochrany klimatu a kvality ovzduší.
Jak se připravit?
Pro řidiče to znamená, že je třeba pečlivě udržovat vozidlo v dobrém technickém stavu, vyhýbat se nelegálním úpravám a myslet na to, že pravidelná kontrola vozidla u odborníků může předejít nejen pokutám, ale i nečekaným komplikacím na cestách. Je také důležité sledovat vývoj legislativy a včas reagovat na nové požadavky.
Jestliže si nejste jisti stavem svého vozidla, doporučuje se nechat jej zkontrolovat v servisu. I drobné závady, jako je netěsnost výfukového systému nebo nesprávná funkce lambda sondy, mohou vést k problémům při silniční kontrole. Lepší je řešit tyto záležitosti preventivně než čelit sankcím na místě.
Zavedení těchto opatření má jasný cíl: zvýšit bezpečnost na silnicích, snížit emise a přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Pro řidiče to sice znamená více povinností, ale zároveň i jistotu, že vozidla na silnicích budou splňovat přísnější standardy, což může mít pozitivní dopad na všechny účastníky provozu.