Od dubna už ho nenatankujete. Nejoblíbenější benzin v Česku dostal stopku
Na první pohled to možná nevypadá, ale i benzín má své sezónní varianty. Zatímco v zimě auta potřebují jiný typ paliva než v létě, zákon přesně určuje, kdy se jaký benzín může prodávat. Právě v dubnu tak začíná období, kdy čerpací stanice musí přejít na jinou, takzvaně letní směs. Benzín, který by v tomto období nesplňoval předepsané parametry, se nesmí prodávat.
Zimní a letní benzín se liší především v jednom parametru: těkavosti. To je odborně označováno jako tlak par a určuje, jak snadno se palivo odpařuje. V zimě je žádoucí, aby benzín měl vyšší tlak par, právě díky tomu se snadno odpaří a motor bez problémů startuje i v mrazech. Naopak v létě by přílišná těkavost mohla být na škodu. Palivo by se při vyšších teplotách rychleji vypařovalo, mohlo by způsobit potíže při jízdě, zvýšené emise a v extrémních případech i problémy s bezpečností.
Z těchto důvodů je v celé Evropské unii stanoveno přechodné období, během něhož čerpací stanice musí vyměnit zimní benzín za ten letní. V České republice je hranicí právě 22. duben. Od tohoto data musí být na všech stojanech k dispozici pouze palivo, které splňuje letní normy, a to jak z hlediska těkavosti, tak i ostatních parametrů.
Biosložky a starší auta
Mezi další důležitá pravidla patří například obsah biosložek. V posledních letech se běžně prodává benzin typu E5 a nově i E10. Označení znamená, kolik procent bioetanolu může být v palivu obsaženo. E5 má do 5 %, E10 do 10 %. Právě E10 se od roku 2024 začalo objevovat častěji i na českých pumpách, protože má pomoci snižovat emise skleníkových plynů. V Evropě už je standardem, u nás se však přechází pozvolna, a řidiči tak mohou obě varianty stále najít.

Ne všechna auta ale snesou vyšší obsah biosložky. Starší vozy, zejména ty vyrobené před rokem 2000, nemusí být s E10 kompatibilní. Kvůli vyššímu obsahu lihu může dojít k poškození těsnění, hadiček nebo dokonce korozi v palivovém systému. I proto zákon nařizuje, že na každém výdejním stojanu musí být jasně a srozumitelně uvedeno, jaký typ paliva je k dispozici.
Za nedodržování pravidel hrozí pokuty
Na dodržování těchto pravidel dohlíží Česká obchodní inspekce. Ročně provede tisíce kontrol, při nichž sleduje nejen kvalitu paliva, ale i to, zda jsou dodrženy všechny povinnosti týkající se označování, teploty skladování a složení. Pokud inspektoři zjistí, že prodávaný benzín nesplňuje normy, například má příliš vysoký tlak par nebo špatně uvedené informace, okamžitě zakazují jeho další prodej.
Stanice jsou pak povinny takové palivo odčerpat, nahlásit situaci příslušným orgánům a nechat zkontrolovat nové dodávky. Celý proces je důsledně sledován a nesrovnalosti se trestají pokutami, které mohou jít až do stovek tisíc korun. V některých případech může být nařízeno i dočasné uzavření stanice.
Distribuce paliva podléhá kontrole
Z hlediska chemie se letní benzín liší také v dalších hodnotách – mimo tlak par je kontrolována například oktanová hodnota, obsah síry, benzenových sloučenin a aromatických uhlovodíků. Všechny tyto látky mají vliv jak na chod motoru, tak na životní prostředí a zdraví lidí. Právě z toho důvodu je jejich výskyt přísně limitován.

I samotná distribuce paliva podléhá kontrole. Při převozu musí být benzín uložen v certifikovaných cisternách a dopravován tak, aby nedošlo k jakémukoliv narušení jeho kvality. Skladování v podzemních nádržích musí splňovat teplotní i bezpečnostní normy. Čerpací stanice jsou navíc povinny uchovávat dokumentaci o každé dodávce paliva, včetně údajů o výrobci, laboratorních rozborech i skladovacích podmínkách.
Tyto normy platí nejen pro velké čerpací řetězce, ale i pro menší regionální pumpy. Výjimky se nepřipouštějí a všechna paliva uváděná na trh v České republice musí být totožná se standardem Evropské unie.