Nový Trabant je na světě: Retro design a moderní technologie. Bude to nejhezčí auto všech dob?

Představte si návrat legendárního Trabantu – vozu, který symbolizoval každodenní život východního bloku, ale také technologickou zastaralost. V roce 2009 se na frankfurtském autosalonu objevil koncept nového Trabantu s názvem Trabant nT.

Ačkoliv se nikdy nedostal do sériové výroby, jeho design a technologie přitáhly pozornost veřejnosti i odborníků.

Historie Trabantu: Od symbolu socialismu po kultovní status

Trabant se začal vyrábět v roce 1957 ve východoněmeckém městě Zwickau. Tento malý vůz s karoserií z duroplastu (lidově nazývaný „bakeliťák“) se stal symbolem tehdejší NDR. První model P50 poháněl dvoudobý dvouválec o výkonu 18 koní, který postupně prošel několika modernizacemi. Nejoblíbenější model Trabant 601 z roku 1964 se vyráběl bez větších změn až do roku 1990.

Celkem bylo vyrobeno 3,7 milionu vozů Trabant, z nichž se mnohé staly ikonickými. Po pádu Berlínské zdi však Trabant rychle zastaral a v roce 1991 byla jeho výroba ukončena. Přesto si tento vůz zachoval kultovní status a dodnes má početnou základnu fanoušků.

Trabant nT
Trabant nT. Foto: Herpa

Trabant nT: Oživení legendy

V roce 2007 přišla německá společnost Herpa, výrobce modelů aut, s nápadem na novodobý Trabant. Na autosalonu ve Frankfurtu představila model vozu v měřítku 1:10, který vzbudil obrovský zájem. Až 94 % z dotázaných návštěvníků tehdy hlasovalo pro skutečné oživení této automobilové legendy. O dva roky později, v roce 2009, byl představen koncept Trabant nT v životní velikosti.

Technologická výbava

Trabant nT byl elektromobilem, což bylo tehdy na svou dobu poměrně odvážné řešení. Vozidlo poháněl asynchronní elektromotor s výkonem 47 kW (cca 61 koní) napájený lithium-iontovými bateriemi. Dojezd činil až 160 km, přičemž nabíjení trvalo dvě hodiny při použití 400V zásuvky nebo osm hodin při běžné 230V zásuvce.

Zajímavostí byla solární střecha o ploše 1,8 m², která produkovala 120 W energie pro napájení palubní techniky a ventilace. Maximální rychlost Trabantu nT dosahovala 130 km/h, což jej činilo dostatečně schopným městským vozidlem.

Design a prostor

Design Trabantu nT navrhl Nils Poschwatta, bývalý designér Volkswagenu. Vůz měl moderní, ale zároveň nostalgický vzhled, inspirovaný legendárním modelem P601 Universal. Karoserie měla tvar shooting brake, tedy kompaktní kombi s atraktivními liniemi.

Rozměry vozu byly 3,95 metru na délku, 1,69 metru na šířku a 1,5 metru na výšku. Interiér nabízel místo pro pět pasažérů, přičemž střední zadní sedadlo bylo přizpůsobeno pro dítě. Díky větším rozměrům oproti originálu a hmotnosti 1050 kg se Trabant nT stal spíše kompaktním vozem než malým městským automobilem.

Interiér Trabantu nT
Interiér reflektoval designové prvky legendárního předchůdce. Foto: Herpa

Proč zůstalo jen u konceptu?

Navzdory nadšení veřejnosti a působivému návrhu se Trabant nT nikdy nedostal do sériové výroby. Společnosti Herpa se nepodařilo najít investory, kteří by projekt financovali. Navíc v roce 2009 zasáhla globální hospodářská krize, což další vývoj projektu zcela zastavilo. Odhadovaná cena 20 000 eur (dnes cca 510 000 Kč) také nebyla atraktivní ve srovnání s tehdejší konkurencí.

Kultovní návrat, který nepřišel

Trabant nT měl potenciál stát se symbolem moderní mobility, ale okolnosti mu nepřály. Přesto zůstává fascinující ukázkou toho, jak by mohlo vypadat spojení retro designu s moderní technologií. Dnes se Trabant nT objevuje pouze jako koncept na autosalonech nebo ve sbírkách automobilových nadšenců.

Trabant nT ukázal, že legenda žije dál, byť jen v našich srdcích a na papíře. Možná, že se jednou dočkáme dalšího pokusu o návrat této ikonické značky, která si i po desetiletích zachovává své kouzlo.