Nejpotupnější věc, kvůli které vás inspektor vykáže z STK. Budete se stydět tak, že se nevrátíte
Povinná návštěva Stanice technické kontroly (STK) bývá pro řidiče často stresující, protože věcí, na které by si měli dát pozor, je celá řádka. Někdy se ale stane, že na samotnou kontrolu vůbec nemusí dojít. A to v případě, že technik už na první pohled auto odmítne. Třeba kvůli znečištění.
Platné povinné ručení a pravidelná návštěva STK – to jsou hlavní povinnosti řidiče, který chce legálně jezdit po českých silnicích. Majitelé osobních vozidel musejí na kontrolu každé dva roky. Je přitom jedno, kde vůz zaregistrovali, na STK mohou dorazit klidně na druhé straně republiky.
Přípravu na kontrolu by ale řidiči rozhodně neměli podcenit. Technici by se měli primárně soustředit na technický stav vozu a možné bezpečnostní závady, ale to až v případě, že auto ke kontrole přijmou. Na STK vás totiž mohou odmítnout ještě před začátkem revize.
Auto včas ukliďte a umyjte
Co za takovou stopkou stojí? Pokud člověk přijede ve zjevně zanedbaném autě, technik ho může odmítnout připustit ke kontrole. Když má auto například plesnivé sedačky, má špinavý a páchnoucí interiér, totálně zablácený podvozek a zanesená kola – šance na úspěšné projetí STK se snižují.
„Technická prohlídka nemůže být provedena, brání-li tomu výrazné znečištění vozidla, vybavení vozidla poklicemi kol anebo ohrožuje-li technický stav vozidla zdraví nebo život kontrolního technika,“ upozornil web Cebia.
Ačkoli jsou případy, kdy technici nepřipustí vozidlo ke kontrole kvůli nevyhovujícímu interiéru ojedinělé, řidiči by neměli vzhledovou stránku auta podcenit. Na STK rozhodně nejde jen o funkční motor.
Kdy vaše auto neprojde STK?
Stejně jako před technickou kontrolou mohou technici vykázat řidiče i před kontrolou emisí, kterou celé martyrium na STK zpravidla začíná. A to v případě, kdy je dopředu zřejmé, že auto – ať už kvůli závadám nebo stáří – nemá šanci kontrolou projít. Upozornil na to web Aktuálně.

Když řidič projde testem emisí a je připuštěn k technické kontrole, ani tehdy nemá vyhráno. Zákon totiž definuje hned několik problémů, kvůli kterým musí STK řidiče vyhodit.
STK člověka nejčastěji vykáže, když má nefunkční světlomety nebo blinkry. Dalším problémem jsou ojeté nebo nevyhovující pneumatiky nebo únik provozních kapalin. Technici se také s nelibostí dívají na zatmavená skla a další nepovolený tuning.
Při hladkém průběhu může samotná kontrola trvat pár minut, technici – a to zvláště pokud je na stanici zrovna přítomen dozor – ale musejí za chvíli zkontrolovat u auta celou řadu atributů.
Na STK se kontroluje VIN kód, stav tachometru, kvalita řízení a brzd, dále kvalita podvozku, karoserie a motoru. Pokud má technik u některé z těchto věci pochybnosti, následně vyhodnotí, o jak závažnou závadu jde.
S těmito závadami máte problém
Mezi nikoli ideální, ale stále ještě snesitelné verdikty na STK se řadí lehké závady. V takovém případě vás technik upozorní na určitou drobnost, třeba lehký rez nebo kosmetickou vadu, ale kontrolu vám schválí. Je každopádně dobré popisovanou část auta nadále hlídat a případně sjednat nápravu.

Podstatně horší je, když technik na autě vyhodnotí vážnou závadu. Může jít třeba o problémy se světlomety nebo praskliny na skle. V takovém případě sice můžete s vozem z STK odjet, technickou ale dostanete jen na 30 dní, během kterých musíte problém vyřešit.
Zdaleka nejhorším verdiktem na STK jsou nebezpečné závady, kdy by řidič s vozem na silnicích bezprostředně ohrožoval bezpečnost jízdy, provoz nebo životní prostředí. Pokud technik nějakou takovou závadu zjistí, s autem už nesmíte odjet. Musíte zajistit odtah, opravu a opětovnou kontrolu. Mezi nebezpečné závady může patřit třeba nefunkční brzdový systém.