Nejdrsnější auto světa koupíte v Česku. Vedle něj i Schwarzeneggerův Hummer vypadá jako hračka pro děti
Asijská auta dobývají svět mnohem více než ta americká nebo evropská. Novinkou je jedno z nejlepších SUV na světě, které vypadá jako futuristický tank. Zajímavé je, že se prodává i v Česku, i když zde tato automobilka nemá svou vlastní prodejnu, ale jen síť autorizovaných prodejců. Jak takové auto vypadá, jaké má vlastnosti a na kolik vás přijde? Známe všechny důležité parametry, ale dopředu radíme, abyste si pořádně našetřili.
V České republice se přes multibrandové prodejce prodává na 19 čínských značek osobních vozidel. To značí opravdovou expanzi do Evropské unie, a to i přes vysoce nastavená cla právě na čínské automobilky.
Jaké jsou největší SUV na světě
Ty největší a nejznámější SUV a pick-upy vyrábí americké automobilové značky, většinou sdružené pod koncern General Motors. Občas se ale stane, že do kategorie americké monstrozity zabloudí i čínské značky a není to vůbec náhoda.
Americká vozidla jsou stavěna s tak velkými rozměry díky tomu, že mají vysoký odbyt na domácím trhu. V USA nejsou jen hustě zalidněná velkoměsta, ale také odlehlé oblasti, ve kterých často ani neexistuje veřejná hromadná doprava a čerpací stanice je vzdálená například 3 až 4 hodiny mimo dálnice. Velká část Američanů obývá velmi divoké regiony, ve kterých taková vozidla slouží extrémně dobře. Kam nejlépe totiž nacpete jelena, rybářské vybavení a čtyřkolku najednou? Ovšem i ve velkoměstech je pro americká auta dostatek prostoru, protože jsou stavěná úplně jiným způsobem než daleko starší evropská města.
Navíc je tu další faktor, a to velmi nízké ceny pohonných hmot, pro Američany je vysoká cena benzínu 20 Kč/l a nafty 21 Kč/l. V některých částech jako jsou Kalifornie a Havaj nafta stojí okolo 32 Kč/l, což je velmi podobné cenám v Česku, ale i tak jde o úplně jiné částky než na jaké jsme běžně zvyklí za posledních 5 let. Není tedy divu, že i spotřeba amerických robustních vozidel se běžně pohybuje okolo 12 litrů na 100 km a Američané s tím nemají vůbec žádný problém.
Jaké jsou tedy ta největší vozidla v třídě SUV:
- Cadillac Escalade IQL: Jde o patrně nejdelší SUV na světě s délkou přes 5,8 metru. O něco kratší je Cadillac Escalade ESV s délkou okolo 5,77 metru.
- Jeep Grand Wagoneer L: L znamená „long“ variantu, takže opět jde o jeden z nejdelších vozů SUV (5,76 metru). Impozantní je ale i jeho šířka 2,13 metru.
- Chevrolet Suburban: Délka Chevroletu Suburban je 5,74 metru. Opět se ukazuje, že není příliš málo amerických vozidel SUV, kde by délka nebyla menší než 5,70 metru.
- Hongqi LS7: Toto je první čínská produkce mezi velikány. Jeho délka je „pouhých“ 5,69 metru a šířka okolo 2,09 metru. Jeho rozměry jsou ohromné zejména mimo americký trh.
Moderní vozy SUV a pick-upy už ovšem nejsou jen na benzín a naftu. Existuje velké množství vozidel této třídy s elektrickým a hybridním pohonem. Jejich cena je ovšem pro běžnou českou rodinu v podstatě nedosažitelná.
Čínská konkurence je té americké nejblíže
Už nějaký ten rok si musíme zvykat na fakt, že Čína momentálně patří mezi největší technologické velmoci světa, která dohání především svou konkurenci v podobě USA. Mezi oběma zeměmi platí nejen geopolitická nevraživost. Čína ovšem expanduje globálně, a to včetně evropského trhu. To, že ke svému úspěchu nevyužívá úplně poctivé a demokratické mechanismy, je věc druhá. Ale na toto pozadí čínského průmyslu už se spotřebitelé neptají a velmi rádi čínskou produkci podporují svou koupí.
Nutno dodat, že po technické stránce má Čína své know-how. Už to není jen kopírování ve fabrikách na levnou elektroniku. Číňané přicházejí se svými vlastními patenty, vychytávkami a řešeními a právě autoprůmysl je jejich největším úspěchem.
Čínská vozidla lze sehnat i v Česku, kde jsou poměrně dobře dostupná, i když tu žádná automobilka nemá svůj vlastní showroom. A my jsme zjistili, že je u nás v prodeji novinka ve třídě SUV, před kterou se třesou celé Spojené státy. O to více, když jde o elektromobil. Jde o Dongfeng M-Hero 917 4×4 BEV.
Nový Dongfeng je brutální elektrický offroad
Jde o robustní auto, které je navrženo jak pro terénní, tak i pro luxusně reprezentativní využití. Patrně se jedná o nejdražší čínské vozidlo na českém trhu s cenou okolo 4,5 až 5 milionů korun. Podle vedoucího importu vozů Dongfeng do střední Evropy si tyto vozy, kterých se přivezlo omezené množství, kupují zákazníci, kteří pochází z velmi majetných poměrů a většinou si je pořizují jen pro efekt, nikoliv pro jejich primární účel, tedy jako offroadové vozidlo do terénu.
Jenže ono se ani není čemu divit. Toto auto totiž žádní myslivci, farmáři ani policisté nevyužijí. Výbava vozidla je plná nejmodernějších technologií, luxusu a celý vůz působí velmi výstředně a mnohdy až bizarně. To vše za cenu, za kterou by si dané obory mohly pořídit mnohem efektivnější vozidla.
Podívejme se ale na základní údaje. Kapacita akumulátoru je 140 kWh s dojezdem okolo 520 km. Výkon motoru je 800 kW, tedy 1 088 koní a průměrná spotřeba 35 kWh na 100 km. Pohon je logicky na všechna čtyři kola. Rozměry vozidla ovšem nepatří mezi největší. Délka vozu je dokonce pod 5 metrů (4,98 m), šířka 2,09 metru a výška 1,93 metru. Větší je například americký RAM 1500.
Karoserie je poměrně originální a zaujme velmi sekanými tvary bez jediného zaoblení. Patrně má imitovat armádní techniku, o čemž mimochodem svědčí i výbava, která může obsahovat dokonce noční vidění na displeji a ještě jednu vychytávku v podobě dronu s malým hangárem na střeše, který může skenovat okolí pro určení nejvhodnější trasy.
Až by se dalo říct, že je toto vozidlo takovým luxusním strojem pro postapokalyptickou budoucnost, ve kterém se dá přežít téměř vše a to v 5 lidech, kteří si mohou užívat čtyřzónovou klimatizaci, 12 airbagů v případě nehody, kožené čalounění, masážní sedadla, ambientní osvětlení a Apple CarPlay systém.
Srovnání s Humvee
Asi nejblíže má Dongfeng MHero k GMC Hummer EV. I tato offroadová klasika, kterou opravdu využívají vojáci několika armád, má svou novou elektrickou verzi. Už první rozdíl je v ceně, která na americkém trhu činí 96 550 USD, tedy 2 021 269 Kč. Vozidla s nejvyšší výbavou mají ovšem cenu vyšší. Velmi vysoká je cena za import vozidla do Česka a v takovém případě přesahuje i cenu Dongfengu MHero. Ohledně výkonu má Hummer 616 kW a dojezd lehce nad 500 km. Výkonově má tedy čínská konkurence navrch. Ovšem i Hummer má své vychytávky, například v podobě „CrabWalk“ (krabí chůze), což je možnost boční jízdy pro terénní manévrování.
Zdroje: theverge.com, zpravy.kurzy.cz, auto.cz