Toto je nejbezpečnější místo v autě při těžké nehodě. Většina lidí ho přitom nechce
Auto je celosvětově nejběžnějším dopravním prostředkem. Jen v Česku je registrováno asi 6,7 milionu vozidel, podle statistik má 84 % domácností alespoň jedno auto. Nejvytíženějším místem je u nás úsek D1 Modletice, po kterém denně projede 103 000 automobilů! Dnešní společnost už si zkrátka život bez této vychytávky představit nedokáže a řízení patří mezi běžné činnosti. Bohužel se ale se silniční dopravou pojí i určitá rizika.
Moderní automobily jsou již velmi bezpečné, a to především díky vyspělým technologiím, pokročilým systémům a přísným normám. Přesto jim v pomyslném bezpečnostním žebříčku patří „až“ třetí místo – nejbezpečnějším prostředkem je letadlo, za kterým pak následuje vlak. Rozhodně to neznamená, že se musíte při každém nastupování do auta bát. Nicméně je dobré mít přehled o tom, jakými bezpečnostními prvky vaše vozidlo oplývá a neměli byste přeceňovat svoje řidičské schopnosti. V posledních letech dochází k mírnému poklesu dopravních nehod na tuzemských silnicích, avšak stále se jich v průměru stane 250 každý den. Bezpečné řízení samozřejmě začíná už u řidiče. „Správný posed za volantem, včetně úhlu opěradla, výšky sedadla a vzdálenosti od pedálů, má zásadní význam pro přesné ovládání automobilu. Špatné sezení vede k únavě, ztrátě pozornosti nebo dokonce k mikrospánku,“ říká dopravní expert Roman Budský.

Klíčová je správná poloha
Následky dopravní nehody tak můžete správným nastavením sedadla, opěrky a zrcátek výrazně snížit. Například doporučená vzdálenost vašeho hrudního koše od volantu činí minimálně 25 cm, jinak riskujete, že vás aktivovaný airbag vážně poraní. To samé platí i pro opěrku hlavy – měla by být v takové poloze, aby její horní hrana byla zhruba pět centimetrů nad temenem hlavy řidiče. Pokud je příliš nízko, může při nehodě dojít k vážnému poranění krční páteře, a to dokonce už při rychlosti okolo 20 km/h! Než sednete za volant, důsledně si zkontrolujte, že je vše nastaveno tak, abyste si zajistili co nejvyšší stupeň bezpečnosti. Podle průzkumů se totiž většina nehod týká přední části vozu. Které místo v autě je tedy obecně nejbezpečnější?
Nejoblíbenější, ale nejhorší
Asi vás nepřekvapí, že se jedná o sedadlo, na kterém většinou nikdo nechce sedět. Schválně se zamyslete. Kde v autě nejraději sedíte vy? Pravděpodobně se jedná o přední sedadlo spolujezdce. To se pyšní skvělými výhledy, větším prostorem na nohy a možností povídat si s řidičem. Bohužel jde ale o nejméně bezpečné místo na sezení ve vozidle. „Přední sedadlo vedle řidiče je nejméně bezpečné místo v autě. Při nehodě se řidič instinktivně chrání otočením volantu, čímž však vystavuje cestujícího vedle sebe většímu riziku,“ říká Budský. Jestliže hledáte lepší variantu, musíte si sednout dozadu. A i v zadní části vozu záleží na tom, kam přesně si sednete. Evropské výzkumy ukazují, že zadní sedadla jsou v průměru o 75 % bezpečnější než ta přední. Jedno ze zadních míst ovšem dokonce oplývá o 25 % větší bezpečností!

Přesně ve středu
Dokážete s jistotou určit, o kterém sedadle je řeč? Je to místo přesně uprostřed. To se totiž nachází nejdále od dveří a případného nárazu. Zrovna tady ale většina pasažérů sedět nechce, což dává smysl. Jedná se o nejméně pohodlnou sedačku, a jestliže vedle sebe máte další cestující, máte i nejméně prostoru. Z hlediska bezpečnosti jde ale o nejlepší variantu. Následky dopravních nehod jsou zde výrazně menší. Dlouho sice panoval názor, že nejméně rizikové je místo hned za řidičem. Toto tvrzení ale vyvrátilo hned několik studií. Prostřední sedačka dává lidem v případě nárazu nejvyšší šanci na přežití. Je proto fascinující, že některá auta ji ani nemají. Prostřední zadní místo ale logicky vykoná svou práci jen za použití bezpečnostních pásů.
Dětem na výběr nedávejte
Dospělí si svou sedačku mohou vybrat a rozhodnout se, kde přesně chtějí sedět. Kdo by měl ale jezdit vždy vzadu, jsou děti. Odborníci doporučují, že vpředu by neměl jezdit nikdo mladší 13 let. Obzvláště malé děti by měly co nejdéle jezdit v sedačce v protisměru jízdy. Minimalizuje se tím riziko poranění krční páteře. Neméně důležité je také vedení bezpečnostních pásů. „Když například vezete děti ze školy a berete třeba i spolužáky, je naprosto klíčové, aby děti měly správně vedené pásy. Ne vždy ale máte k dispozici autosedačky, proto i podsedák nebo vestavěný dětský podsedák může udělat zásadní službu pro ochranu dítěte během nehody,“ říká expertka Lotta Jakobssonová. Čím je dítě menší, tím je zranitelnější, proto dbejte na to, aby sedělo v zadní části vozidla.
Zdroje: denik.cz, autozive.cz, idnes.cz