Ivana (36 let): Přišla jsem na způsob, jak levně kupovat značkové věci z USA. Za poštovné dám pár korun
Nákupy na zahraničních e-shopech lákají nejen milovníky módy či elektrotechniky, ale všechny, kdo touží po neokoukaných věcech, které se na český trh nedostanou. A často za cenu výrazně nižší, než za jakou se podobné věci dají sehnat u nás. Nadšení z nákupu ale často střídá nepříjemné překvapení v podobě přemrštěné ceny za dopravu. Poslat každý balíček z Ameriky do Česka zvlášť vyjde na stovky až tisíce korun.
Na drahou dopravu narazila i Ivana, 36letá maminka ze středních Čech, která zatoužila po parfému, který byl v Česku jeden čas beznadějně vyprodaný. „Na americkém e-shopu stál polovinu toho, za kolik se u nás prodávala jeho toaletní voda. Když jsem jej vložila do košíku, naskočilo tam poštovné, které bylo dokonce vyšší než cena samotného parfému,“ popisuje Ivana. A podobné to bylo i na jiných platformách. Boty, oblečení nebo značkové kabelky sice ve Státech seženete leckdy výrazně levněji, cena za dopravu vás ale zase vrátí nohama na zem.
Platformy nabízejí zaslání balíků od vícero prodejců
Ivana se nákupů z USA nechtěla vzdát, a tak hledala možnosti, jak vytoužené zboží dopravit do Česka co nejvýhodněji. Po nějaké době objevila službu, která, jak sama říká, její očekávání do puntíku naplnila. Princip je jednoduchý, zákazník si v Americe založí virtuální adresu, která funguje jako jakýsi sklad, na kterou si nechá doručit všechny nákupy. Služba pak všechny balíčky sloučí do jednoho velkého a ten pošle do Česka. Díky tomu je poštovné výrazně nižší, někdy i jen desetinové oproti původním předpokladům.

Jak to funguje?
V současné době funguje na internetu několik specializovaných firem, které tuto službu nabízejí. Po registraci získáte americkou adresu, většinou ve státě Oregon nebo Kalifornie. Na tu si pak necháte poslat nákupy z amerických e-shopů podle vašich preferencí, a to třeba i z těch, které zboží do Česka jinak vůbec nezasílají, nebo těch, které zrovna nabízejí výrazné slevy. Přesně takhle nakupuje i Ivana. „Zboží ve výprodejích je v USA fakt levné, a to i když se podíváte na vyhlášené módní značky nebo návrháře. Za nejlepší úlovek považuju kabelku od Prady za devět stovek. Totožná se tu u nás přitom prodává za víc jak deset tisíc korun,“ směje se Ivana.
Výrazná úspora na poštovném
Jakmile balíčky dorazí, můžete se sami rozhodnout, co s nimi budete dělat. Buď si je necháte okamžitě přeposlat do Česka, nebo vyčkáte, až se jich nashromáždí víc. Služba je potom zabalí do jedné zásilky a odešle rovnou k vám domů za cenu jednoho balíku. „To je přesně ta úspora, kterou jsem hledala,“ vysvětluje Ivana. „Za doručení jednoho balíčku ke mně domů do Berouna bych musela normálně zaplatit kolem 30 nebo 40 dolarů. Když je ale spojím v jeden, doručení vyjde na nějakých 50 dolarů, takže se mi to se zlevněným zbožím pořád dost vyplatí.“
Úspora nejen na poštovném
Nespornou výhodou je také možnost využít levnějších vnitrostátních dopravců. Americké e-shopy totiž často nabízejí dopravu po USA zdarma, takže platíte jenom za samotné zboží, nikoli za doručení na virtuální adresu. Některé služby mají navíc možnost balíčky otevřít a zkontrolovat obsah, případě jej přebalit do menší krabice, aby se ušetřilo za místo v balíčku do Česka, a tím i za poštovné.
Ivana si pochvaluje i další funkce, které platformy pro sběr balíků nabízejí. „Můžu si vybrat pojištění zásilky, dopravce i on-line sledovat, kde se můj balík právě nachází. Ale největší radost mám samozřejmě z toho, že si můžu jednoduše koupit zboží, které se sem do Česka většinou ani nedostane. I se clem a DPH takové zboží pořád vyjde podstatně levněji, takže vlastně vidím na téhle formě nákupů jenom samá pozitiva,“ usmívá se Ivana.

Na co si dát pozor
Přestože paní Ivana považuje nakupování z Ameriky přes virtuální adresu za bezproblémové, i v tomto případě je dobré počítat s možnými úskalími. Na nákupy z Ameriky se totiž vztahují celní limity a za zboží od určité hodnoty musíte zaplatit nejen clo, ale i DPH. To může celou zásilku prodražit, zvlášť když jde o dražší elektroniku. Vyplatí se proto sledovat aktuální limity a počítat dopředu s tím, že zaplacením za doručení balíčků do Česka nákupy nekončí.
Pozornost věnujte také výběru přepravní společnosti. Vybírejte mezi těmi, které znáte, nebo si pohlídejte recenze na internetu. Vždycky je lepší připlatit si za ověřenou službu, i když cena za přepravu bude vyšší než nejlevnější nabídka. „Když jsem takhle nakupovala poprvé, měla jsem pochopitelně strach, že se zboží ztratí nebo mi ho nepošlou vůbec, ale musím na to zaklepat, vždycky mi přišlo všechno,“ říká paní Ivana.
Nákupy bez hranic
Dnes už paní Ivana nakupuje z USA pravidelně nejen pro sebe, ale i pro kamarádky a rodinu. „Nedávno jsem si nechala poslat balík, kde byly dvoje tenisky, kosmetika a dětské oblečení. Celé poštovné vyšlo na 1 200 korun. Kdybych si nechala poslat jednotlivé balíky, zaplatím skoro deset tisíc,“ přibližuje Ivana rozdíl v nakupování přes platformy a dodává, že tenhle způsob nákupů je vhodný hlavně pro ty, kdo mají rádi kvalitní značkové věci, ale zároveň nemají potřebu vyhazovat za ně spoustu peněz navíc. „Nevidím důvod, proč si na Pařížské kupovat kabelku za třicet tisíc, když ta samá z Ameriky vyjde ve slevě klidně jenom na pět. Ta kabelka je stejná, je od stejného návrháře, to, že za ni zaplatím přemrštěnou cenu v butiku, z ní nedělá lepší kousek. Rozhodně lepší kupovat ve výprodejích, než podporovat padělky,“ domnívá se Ivana.
Virtuální adresy otevírají svět zákazníkům z celého světa. Zatímco dříve byly vysoké ceny za přepravu nebo úplná nemožnost nechat si balík do Česka vůbec poslat hlavní překážkou, dnes se dá poštovné výrazně snížit. A kdo si jednou zvykne na americké slevy, ten se už podle Ivany bude těžko vracet k omezené nabídce českých obchodů.
Zdroje: reflex.cz, chcidomeriky.cz, digilidi.cz