Nahlédněte do nejkrásnějšího obytného vozu, co se dá koupit v Česku. Z interiéru si sednete na zadek
Obytné vozy se za poslední roky hodně posunuly. Z jednoduchých dodávek se staly pohodlná mobilní obydlí, která zvládnou nejen víkendové výlety, ale i delší pobyty na cestách. Stále víc lidí hledá způsob, jak si užít volnost a přitom se nevzdat určitého pohodlí. A právě obytné vozy tomu jdou naproti, lepší materiály, praktičtější řešení a mnohem vyšší úroveň zpracování než dřív.
Na diskuzních fórech se přitom opakovaně objevuje jeden konkrétní model, který lidé často označují jako nejhezčí obytný vůz, jaký kdy viděli. Zvenku působí nenápadně, ale uvnitř překvapí svojí promyšleností, příjemnou atmosférou a vybavením, které by leckdo čekal spíš v malém bytě než na čtyřech kolech.
Skutečný dům na kolech
Niesmann + Bischoff Flair 920 je takzvaný integrovaný obytný vůz. To znamená, že není postavený na klasické dodávce, ale má vlastní karoserii spojenou s podvozkem. V tomto případě jde o robustní a osvědčený základ z Iveco Daily 70 C 18, což zaručuje jak sílu, tak spolehlivost. Vůz unese až 7 490 kg, přičemž běžná provozní hmotnost se pohybuje kolem 5 500 kg, takže máte pořád rezervu na vodu, plyn, nábytek, nádobí, kola, vybavení a osobní věci.
Podlaha je dvouplášťová, kompletně zaizolovaná, s technickými rozvody vedenými mezi dvěma vrstvami, takže se nic nezanáší a zároveň nemrzne. Stěny a strop mají sendvičovou konstrukci z hliníku, PUR pěny a vnitřního obkladu, celé to drží teplotu a tlumí hluk. Díky tomu je ve voze ticho i na dálnici a příjemné klima i v zimě.

Pod kapotou dost síly na hory i dálky
Motor o objemu 3,0 litru je osvědčený čtyřválec s výkonem 132 kW (180 koní), případně ve verzi s výkonem 207 koní. V praxi to znamená, že i naložený vůz bez potíží zvládá stoupání i běžnou dálniční jízdu. Motor je tichý, plynulý a při správné údržbě velmi spolehlivý.
Převodovka může být buď šestistupňová manuální, nebo automatická osmistupňová HI-MATIC, kterou spousta zákazníků volí pro pohodlnější cestování. Vzhledem k hmotnosti a odporu vzduchu se spotřeba pohybuje okolo 14–16 litrů na 100 km. Brzdy jsou kotoučové na všech kolech, řízení s posilovačem, zadní náprava je odpružená, často ve výbavě najdete vzduchové odpružení. Nechybí ani kontrola trakce, pomoc při rozjezdu do kopce, zpomalovač (retarder) nebo bezpečnostní balíček s hlídáním pruhů.
Interiér překvapí i náročné
Rozložení interiéru se dá přizpůsobit, ale typická konfigurace modelu 920 zahrnuje ložnici v zadní části, kde najdete dvě samostatná lůžka, která se dají propojit do jednoho. Nad kabinou je pak sklápěcí postel, přes den nenápadně schovaná, v noci plnohodnotné spaní pro další dvě osoby. Spaní je tak pohodlné pro čtyři dospělé osoby, aniž byste museli přestavovat jídelní kout.
Uprostřed vozu je koupelna (u dražší konfigurace průchozí) tedy s oddělenou sprchou na jedné straně a toaletou na druhé. Dveře se dají zavřít z obou stran a vytvořit tak soukromí. Nechybí keramické WC, hluboké umyvadlo, dřevěná podlaha do sprchy, okno pro odvětrání a velké zrcadlo s LED podsvícením. Obývací prostor má otočné přední sedačky, čalouněné lavice, velký jídelní stůl s posuvnou deskou a skrytou 32palcovou Smart TV. Za takový komfort si ale člověk připlatí. Základní verze začíná na částce kolem 9,2 milionu korun.

V kuchyni pohodlně uvaříte
Kuchyně má hluboké zásuvky s měkkým dojezdem, kombinovaný varný panel (dvě plynové plotýnky a jedna indukce), velkou pracovní plochu a integrovaný digestořový systém, který odvádí páru rovnou ven. Lednice má běžně objem kolem 150 litrů, včetně samostatného mrazáku, a k dispozici bývá i kávovar, mikrovlnka nebo trouba, podle výbavy, kterou si zákazník zvolí.
Ovládání světel, baterií, vody a dalších systémů probíhá přes centrální dotykový ovládací panel. Je možné nastavit různé světelné scény, večerní tlumení, plné pracovní světlo, relaxační režim, a vše lze regulovat podle potřeby. Samozřejmostí jsou USB zásuvky, 12V i 230V rozvody.
Z technického hlediska je Flair opravdu komplexně vybavený. Kromě baterií a solárních panelů je možné přidat hydraulické podpěry pro automatické vyrovnání vozu při stání, kamery po celém obvodu, přední a zadní parkovací senzory, venkovní markýzu s LED osvětlením, držák na kola, předpřípravu na satelit nebo třeba alarm s pohybovými čidly. Všechno se dá řídit přes mobilní aplikaci, např. kontrola teploty, nabití baterií, připojení k síti, stav vody, spotřeba plynu. Komfort je opravdu dotažený do posledního detailu.